Madplan uge 6, 2014

Billede lånt fra www.aarstiderne.com/
Billede lånt fra www.aarstiderne.com/

Denne uges madplan bliver lidt anderledes end de gængse af en årsag, som faktisk er lidt nervepirrende for mig. Jeg er nemlig så heldig, at jeg den næste uge skal teste Aarstidernes “nye” LowCarbKasse. Og det er selvfølgeligt både spændende og dejligt og alt muligt, men det har jo den konsekvens, at jeg de næste fem dage ikke helt frit og selv kan bestemme, hvad jeg skal spise! Det er jo meget anderledes end hvad jeg er vant til, må man sige. Og for en, som mig, der faktisk er sådan lidt halv-kræsen – i hvert fald i forhold til specifikke ting, som jeg jo nemt kan blive udsat for (kapers er jeg fx lidt bange for! Og fennikel! Oliven! Aubergine især! Arhmen altså…) – og gerne helt selv vil vælge, hvad jeg spiser, er det noget af en overvindelse, synes jeg. Hvis det går helt galt med menuen, kan jeg jo selvfølgelig altid tilpasse, men den primære ide med en måltidskasse er vel netop, at man ikke skal finde på selv? Hm, nu må vi se hvad jeg gør. Lige nu er planen, at jeg tager det som en udfordring og en god måde at få opfyldt det dér med nye ting, som jeg jo var så god til i januar, fra mine nytårsforsætter 😀

Indtil videre står menuen den næste uge i hvert fald på:

 

Mandag: Helstegte fladfisk med søde kartofler, grønkål og kapers
(min udgave: Helstegte fladfisk, sød blomkålsmos samt grønkål med jordskokker og appelsin)

Tirsdag: Kalvekød i wok med bønner, puntarella og grønne oliven
(min udgave: Sojamarineret kalvekød i wok med puntarella, østershatte og gulerod)

Onsdag: Spiser ude

Torsdag: Kyllingelår med ingefærmarinerede rødder og søde kartofler
(min udgave: Langtidsstegte kyllingelår med bagt sød kartoffel, hvidløgssmør og ingefær- og citrusmarinerede rødder)

Fredag: Satay-kyllingespyd med spicy peanutsauce, asiatisk broccolisalat og kokos-råkost

Lørdag: Fennikelpølser med græskarsuppe og ristede mandler
(min udgave: Fennikelpølser, hvidløgsbagt græskar og grønkålssalat med gulerod, avocado og saltmandler)

Søndag: Karrysuppe med hvidkål, grønne bønner og gulerod

 

Én af de ting, jeg skal have testet med denne LowCarbKasse, der som udgangspunkt ikke er specifikt rettet mod LCHF, er selvfølgelig, hvor nemt det er at tilpasse den til mit normale høje indhold af fedt – og lave kulhydratindhold. Allerede nu kan jeg se, at jeg kommer til at spise nogle mere kulhydratrige grøntsager end ellers, som fx en masse rodfrugter og græskar – men det dør jeg jo nok ikke af 😉 Mere vigtigt er det dog, at jeg får tilsat noget fedt, så jeg stadig bliver mæt (og glad, hæhæ). Vi får se, hvordan det går! Jeg rapporterer selvfølgelig løbende!

 

Skal I have noget godt at spise i den kommende uge?

 


Jeg modtager LowCarbKassen uden betaling.


17 comments

  1. Uh, det kunne da være man engang skulle prøve sådan en kasse. Jeg er spændt på at høre hvad din mening er om den.

    Vi plejer altid at sætte os ned søndag og lave madplan for den næste uge, men det har vi ikke gjort denne gang.. Så jeg er ret spændt på hvad det ender ud i idag (for vi skal nok have lavet en plan idag).

    Det er virkelig lækkert at du laver de her madplaner – det er MEGET inspirerende! 🙂 Jeg har i hvert fald brugt en del af dine idéer so far 🙂

    Christina / frkstubba.dk

    1. Jeg er også spændt på min egen mening om den, haha!
      Madplaner fungerer rigtigt godt, synes jeg – så er man netop fri for at skulle tage stilling til det hver dag, hvilket altså sparer tid og andet i hverdagen.
      Dejligt at du også kan bruge mine madplaner! 😀

  2. Lyder spændende! Du siger at der bliver mere rodfrugter end du plejer, tænker på, er søde kartofler ok, det er vel trods alt kartofler? Og var der noget med at KOLDE kartofler er ok, hvorfor ser man så ikke det i nogen opskrifter overhovedet?
    Tak for altid god inspiration 🙂

    1. Ja, klart mere, som jeg lige kan se det – faktisk rodfrugter hver dag, som en rimeligt central del af måltidet, hvor jeg er vant til måske rodfrugter et par gange om måneden. Og i så fald gælder det ikke søde kartofler, nej, da de faktisk har næsten lige så mange kulhydrater som alm. kartofler. I min optik er ingen af dem faktisk LCHF – eller særligt low-carb for den sags skyld. Selv om jeg dog også har hørt, som du, at kolde kartofler er at foretrække, hvis det endelig skal være. Men som udgangspunkt er kartofler altså slet ikke en del af LCHF, da det er stivelse 🙂 Og det er selvfølgelig også derfor, du ikke ser det i LCHF-opskrifter 😉

    2. Søde kartoffel er ikke i fam. med kartoflerne, men er en rodfrugt. Desværre rig på kulh 🙁 (Elsker når vi er i usa og får fritter lavet på den.. alt efter lokationen).

      http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0659

      1. Nej, det er rigtigt – men i forhold til kh-indhold synes jeg alligevel, at de bedst kan sidestilles med alm. kartofler desværre :/

  3. Hej Xenia,
    Hvor du bare god til det der madplaneri.
    Jeg er jo alene hjemme i hverdagene den næste periode, så målet er ‘bare’ rigtige måltider og ikke for mange hurtige løsninger. Jeg håber, at få afprøvet din peberfrugtsauce og med sprød chorizo.
    KH
    – frk. sveske

    1. Jeg gør mit bedste i hvert fald – og i denne uge var det jo ekstra nemt, når nu det hele allerede er planlagt for mig! 😀
      Jeg håber, at du får prøvet peberfrugtssaucen – og at den falder i din smag! 🙂

  4. Vi er hoppet på LC-kassen, men kun 1 gang om mdr for at se hvordan det går, om vi får det brugt osv.
    Personligt ville jeg hellere have den som en 3 dages og så næsten hver uge, for de 5 dage er for meget for os og vores livsstil.

    Vi kunne ihvertfald ikke spise alt det grønne der er til hver dag, og flere af dagene havde vi også kød til overs. Om vi er småtspisende? Det mener jeg nu ikke at vi er (desværre), så er spændt på din melding.

    Rodfrugter godkender jeg i min kost, så der er den ikke et problem. Fedtet kan kan godt selv tilføje, og vi fik også en del avocadoer med i vores for 2 uger siden.

    Hvorfor så kun 1 gang om mdr? Det er fordi vi ikke kan nå at spise det hele på 1 uge, og derudover har jeg besluttet at hver anden uge så også skal stå i fiskens tegn…
    Og så er det jo også rart selv at kunne bestemme indimellem 😉

    1. Én gang om måneden lyder som en god plan – det ville også være alt for meget for mig, at få den hver uge, da jeg, ligesom dig, tror, der vil være nogle ting, jeg ikke lige får brugt. Og så er det også lidt meget som aleneboende at være nødt til at lave mad hver dag, for at varerne ikke risikerer at blive dårlige eller andet. Og jeg er i øvrigt bestemt heller ikke småtspisende 😉
      Rodfrugter er jeg som sådan heller ikke imod – jeg spiser dem bare meget sjældent, så som sådan er det en stor omvæltning pludseligt at skulle have dem hver dag i forholdsvist stor mængde. Men jeg overlever jo nok 😛 Og jep, fedtet regner jeg også bare med selv at tilføje i den form, det nu lige passer ind.
      Jeg har i øvrigt også overvejet at prøve en fiskekasse på et tidspunkt – er det det, I får? Kan det anbefales? 😀

      1. Jeg er så heldig at have en alm.spisende mand, som derfor kan få (mest) af de ting der er mindre LCHF i kassen 🙂
        Vi er også nogle klyder til at få lavet mad dagligt, så for os er det med at lave ekstra til fryseren ret benyttet normalt.
        Er spændt på hvordan du mener mængderne er 🙂

        Vi får den første fiskekasse på onsdag, så er helt nyt (efter at have overvejet det i mange år :$). Har valgt at det ikke er fra Aarstiderne, da jeg fandt en kasse der er kombineret 2*fisk til aften, 1*frokost og 1*kød til aften.. og uden skaldyr (som manden ikke vil røre 🙁 )… Det er 3 aftener + frokost til mig i 2 dage gætter jeg på, med mindre der er makrel til frokost.

        1. Smart! Jeg har også overvejet, at jeg altid bare kan give resterne væk, hvis der er noget, jeg slet ikke kan få brugt/kan lide 😉
          Indtil videre er jeg imponeret over hvor meget grønt der var med – jeg kunne nærmest ikke have det hele i mit køleskab jo! :O
          det lyder spændende med fiskekassen – du må endelig lige give besked, hvis det er en succes! Det ville være en god måde for mig at prøve lidt flere forskellige fisketyper end bare laks og rødspætte – og tun! ;P

          1. Vi har nu haft fiskekassen, og fiskene var gode nok, så vi vil nok fortsætte med den.
            Men jeg vil ikke betale prisen for deres tilbehørskasser (100kr pr fiskedag)
            Kartofler er en væsentlig del af kassen, og synes at varerne var for kedelige (og ikke øko).
            Derfor har vi nu valgt at tage fra Aarstiderne (LC kassen) 1 gang om mdr, og 1 gang (modsatte uge) kukkassen. Samt fisk fra den anden den uge vi får kukkassen.

            Så må vi håbe at det vil køre godt for os. Må indrømme at det holder hårdt for os, de dage / perioder hvor manden kommer hjem kl sent.

          2. Jeg har ligesom jer overvejet at anskaffe mig KUK-kassen engang imellem – primært pga. de virkeligt lækre grøntsager, som faktisk også er ok billige, synes jeg, når de er øko og så gode! Jeg lurer stadig lidt på en fiskekasse, men er ikke endt på noget fast endnu. Var det fra Skagenfood, I prøvede fiskekassen?

      2. Ja, vi er startet ud med skagenfood.
        Tog så “fisk og lidt kød” da jeg godt kunne lide at der både var 2 aftener + frokost i fisk.
        Ulempen ved fisk, er at der desværre er en del flamingo i afskaffelse 🙁 Men jeg kan bare ikke købe og spise fisk fra et supermarked.

        Sig endelig hvis du finder andre spændende steder.

  5. Hihi, jeg har også et problem med lige netop de fødevarer du nævner 😉 God fornøjelse med lowcarb-kassen 😉 Ærgerligt at de ikke valgte at lave en lchf kasse, det havde været genialt.

    1. Ja, det skal sgu nok blive spændende altså :O
      Jeg synes også, det er ærgerligt, at der ikke er en reel LCHF-kasse, hvor kulhydratniveauet var endnu lavere og fedten medtænkt – men træerne vokser jo desværre ikke ind i himlen 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *