Hvad spiser jeg?

Maden på bloggen er først og fremmest det mad, jeg selv spiser i dagligdagen – altså hverdagsmad af den bedste slags. Jeg er studerende fattig nærig, så størstedelen af opskrifterne er desuden gode at lave i små portioner, de ligger i et rimeligt prisniveau og er ikke alt for tids- og opvaskkrævende. Ind imellem holder jeg dog også af at eksperimentere med mere krævende og dyre retter – især i forbindelse med gæster.

Siden efteråret 2012 har jeg spist efter LCHF-principperne (af flere grunde, se bl.a. her), hvorfor størstedelen af opskrifterne siden da er korn-, stivelses- og sukkerfri samt gerne har et højt fedtindhold. Du kan læse meget mere om, hvad LCHF er her. Jeg spiser nok LCHF ca. 90% af tiden, så jeg kan ikke udelukke, at der ind i mellem vil komme en enkelt ikke-LCHF opskrift eller to. Der er plads til det hele her!

Jeg har et omfattende opskriftsindex med billeder, som jeg håber, I vil benytte jer af – det gør jeg selv ofte! Her kan du lure og finde masser af god inspiration. Fortæl mig endelig, hvis der mangler noget. Det samme gælder for mine opskrifter. Jeg efterstræber at skrive dem så lettilgængelige og fejlfri som muligt, men hvis du har nogle rettelser eller kommentarer, må du hellere end gerne lade mig det vide 😀

Happy cooking!

LCHF mad

12 comments

  1. du mener vel foråret 2013 😛

    1. Hov, nej, der skulle stå efteråret 2012 🙂 Godt spottet 😉

  2. Nysgerrighed.

    Har igennem det sidste år været igennem kostomlægning (fjernet kartofler, pasta ris, hvidt brød. standart du ved 😉 )

    Jeg er nu blevet ret fascineret af LCHF, og du fjernede min eneste bekymring (sushi, da jeg så det også kan klares)

    Er lidt nysgerrig når det kommer til alkohol? Drikker du slet ikke eller? Er ikke den store gå i byen type, men har da et par gange om året. Hvad gør man der? Noget der kan drikkes uden at få et helt kulhydratchok?

    1. Sejt at du har fået omlagt din mad så drastisk i første omgang! Kudos 😀 Og dejligt at kunne hjælpe med at affeje nogle bekymringer – det meste kan heldigvis laves low-carb i min optik, så man behøver sjældent føle sig særligt snydt 😉
      Mht. alkohol, har jeg aldrig været typen der drak meget ofte. Lige for tiden kommer det nok op på en gang hver anden måned i gennemsnit – nok lidt ligesom dig faktisk. Når det sker, gør jeg én af to ting. Enten vælger jeg at drikke lige hvad jeg vil – uanset om det så må være øl eller noget andet med mange kulhydrater i – og så tager jeg bare tømmermændene – både de rigtige og dem fra mange kulhydrater med. Det er faktisk den løsning jeg oftest vælger, ud fra den optik at det jo sker så sjældent og så vil jeg hellere nyde det uden at skulle sætte begrænsninger for mig selv. Den anden løsning som jeg vælger en sjælden gang er at drikke kulhydratfattigt. Det kan faktisk godt lade sig gøre. Fx indeholder vin ikke så mange kulhydrater ligesom ren alkohol heller ikke gør det. Så kan man jo blande med danskvand eller lignende – evt. med light sodavand, selv om det jo er lidt fy-fy. Personligt er jeg ikke så vild med vin, så den udvej tager jeg aldrig, men jeg ved det er super for nogen. Så det korte svar må være, at hvis du gerne vil drikke uden kulhydratchok, skal du vælge dør nummer to. Og ellers skal du måske også bare vurdere, om ikke det er ok én gang imellem? Hvis du også kan undlade junkmaden på vej hjem fra byen om natten (der er jeg heldigvis aldrig sulten selv, så det er nemt for mig, men jeg ved godt, at jeg er sær på det punkt!), er du nået ret langt. Og så er LCHF-mad jo faktisk den ideelle tømmermændsmad – en stor tallerken bacon og æg morgenen derpå og så er det nærmest væk igen!
      Håber det (lidt lange svar) hjalp 😀

      1. Tak for svaret 🙂 Bombaderer dig nok senere når der opstår spørgsmål. Dejlig blog

        1. Helt i orden – og mange tak 🙂

  3. Hej igen Xenia.
    Nu er jeg lge nød til at høre. Har nu i lidt tid spist mere eller mindre udelukket lchf.
    Det har haft den dejlige effekt at jeg har tabt de sidste par kio, og er sluppet helt for kvalme efter måltiderne.

    Men har et (måske lidt luksus, men faktisk lidt irreterende) problem.
    Kan ikke rigtig stoppe mit vægttab igen. Hvad gør du for at holde vægten, har både fløde i morgen og aftensmad.
    Ville irritere mig hvis jeg skulle til at spise kuhydrater for at holde vægten

    1. Ja, det er da vist det, man kalder et luksusproblem! 😉 Det er (desværre) ikke noget, jeg selv har erfaring med – jeg holder min vægt ved bare at spise LCHF 80-90% af tiden og så alt muligt andet resten af tiden – men når du har lyst og disciplin til at holde det hele tiden, er det jo en dum løsning. Jane fra Madbanditten har faktisk skrevet et indlæg om netop dit problem for et par dage siden, så jeg vil anbefale dig at læse det – det kan forhåbentligt hjælpe lidt 🙂

  4. Haha der er ikke det mindste vegetariske over at spise en masse kylling og fisk og så spise vegetarisk engang imellem. Fleksitar er nogen der primært spiser vegetarisk og så kød engang imellem eller højst spiser kød nogen gange om ugen. Det at man udelukker svinekød har altså ingen betydning for begrebet. 😉

    1. Jeg skrev jo også bare, at “nogen” måske ville kalde mig fleksitar, netop fordi jeg har tendens til at spise mindre kød end så mange andre 🙂
      Jeg har selv været helt vegetar for en håndfuld år siden, så jeg er udemærket med på, at det ikke er vegetarisk at spise kød i nogen som helst form 😀

  5. Hej Xenia. Jeg er tilfældigt faldet over din blog efter en søgning på havregrynskugler 🙂 De blev lavet med stor entusiasme, og endte i stor udstrækning med, at blive spist inden de overhovedet nåede at blive rullet til kugler 😛 Tak for en fantastisk opsktift, som helt klart vil blive brugt flittigt de kommende uger (op til jul) – og med største sandsynlighed også ofte herefter. Det glæder mig nu at opdage at du har en masse LCHF-opskrifter at byde på. Jeg her netop besluttet mig for at gå igang med LCHF – altså først EFTER jul, naturligvis 😉 Min søster som læser Sundhed og Ernæring er en smule skeptisk, men jeg synes det ser ud til at nogle af disse spændende opskrifter kan få vundet hende over på min side. Tak og keep up the good work!

    1. Dejligt at høre, at du vil give LCHF et skud – det er naturligvis ikke for alle, men jeg trives personligt allerbedst, når jeg spiser LCHF 😀 Det kan godt være svært at “overbevise” folk, der er meget “indoktrineret” i den traditionelle sundhedsopfattelse om at LCHF er en god ide, og personligt var jeg også meget skeptisk til at starte med, men jo mere jeg læste, des mere overbevist blev jeg. Og da først jeg prøvede det og mærkede alle fordelene, var jeg helt og aldeles overbevist!
      Held og lykke med det – og dejligt at du kan bruge bloggen, både de mere og mindre LCHF-venlige opskrifter! 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *