Kokos- og cashewkylling med spinat

Ved I hvad, jeg elsker? Jeg elsker-elsker-æææælsker, når en opskrift, man længe gerne har ville lave, viser sig at være helt og aldeles fantastisk – og samtidig noget af det nemmeste, man har lavet længe. Og lige netop dét var tilfældet med denne ret, som jeg lavede i lørdags. Nå, I havde regnet ud, at det var dér jeg ville hen med den udtalelse? I er sgu også så kvikke, er I!

Opskriften er fra en af mine LCHF-kogebøger “Lättlagad LCHF : 100 enkla och snabba rätter” af Ulrika Davidsson, som er sprængfyldt med nemme og lækre retter. Altså officielt set er dette vist nok den første derfra, jeg prøver, men jeg har en lang række på en liste, så I kommer nok til at høre mere om bogen fremover 😉

Kombinationen af kokos og cashew overbeviste mig hurtigt om, at jeg skulle prøve den – ikke mindst fordi jeg havde en pose uristede og usaltede cashewnødder i skabet. Og så også fordi jeg jo altid er til fals for noget med kokos – det har jeg vist nævnt en enkelt gang eller to før 😉 En anden ting jeg godt kunne lide var, at der ikke er karry i. Umiddelbart ser det måske sådan ud, men det er bare gurkemeje, så kun en brøkdel af karry 🙂 Ofte er karry et lidt for oplagt valg i kylling- og kokoskombier, synes jeg. Altså, forstå mig ret, jeg kan rigtigt godt lide karry – men det har vi ligesom også prøvet, ikke 😀

Alt i alt er dette bestemt en ret, jeg kommer til at lave mange gange fremover. Det tog mig ikke meget mere end et kvarter at få maden på bordet og smagen var fabelagtig! Og så er det da egentligt også en ret pæn ret på den dér ruskomsnusk-agtige måde, synes I ikke? 😛

Great success!

Kokos- og cashewkylling med spinat
4 portioner (NB: jeg lavede af 900 g kylling, så mængderne på billederne er halvanden gang så meget som herunder - lad det ikke forvirre jer! :D)
Print
Ingredienser
  1. * 600 g kyllingeinderfilet
  2. * 2 spsk fedtstof (fx 1 spsk smør og 1 spsk kokosolie)
  3. * salt og peber (fx Urtekrams krydderpeber)
  4. * 50 g cashewnødder, usaltede
  5. * 2 fed hvidløg
  6. * 100 g alm. groft kokosmel
  7. * 1 tsk spidskommen
  8. * 1 tsk gurkemeje
  9. * 2 dl piskefløde (kan naturligvis udskiftes med kokosmælk for en mælkefri version)
  10. * evt. lidt vand
  11. * 200 g frisk spinat
Sådan gør du
  1. Dup kyllingen tør. Opvarm en stor wok eller pande og smelt smør og kokosolie heri. Svits kyllingen i fedtstoffet i ca. 10 minutter og krydr med salt og peber.
  2. Hak imens cashewnødderne og hvidløg i en minihakker eller foodprocessor. Tilsæt til kyllingen sammen med kokosmel, spidskommen og gurkemeje. Vend rundt og rør fløden i. Lad simr ved svag varme i ca. 5 minutter. Smag til med ekstra salt og peber.
  3. Skyl og tør imens spinaten og anret på et stort fad. Fordel kyllingeretten ovenpå og server.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/

16 comments

  1. Hvor ser det lækkert ud! Dét må jeg helt sikkert prøve! ..lige nu, er det eneste jeg har til det spinat og gurkemeje, men det er da en start 😉

    1. Det er da bestemt en start! Og heldigvis skal der jo ikke bruges så forfærdeligt mange ingredienser til det i det hele taget 😉 Håber det bliver en succes, når du kommer dertil! 😀

  2. Hold da op, så bliver det ikke meget nemmere! 🙂

    1. Nej, det er nemlig bare en supernem ret – det ka’ vi li’! 😀

  3. Det ser mega lækkert ud jeg elsker karry og er ligeså til både kokos, cashews og kylling – tror jeg prøver den med macadamias.. Hilsen Louise

    1. Åh ja, det kan da bare kun blive godt med de forbandede lækre macademias! Håber du kan lide det 😀

  4. Sikke en god kombination med lækre ingredienser. Den vil jeg helt sikkert prøve af den grund. Bliver man mæt uden ris eller noget til??

    1. Det kan du tro, man gør. Det er jo en LCHF-venlig ret, hvilket vil sige, at den indeholder få kulhydrater men meget fedt – og det er fedtet (og til dels proteinet), der sørger for en god og lang mæthed 🙂
      Jeg håber du kan lide det 😀

  5. Har serveret den i aften og det var et hit. Kom lange stykker rød peber i for lige som at bryde den gule farve:0) og det var suuuuper godt. Det bedste var sammensætningen af den sprøde spinat og den varme kylling/kokos, det er ikke sidste gang jeg laver den.

    1. Dejligt at I kunne lide det! Jeg er sikker på, at den røde peber kun har gjort den pænere – og så smager det jo også godt 😉 Jeg er også helt vild med strukturforskellen, det fungerer bare supergodt! 😀

  6. Prøvede denne opskrift i aften og er du vimmer den smager fantastisk! Den mætter også meget mere end jeg umiddelbart havde forestillet mig.
    Måtte ud og have fat i kokosolie, det er ikke noget jeg er vant til at have i køkkenet, og puha det var dyrt. Det holder jo nok også ret længe så, men er der noget sted det kan anbefales at købe det? Og er der nogen der er bedre end andre? Købte Urtekrams 425ml til 89kr i Super Brugsen.
    I hvert fald; tak for endnu en lækker opskrift! 🙂

    1. Dejligt at du kan lide dem! Og ja, man tror ikke umiddelbart at så små mængder kan mætte så meget, som det gør – men det gør det altså 😉 Kokosolie var også noget, jeg måtte arbejde mig op til, første gang jeg købte det – for ja, det er dyrt. Men jeg synes også, at det er dét værd – og så er det ganske rigtigt drøjt i brug – afhængigt af hvad man bruger det til, selvfølgelig 🙂 Jeg holder altid øje med tilbudsaviserne og hamstrer, når der af og til er 25% rabat rundt omkring. Og ellers køber jeg fra webshops, fx healthysupplies.co.uk, som især kan anbefales ved store mængder, og ellers fx lchfbutikken.dk 🙂
      I forhold til de forskellige mærker, kan jeg personligt ikke rigtigt smage forskel. Så længe du køber en koldpresset udgave frem for de raffinerede, er du good to go 😉
      Og velbekomme da! 😀

  7. Har lige lavet den her i aften, dog med kokosmælk i stedet for fløde – og det er bestemt ikke sidste gang jeg gør det (selvom min hvide bluse nu har en fin gul plet).
    🙂

    1. Godt at høre! Næste gang tror jeg også, jeg vil prøve med kokosfløde!
      (Og i øvrigt også godt at høre, at jeg ikke er den eneste, der absolut ikke kan have hvidt tøj på uden at spilde et eller andet! ;P)

  8. Hvor ser det lækkert ud!
    Kan man evt. undlade kokosolie? Er er en fattig studerende, der ikke umiddelbart har lyst til at smide mange penge efter noget olie, jeg sjældent skal bruge… 😉

    1. Du kan sagtens bruge andet fedtstof i stedet for kokosolie, fx bare bruge 2 spsk smør 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *