Chia- og kokosgrød

Chiafrø er altså en sjov ting. Bittesmå kugler som har nærmest superfood-agtige kvaliteter, herunder superhøjt indhold af omega 3-fedtsyrer, fibre, protein og mineraler, samt et rørende lavt indhold af kulhydrat. Og så har de en ret neutral smag, der gør, at de kan bruges i det meste. Ja, i hvert fald i princippet, ikke, for den store pose jeg købte i efteråret er stadig ret så fuld, skulle jeg hilse at sige. Måske de er fantastiske i teorien, men i praksis er det altså alligevel begrænset, hvor meget man kan få brugt, selv hvis man virkeligt lægger sig i selen! Derfor er Janes chiagrød ret genial – dels gør den det lidt nemmere at gøre hverdagsmaden lidt mere super, og dels smager det også bare herligt. Og så mætter det helt fænomenalt! Plus det er nemt at lave. Jamen, hvad mere kan man nærmest forvente?

Konsistensen er én, man lige skal vænne sig til i starten. Faktisk synes jeg, den minder ret meget om risalamande eller noget i den dur, blot med en anelse mere knas. Og chiafrøene smager i sig selv som sagt ikke af supermeget. Så det, der rent faktisk giver smag her, er kokosmælken. Og jeg ææælsker jo som bekendt kokos, så jeg klager ikke! Man kan bestemt også bruge fløde eller anden væske, hvis man foretrækker det.

Grøden blandes aftenen før og står så bare i køleskabet natten over – og så vågner man bare op, rører den igennem, tilpasser evt. konsistensen lidt, smager til, pynter og serverer. Okay, det lød faktisk af meget, når man sådan remser det op, men det tager max 5 minutter samlet, det lover jeg! Og så vil jeg gerne lige tale om den mæthed man får for så lidt arbejde. Jamen, jeg var mæt i noget der ligner fem-seks timer! Det er jo nærmest uhørt for mig. Jeg spiser hele portionen, men man kan sagtens nøjes med halvdelen som en slags morgenmadsdessert og så spise nogle æg eller andet først – det ved jeg fx, at Jane gør. Man kan også bruge en halv portion som mellemmåltid, kan jeg forestille mig – eller som “rigtig” dessert.

Jeg ved ikke hvor længe man kan have det stående i køleskabet, uden at det tørrer helt ind. Chiafrø suger jo omkring 12 gange deres egen vægt i væske, så den skål kokosmælk med en håndfuld sorte prikker, man sætter på køl om aftenen, er en tyk grød morgenen efter. Måske de vil fortsætte med at suge til sig, hvis man bare lader den stå? Jeg vil derfor nok anbefale max at have den stående 10-12 timer eller deromkring – bare sådan for en god ordens skyld 😉
Edit: en af I søde læsere har fortalt, at man snildt kan have den stående flere døgn uden at det ender som en tør klump, så hvis I foretrækker at lave en større portion og have til flere dage ad gangen, kan det altså sagtens lade sig gøre! 😀

Edit II: Se her for en chokoladeversion! 😛

Udskriv
Chia- og kokosgrød

Opskrift efter Jane Faerber/Madbanditten

Antal: 1 stor portion
Ingredienser
  • 3 spsk chiafrø
  • 1 lille dåse kokosmælk
  • sødning efter smag fx 1 tsk sukrin+ eller ca. 5-10 dråber flydende stevia
  • 1 drys vaniljepulver
Forslag til drys ved servering
  • alm. groft kokosmel
  • frysetørrede hindbær
  • kakaonibs
  • friske bær
  • nødder
  • eller hvad du nu har lyst til...
Sådan gør du
  1. Bland chiafrø, kokosmælk, sukrin og vaniljepulver i en lille skål, dæk til og sæt i køleskabet natten over.
  2. Rør igennem - tilpas evt. konsistensen med lidt vand, fløde eller syrnet mælkeprodukt, hvis den er for tyk. Smag til og server med valgfri drys.

37 comments

  1. Jeg tror jeg skal have afprøvet kokosvarianten igen. Den fangede mig ikke helt første gang, men jeg får slet ikke spist mine chiafrø for tiden, og det ser bare SÅ lækkert ud med kokos. Måske jeg skal prøve med toppings af en art.
    Det tiltaler mig også lidt, at den har holdt dig mæt i så mange timer, for jeg er jo også lidt af et madøre, og derfor er jeg KÆMPE fan af mad det mætter i 100 år :-p

    Btw, så fik jeg aldrig svaret på dit spørgsmål om de brændte mandler til koldskålsisen, så det får du lige her :-p
    Jeg har ikke prøvet at lave dem, for jeg er virkelig ikke fan af sukrin gold. Den er SÅ kold synes jeg, og jeg kan faktisk næsten ikke klare den. Så jeg har kun brugt den få gange. Stakkels pose, der står der i skabet, og slet ikke bliver brugt 😉
    Til gengæld så kommer jeg nok til at leve af koldskålsisen resten af sommeren 😀

    1. De største fordele ved grøden for mig er netop at jeg får spist nogle af de gode chiafrø og at det mætter så længe. Smagen er ganske fin, men det er ikke den alene, der får mig til at spise det 😀 Men toppings klæder jo det meste uanset 😉
      Ærgerligt at sukrin gold ikke er for dig – jeg syntes kun man tænkte over det på de mandler der havde ekstra karamel på sig – altså dem, der bare havde en normal “coating” og ikke andet smagte bare sødt for mig 🙂 Kan du heller ikke bruge det i kager så? Der er jeg nemlig blevet superglad for det 😀
      Men dejligt at isen var en succes!

      1. Måske jeg skulle prøve en dag med lidt mindre sukrin, og lidt flere mandler, så de bare får et tyndt lag 🙂
        Jeg har faktisk ikke prøvet den i kage. Har ikke haft den i så lang tid, og har ikke rigtigt bagt :-O Og nu hvor jeg har den der dumme svamp, må jeg ikke få chokolade – og så gider jeg slet ikke bage :-p

        1. Det er da i hvert fald forsøget værd, når nu du alligevel har posen stående i skabet 😀
          Øv at du ikke må få chokolade – men der findes da også masser af gode kager uden (siger den selvudnævnte chokoladegris) – jeg kan i hvert fald fx anbefale den jordbærkage, jeg smider opskriften på i morgen, hæhæ! 😀

  2. Kære Xenia 🙂 Jeg har også forsøgt mig med denne grød og ja, konsistensen skal man liiiige vænne sig til. Men jeg var også PROPmæt mange timer efter og det må da siges at være en succes 🙂 Jeg kan så afsløre, at jeg ikke kunne spise hele den portion, jeg lavede og lod resten stå i køleskabet. Den havde samme konsistens dagen efter, så jeg havde morgenmad til 2 dage – win!!
    Kh Rie

    1. Lang mæthed er generelt en virkeligt stor fordel for mig også!
      Men fedt at høre, at den kan stå længere – det tilføjer jeg lige til opskriften med det samme, hvis der er nogen, der måske synes det er nemmere, at lave større portion! 😀

  3. Jeg har aldrig hørt om denne grød før! Skide enkelt og tidsbesparende 😀 Den skal jeg helt sikkert afprøve, takker 😀

    1. Jamen, velbekomme da! Jeg håber, at du ender med også at synes om smagen og konsistensen og ikke bare de praktiske fordele, hæhæ ;D

  4. Hvor er det lækkert og meget anderledes. Den skal da helt sikkert prøves. Umiddelbart føler jeg nok ikke den lykkes. Ved ikke lige hvorfor, men nok fordi som man kan se på dit billede ændre fuldstændigt karakter.
    Spiser man den bare som en slags dessert eller hvordan??

    1. Hej Louise. Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener – tror du ikke den kan blive god, eller hvad? Den grødagtige konsistens opstår ved, at chiafrøene suger væsken natten over og derved tykner det hele – forholdet i opskriften resulterer i en perfekt grødkonsistens for mig 🙂
      Jeg spiser den som morgenmad, men du kan også bruge det som mellemmåltid, dessert eller andet 🙂

  5. Det kan anbefales at røre den op med kakaopulver. Det er lidt besværligt – men du bliver meget glad for det næste morgen. Det er nærmest som chokolademousse, og hvem vil ikke gerne kunne spise det til morgenmad?? 😉

    1. Ahmen Anita, det lyder jo helt og aldeles fantastisk! Det må og skal jeg da prøve – hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det?! Alle undskyldninger for at få noget der smager af chokolade til morgenmad er jo kærkomne hos mig! 😀 Mange tak for tippet!

      1. Selv tak for en skøn blog:) det tager noget tid at få rørt ordentligt ud, men det er alt besværet værd 🙂

        1. Jamen velbekomme da 😀 Jeg pønser på at bruge en jævner til at ryste det sammen – tænker det må være nemmere end bare at røre normalt 🙂

  6. Hej hvad med børn? Min søn er næsten 9 år, buttet og når han har spist meget brød sidder det lige på maven… Men han elsker det!! Har bagt et nødderbrød, som han gerne vil have, de sidste dages morgenmad har været bananpandekager, men er det ok? Hvad med grove pasta og ris? Han går også rigtig tit sukkerkold, men jeg er også rigtig dårlig til fedt, så jeg går selv i skabene efter sødt om aftenen, så jeg kunne godt tænke mig at spise efter lchf, men tør næsten ikke, det er ligesom om jeg har en bremser inden i mig selv..

    1. Hej Pia.
      Jeg er nok en ret dårlig person at spørge ang. børn og LCHF, da jeg jo ikke har nogen af slagsen selv og derfor ikke har gjort mig særligt mange overvejelser på det punkt. Jeg har dog læst en svensk kogebog af Monique Forslund (se her), hvor hun så vidt jeg husker bare anbefaler at de spiser lidt flere kulhydrater fx i form af frugt og kartofler og ris el. lign. Men du må endelig ikke hænge mig op på det – du kan evt. skaffe bogen selv og læse den, den er ret god. Derudover vil jeg tro at madbanditten.dk og lchf-forum.dk vil være gode steder at lede efter den information, du søger 🙂
      Mit umiddelbare bud er dog i hvert fald at både nøddebrød og bananpandekager er super, da de indeholder lidt flere kulhydrater, hvilket vist netop er godt for børn. Og så er en stor del af “kampen” jo ofte også bare at finde noget, de gider at spise, de kære små 😉
      Jeg kan godt forstå, at du har det svært med fedtet – det har jeg også selv ind imellem. Jeg tror mest af alt at det er en vane, man skal have indarbejdet – man er jo ellers vant til at fedt er “farligt”, så nu skal man lige omstille sig. Det er en proces, men alene det, at man kan mærke forskellen og fordelene, gør det nemmere, synes jeg.
      Held og lykke med det! 😀

  7. Hvis man vil bruge fløde i stedet for kokosmælk, hvor meget fløde skal der så i?:)

    1. Bare brug samme mængde 🙂

  8. Uha, det mætter jo så meget! Kan du spise hele portionen? Jeg gav op efter 2/3. Vil prøve at få fat i noget rå kakakopulver og så lave kakaoversionen, for det smagte jo lækkert.

    1. Ja, jeg kan godt spise det hele, men appetit er jo subjektivt, så hvis du kun kan spise 2/3, skal du selvfølgelig bare nøjes med det 🙂 Så kan du jo evt. gemme den sidste 1/3 til et mellemmåltid eller en lille dessert senere på dagen, hvis du bliver lidt småsulten 😉
      Du kan nu også sagtens lave kakaoversionen med alm. usødet kakaopulver – så ville jeg nok bare bruge halv mængde, da den hollandske bagekakao, som vi kender fra supermarkedet, er lidt kraftigere i smagen 🙂 Held og lykke med det!

      1. Jeg synes bare at jeg plejer at være den sultne type. Især om morgenen 🙂 Jeg bor midt i Aarhus, så det var nemt at finde rå kakaopulver. Så nu giver jeg den et forsøg. Men god idé at gemme det til senere, hvis der er en rest 🙂

  9. Jette Arildsen

    Hmmmm min bliver simpelthen SÅ tyk!! Gør din os det?

    1. Jeg tror det kommer an på kokosmælken. Forskellige mærker giver forskellige tykkelser på grøden efter min erfaring. Prøv at tilsætte lidt mere kokosmælk eller færre chiafrø næste gang og se, om det ikke hjælper. Alternativt kan du røre den op med noget fløde eller ekstra kokosmælk om morgenen 🙂

      1. Jette Arildsen

        Det endte jeg os med at gøre 😀

  10. Hej Xenia. En hilsen fra en relativ ny læser, som godt kan lide dine opskrifter og ikke mindst billeder! 🙂 Jeg har prøvet chiagrøden tidligere, den med kakao faktisk. Den blev ikke god! Jeg brugte stevia som sødemiddel, og den blev bare alt alt for sød. Og så er jeg heller ikke vild med kold kokos… Men nu kan jeg jo se her at man kan bruge mælk eller fløde. Tænker at bruge sødmælk – er mængden mon den samme? Den sidste grød blev også meget tyk… Men jeg har ret mange chiafrø, som jeg holder stædigt på at få brugt, så nu skal grøden altså prøves igen. Jeg er fan af hurtig morgenmad, så vil meget gerne have den her grød til at lykkes! 🙂

    1. Hej Randi – tak for din kommentar – og velkommen til 🙂
      Ærgerligt at høre, at den ikke blev god første gang. Men hvis du bruger stevia som sødning, skal du også være meget varsom, da det jo søder mange hundrede gange mere end sukker. Brugte du flydende stevia eller pulver? Hvis du ikke er så vild med kokossmagen er det nok bedre at prøve med noget andet. Jeg ville bare bruge samme mængde ja – bare husk, at (sød)mælk har flere kulhydrater end fløde fx, men nu ved jeg jo heller ikke, om du spiser low-carb? Men prøv endelig igen – og så hav lidt væske ekstra, så du kan røre noget i om morgenen, hvis den stadig er liiige tyk nok 🙂
      Held og lykke med det!
      ~Xenia

  11. Jeg blandende en dåse kokosmælk med 2,5 tsk sorte chiafrø og en vanille stang i går aftes – satte det på køl – og forventede at det var blevet til grød her til morgen.
    Men det var det ikke…? Er der noget jeg har overset/misforstået?

    1. Hvis du kun har brugt 2,5 tsk chiafrø frem for spiseskeer, som jeg bruger, tror jeg ikke, at chiafrøene har kunne suge nok væske. Når jeg laver det, bruger jeg 2-2,5 spsk chiafrø til 1 lille dåse kokosmælk (lidt over 1,5 dl). Afhængigt af kokosmælken skal man måske fortynde lidt ekstra morgenen efter, men det bliver altid til en grød/budding-konsistens 🙂

  12. Først og fremmest tak for en god side, her har jeg fundet virkelig meget inspiration!
    Nu har jeg prøvet at lave denne grød et par gange, de første gange blev den helt perfekt, men de sidste par gange er det som om frøene slet ikke har suget noget af væsken, der ligger kun lige et par “gele” klumper i bunden, resten er bare tyndt… Har fulgt samme opskrift hver gang så undrer mig over at resultatet varierer så meget… Ved du hvad årsagen kan være, og er det noget du har oplevet?

    1. Tak for de pæne ord, Lærke, det varmer 🙂
      Det lyder meget mærkeligt, at dine resultater kan være så forskellige, hvis du bruger samme type chiafrø og kokosmælk hver gang :/ Står det og trækker lige længe hver gang ved samme temperatur?

      1. Havde slet ikke set du havde svaret 🙂
        Ja, jeg dækker skålen til med sølvpapir og stiller den i køleskabet… Meget mærkeligt, ved ikke om frøene kan være blevet for gamle, men så længe siden er det heller ikke jeg købte dem

        1. Hm, sært sært. Beklager, at jeg ikke kan hjælpe mere…

  13. Dorthe Hansen

    Er der ikke mange kcal i sådan en portion ? Hvor køber du dit kokosmælk henne ? Super gode opskrifter du laver .

    1. Det ved jeg ikke, da jeg ikke tæller kalorier. Til gengæld mætter det en del, og så får man i sidste ende nok indtaget færre kalorier end ellers 🙂
      Mange tak, Dorthe 😀

  14. Du skriver en lille dåse kokosmælk , hvor meget er det ? Har en dåse men ved ik om det er lille eller normal..

    1. Dem, jeg brugte i sin tid, indeholder 165 ml 🙂

  15. […] jeg første gang prøvede chiagrød, var jeg begejstret for alle de fine egenskaber, men jeg skulle lige vænne mig til konsistensen. […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *