Herregårdskylling

herregaardskylling3

LCHF er fantastisk af en lang række årsager. Ikke mindst fordi LCHF er så mange forskellige ting. Forskellige mennesker spiser LCHF på forskellige måder. Nogle kører den strikse stil, andre den mere liberale. Nogle fylder godt på med grønt, andre sparer lidt mere på det punkt. Og nogle spiser en masse fløde og bacon – især fløde. Og ja, med det sidste “nogle” hentyder jeg i høj grad til mig selv!

Jeg har ikke lagt skjul på, at fløde i gode mængder er en af de mange grunde til, at jeg elsker LCHF. Hvor andre kan være uheldige at have problemer med mælkeprodukter eller ikke føler, at fløde mætter helt nok, trives jeg helt fint med flødesovs en gang imellem. En god flødesovs er bare en virkeligt nem måde at indføre lidt ekstra luksus og velsmag på, uanset om det så er hverdag eller weekend. Den regel udnyttede jeg endnu en gang i sidste uge, da jeg lavede retten her. Det er ikke fordi, der er noget særligt innovativt over det – det gode ved flødesovser er jo netop, at det nemt smager virkeligt godt uden de store krumspring. Kombinationen af kylling og skinke var dog ret lækkert, syntes jeg, og tilførelsen af estragon giver en snert af bearnaisesmag, hvilket jo aldrig er af vejen, hvis I spørger mig!

Jeg serverede retten med ovnristet romanesco og broccoliskud efter samme fremgangsmåde som her – gode alternativer til de kåltyper, jeg brugte, er logisk nok broccoli og/eller blomkål fx.

P.s. Hvis du også bruger en sauterpande, der kan gå i ovnen, så pas liiige på, når I fx prøver at hælde panden for at få noget sovs, ikke? Det er ret så varmt – kunne jeg forestille mig, ahem…

Herregårdskylling
ca. 3 portioner
Print
Ingredienser
  1. * 300 g kyllingeinderfilet
  2. * 200 g skinkestrimler
  3. * en god klat smør
  4. * 1 spsk dijonsennep
  5. * 1 spsk tørret estragon (kan udelades eller erstattes med fx persille)
  6. * 3 dl piskefløde
  7. * salt og peber
  8. * 1 dl revet ost
  9. * 1 dl revet parmesan
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 200º varmluft.
  2. Smelt smørret på en sauterpande og svits kyllingen heri. Tilsæt skinkestrimler, sennep, estragon og fløde og lad sovsen simre et par minutter. Smag til med salt og peber.
  3. Fordel revet ost og parmesan over retten og sæt i ovnen i ca. 10-15 minutter, til overfladen er fint gylden.
  4. Server med grøntsager efter eget valg.
Opskrift fra/inspireret af Erikas LCHF till vardag och fest
Adapted from Erikas LCHF till vardag och fest
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/

herregaardskylling2

herregaardskylling1

 


3 comments

  1. Åh, det med panden har jeg da ikke gjort en 10-20 ganger selv… Og da ALDRIG når det blir laget tartetatin… en slik stekepande snyder altså bare!

    1. Og man føler sig bare så dum hver gang altså! 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *