Fast food = hurtig mad

fastfood

Det er meget bevidst, at jeg har stavet fastfood “forkert” (efter danske konventioner) i overskriften her. For mig er det nemlig to forskellige ting. Én ting er fastfood i ét ord, som leder tankerne hen på mad i den ret så junk-y og underlødige genre. Noget helt andet er “fast food” i ordenes egentlige betydning, nemlig hurtig mad. Og det er netop det, jeg vil snakke lidt om i dette indlæg, altså hvordan man laver hurtig mad på de dage, hvor tiden, energien eller lysten absolut ikke er til at stå længe i køkkenet.

Smørstegt spidskål med bacon
Smørstegt spidskål med bacon (og evt. spejlæg el.andet)
Pølsemix med bønnefritter og tomatmayo
Pølsemix med bønnefritter og tomatmayo

Jeg har i samme ombæring tilføjet en ny kategori til bloggen, også kaldet “fast food”. Jeg har ikke som sådan skåret over én kam og bestemt, at hurtig mad fx er klar på under 30 minutter, selv om langt de fleste af retterne nu er det. Jeg har i højere grad vurderet, hvad der er og føles nemt, både ift. hvor mange ting, det kræver, hvor meget opvask, hvor meget hakkearbejde, m.m. En ret kan godt reelt set tage en time fra start til slut, men hvis den til gengæld kun kræver en 5-10 minutters faktisk køkkenarbejde, er den nem og hurtig i min optik. Fx tager den gode bønnemix nok tættere på en time fra start til slut, men den reelle arbejdstid er meget lille. Og så kan man jo stene foran computeren eller noget andet i resten af tiden, hvilket i min optik klart er bedre end at bruge 30 minutters non-stop effektivitet i køkkenet, sådan set ud fra et dovenskabsmæssigt perspektiv i hvert fald.

Kebab-salat med creme fraiche-dressing
Kebab-salat med creme fraiche-dressing
Krydret kylling med kål, karry og kokos
Krydret kylling med kål, karry og kokos

I forhold til at kunne lave hurtig og nem mad (især i hverdagene) er der selvfølgelig en masse gode råd, som man kan vælge at følge, som man vil. Jeg ved, at der er mange, der benytter sig af det med at snitte en masse grønt om søndagen fx, og så bruge af det i løbet af ugen. Det har aldrig fungeret for mig personligt, mest fordi jeg bliver træt af at spise så meget af det samme. Hurtig og nem mad for mig er i højere grad mad, der vitterligt ikke kræver særlig stor indsats, selv om man starter lige fra man kommer hjem fra supermarkedet med varerne. Til gengæld indebærer det ind imellem også et par smutveje, som jeg ved, at ikke alle vil være lige tilfredse med. Dels er der jo den førnævnte pølsemix, som jo består af færdigkøbte pølser (hvor man dog efterhånden kan få mange af virkeligt god kvalitet). En anden genganger hjemme hos mig er kebabsalaten, hvortil jeg bruger færdigkøbt kebabkød fra frost (min favorit er Aldis). Her er jeg selv med på, at vi bevæger os lidt mere ud i en gråzone ift. hvad der er “reel mad” og hvad der mere er snydemad. Men en gang imellem kan jeg personligt godt se mellem fingre med den slags – og det er jo i sidste ende op til den enkelte at gøre det samme.

Squashgetti med pesto, feta og bacon
Squashgetti med pesto, feta og bacon
Tacotallerken
Tacotallerken

Jeg fremhæver her nogle af mine egne absolutte favoritter, som jeg virkeligt har lavet mange gange efterhånden, når mit madlavningsoverskud har kunne ligge på et meget lille sted, men jeg alligevel gerne vil have noget ordentlig og rigtig mad i skrutten. På siden her (eller vælg den under menupunktet “Opskrifter” øverst) har jeg samlet dem alle i det vanlige opskriftsindex med billeder, som I forhåbentligt er lige så glade for, som jeg selv er.

Brændende kærlighed
Brændende kærlighed
Lakserulle med wasabi (low-carb sushi)
Lakserulle med wasabi (low-carb sushi)

{ TIPS TIL HURTIG OG NEM MAD }

  • Lav madplan! Ret kedeligt råd, men det virker faktisk. Allerede efter jeg for nyligt har genoptaget vanen, bruger jeg meget mindre tid på at planlægge og tænke på mad sådan fra dag til dag – og indkøb er også nemmere. Du kan evt. få inspiration fra nogle af mine nuværende og tidligere madplaner, som du kan se her.

 

  • Køb ind sjældnere. Dette er faktisk ikke et råd, jeg personligt selv følger. Jeg bor på 5. sal og handler i øvrigt altid på gåben, så det er begrænset, hvor meget jeg sådan rent fysisk kan slæbe (her kunne nemlig.com dog være et godt bud!). Herudover går jeg jo tur hver dag, så der er det for mit vedkommende lige så nemt bare at handle et par småting hver dag. Men rådet er nu godt, uagtet om det er noget jeg selv følger.

 

  • Hav en liste med hof/go-to-retter. Det hjælper for mig altid at have en slags sidste udvej, hvis inspirationen bare overhovedet ikke vil være med. Retterne på siden her er netop nogle af mine personlige go-to-måltider, når det skal gå stærkt. Dine er nok nogle andre, men hvis du altid har dem i baghovedet, er det nemt at ty til dem på dovne dage.

 

  • Gå på kompromis. Det er ikke idealistisk og ideelt, det er jeg klar over. Men nogle gange er man (det er jeg i hvert fald) bare nødt til, at skrue lidt ned for forventningerne og benytte sig af noget halvfabrikata, hvis tiden eller overskuddet ikke er til andet. Jeg vil til enhver tid argumentere for, at en færdigkøbt pesto fx stadig er bedre end en tur forbi McDonald’s, eller at kebabkød på mindre godt kød er bedre end en pizza nede fra hjørnet. Men det er jo selvfølgelig op til den enkelte at vurdere.

 

  • Spis fisk! Fisk er perfekt hjemmelavet fast food, netop fordi det faktisk næsten bliver ødelagt af at blive tilberedt for længe. Find inspiration til en masse retter med fisk lige her.

 

  • Æg er din bedste ven. Måske er du typen, der – lige som mig – ofte spiser æg til frokost, hvis du ikke lige har nogle rester, hvorfor æg til aften godt kan virke lige ensformigt nok. Nogle gange giver jeg mig dog og vælger blot at lave en servering a la denne fx, og det er altså helt fint. Baconærter kan i øvrigt spises med både spejlæg og røræg til stor applaus 😛

 

  • Fyld fryseren godt op med frostgrønt. Jeg synes ikke, at det er alle typer frostgrønt, der smager lige godt, men de er “alle” sunde og gode, og de sparer uden tvivl tid på hakkearbejde. Mine favoritter her er grønne bønner, broccoli og ærter, som jeg altid har i min fryser, til når jeg ikke orker at hakke andet grønt.

 

  • Sænk forventningerne. Okay, måske det mest er mig personligt, dette råd er relevant for, men jeg kan godt have en tendens til at synes, at alt jeg spiser skal være nyt, spændende og består af flere elementer m.m. Men nogle gange er det (note til mig selv!) ok, bare at spise et par æg og noget grønt til aften, eller hvad man nu lige kan overskue.

 

  • Andre tips? Fortsæt selv listen…
Laks og flødespinat med citron
Laks og flødespinat med citron
Tomat- og mozzarellasalat med avocado
Tomat- og mozzarellasalat med avocado

4 comments

  1. Skøn inspiration til en travl hverdag 🙂

    1. Godt at det kan bruges 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *