Hverdagsmåltider:
Op på hesten igen

Så blev det langt om længe tid til en omgang hverdagsmåltider igen! Selv om det måske er en anelse snyd at kalde min maddag i går for “hverdagsmåltider” – de var i hvert fald alle afsindigt lækre! Men der er vel heller ikke nogen grund til kun at spise lækkert i weekenderne, selv om i går jo ganske vist var en fredag. Gårsdagens lækkerhedsfaktor skyldtes dog især, at jeg efter at have spist aaalt for mange kulhydrater i diverse former den sidste uges tid, nu bliver nødt til at komme op på hesten igen. Jeg får det jo kun værre, jo længere der går! Jeg ved ikke om jeg kan skyde skylden for mit “tilbagefald” alene på det faktum, at jeg er syg – ofte ender det lidt i sådan en ond cirkel for mig: Jeg spiser mange kulhydrater, gluten, sukker og deslige og får det dårligt – og når jeg har det dårligt, får jeg lyst til mere af den slags comfort-mad. Eller måske er det den anden vej rundt, så jeg først er syg, og så begynder at spise dårligt? Det er nok sådan en hønen kontra ægget-debat, som man aldrig rigtigt får svar på. Under alle omstændigheder havde jeg nu fået nok for denne omgang! Men det er altså svært at komme op på hesten, når man er så kulhydratsensitiv som jeg er, det indrømmer jeg blankt – hvorfor jeg jo generelt bare har det bedre med at undgå de “dårlige ting” så meget som muligt. Så når jeg skal afvænnes, sørger jeg altid for at spise lidt større portioner (hvilket også ofte kommer af sig selv, fordi jeg jo er sulten efter ikke at være blevet ordentligt mæt i flere dage!) og lidt lækrere mad – sidstnævnte for, så vidt muligt, at undgå trangen efter andre ting, naturligvis.

Hvad gør I, når I skal op på hesten igen?

 


 

Jeg lagde dagen ud med at prøve den kokosgrød, som jeg nu har set på flere blogs bl.a. hos Jane og Kathrine. Den var dog desværre overhovedet ikke et hit hos mig, selv om idéen er god. Jeg måtte faktisk kæmpe for at spise op – mest fordi jeg var for doven og uinspireret til at lave mig noget andet. Og da først det var gledet ned, mættede det skam også ganske fint, så hvis smagen og konsistensen er noget, I kan forlige jer med, er det en udemærket morgenmad 🙂

 

Igen var jeg ramt af et mindre tilfælde af uopfindsomhed, så jeg havde én af de dér episoder, hvor jeg lurede både køleskab, køkkenskabe og fryser igennem flere gange, før jeg fandt på, hvad jeg ville lave – det kender I også godt, ikke? (please sig ja!). Jeg vidste dog, at jeg havde noget feta, der skulle bruges, og som jeg godt gad at spise, så jeg endte med denne omelet med en salat af agurk, tomat, feta og persille – og det var faktisk helt fantastisk, så nogle gange betaler det sig altså at rende lidt rundt som en hovedløs høne ;D

 

Hen på eftermiddagen blev jeg igen lidt småsulten (jeg spiser altid meeeget de første dage i min “afvænningsperiode”), så jeg nuppede lidt peanuts. Peanuts er normalt ikke den mest kulhydratfattige nød, man kan finde (og så er det jo ikke engang rigtigt en nød heller!), men dem fra Kims har faktisk kun 3 g pr. 100 – med mindre det er en trykfejl, er der nogen, der ved det?! :O De smager i hvert fald godt uanset 🙂

 

Og apropros den dér hovedløse høne fra tidligere, ikke? Til aftensmad fik jeg igen-igen kylling. Med rare grønne bønner og min favoritsovs <3 Lækkerhed!

 

Og så måtte der lige en dessert til i går også – bare fordi. Den stod på lækre jordbær (dog ikke danske, men italienske) med en vanillecreme af pisket fløde blandet med creme fraiche, vanillepulver og sødemiddel. Dét er sommer!

 


Hvad er det bedste, du har spist for nyligt?


4 comments

  1. Hej Xenia,
    Lækker mad! Og jeg kender i øvrigt alt til det med at kigge i køleskab, fryser, skabe og køleskab igen uden at finde noget, der frister. Det har jeg faktisk gjort siden tirsdag, hvor vi kom hjem fra ferie og det har ikke hjulpet på det hele, at køleskabet var næsten tomt. Jeg håber, det vender igen. I dag har vi i hvert fald fyldt lækre sunde råvarer i køleskabet, så der er basis for lchf-madlavning igen. Den har jeg jo savnet? men kreativiteten er gået på ferie…
    KH
    – frk. sveske

    1. Mange tak! 😀
      Nogle gange har man virkeligt bare perioder med absolut ingen inspiration – der kan det tit blive lidt for nemt at falde for de farlige fristelser, synes jeg. Det hjælper heller ikke på det, at når jeg “falder af hesten” får jeg sådan en madlede, der gør, at jeg nærmest ikke har lyst til noget ordentligt mad – sker det mon også for dig? 🙂
      Jeg glæder mig desuden til at læse meget mere om jeres tur – og jeg skal nok prøve at undertrykke min misundelse så meget som overhovedet muligt, haha 😀
      ~Xenia

  2. Uh synes altså det er super spændende at følge med i dit LCHF projekt og med dine realistiske op- og nedture 🙂 Jeg selv har ikke selv afprøvet LCHF livsstilen på fuldtid (min kæreste siger, at så flytter han hehe), men jeg er begyndt at lave en del mad ihht. LCHF så jeg lige så stille får det sneget ind uden han opdager det 😉
    Nu har jeg en meget sød tand, og jeg tænker, om du måske kan lave et indlæg om de forskellige sødemidler du bruger, hvad du har af erfaring med dem, og hvad du bruger de forskellige til, for synes du bliver mange forskellige (eller er det bare mig?).
    Min farfar har sukkersyge, og jeg ved deraf at mange sødemidler har en grim bismag, og det bryder jeg mig ikke om… Jeg har pt kun Perfect Fit, som tilgengæld er ultimativt til bagning, men jeg skal ud og have købt andre slags sødemiddel, som ikke er til bagning, men hvad skal man vælge?! 🙂
    God weekend,
    Hilsen Charlotte
    http://www.colorfulfunliving.blogspot.dk

    1. Hej Charlotte
      Mange tak for din kommentar. Jeg forsøger netop at afbilde det så realistisk som muligt størstedelen af tiden – selv om det da, indrømmet, nogle gange godt kan føles lidt som et nederlag at fortælle at man endnu en gang er “faldet i” – men det sker jo heldigvis for de fleste 😉
      Jeg har faktisk netop et indlæg om sødemidler på tegnebrættet! 😀 For jo, du har helt ret – der er ret mange. Det kommer naturligvis helt an på både smag og ambitionsniveau, hvad man bruger, men derfor er det jo stadig rart at læse om andres erfaringer for at få nogle pejlemærker 🙂 Hvis jeg skulle vælge bare ét sødemiddel at holde mig til ville det dog nok blive sukrin+ – altså blandingen af erythritol og stevia. Det kan bruges til alt – både bagning og tilsmagning af andre retter og så synes jeg at smagen er fin. Den dér “kolde” bismag, som sukrin alene har, er meget mindre udtalt i blandingen med stevia. Håber det hjælper – og ellers skal jeg som sagt nok bestræbe mig på at få det andet indlæg stykket sammen inden alt for længe 😉
      Også rigtig god weekend til dig!
      ~Xenia

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *