Mandagens Måltider
Det’ sørme, det’ sandt, december!

Jah, nu er vi i december og vi må derfor høre julemusik, kigge på julepynt, se julekalender (p.s. hvor er DR’s dog dårlig!) og generelt bare jule lige så tosset vi vil! Er I og så vilde med jul? Jeg kan i hvert fald mærke at julen giver et tydeligt løft i mit humør. Og at der så allerede er hvid jul december, gør det jo kun bedre. Ja, måske er det koldt, vådt og besværligt for trafikken. Men sne er nu hyggeligt, synes jeg! Især lørdag nat/morgen på min vej hjem fra en fantastisk julefrokost, hvor sneen faldt så fint og dækkede verden i et smukt hvidt tæppe. Så er vinter pludseligt ikke så slem alligevel 😉

Her er gårsdagens måltider.

 

I denne uge var der lidt mere normal rækkefølge på måltiderne, så i stedet for yoghurt til frokost, spiste jeg det til morgenmad. Græsk yoghurt 10% blandet med en sjat piskefløde og drysset med en nøddemysli jeg laver af 100 g valnødder, 100 g hasselnødder, 200 g mandler og 50 g kokosflager. Det hele ristes i ovnen i ca. 1 time på 125 grader, eller til det er fint og gyldent. Og så hakkes det til småstykker 😉

 

Madpakke: Grønkålssalat med røget kalkun

madpakken kom rester fra julefrokosten. Jeg havde lavet en lækker-lækker-lækker (kan I høre, at jeg var glad for den? 😉 ) grønkålssalat som mit tilskud – og den var der (heldigvis) lidt rester tilbage af. Mmmhh… Opskriften får I selvfølgelig senere på ugen.

 

Babybel + saltmandler

Når jeg spiser LCHF, har jeg sjældent behov for mellemmåltider om formiddagen og aftenen. Hvis der endelig ryger noget ned, er det mere af hygge end egentlig sult 🙂 Men om eftermiddagen er pausen mellem frokost og aftensmad altså for lang for mit vedkommende, så der skal jeg lige have et eller andet. Jeg er egentlig ikke den største ostefan, men jeg har for nyligt opdaget, at de dér Babybel-oste da egentligt smager ret godt. Og så er det en perfekt lille haps. Her spiste jeg én sammen med en håndfuld af de gode saltmandler.

 

Laks + broccolisalat

Til sidst, aftensmaden. I går stod menuen på et lækkert stykke laks med en broccolisalat. Salaten er vist nok “den klassiske” – som jeg vist faktisk alligevel aldrig havde smagt før. Så det var spændende. Og lækker broccoli med bacon, solsikkekerner og tørrede tranebær kan da kun være et hit – i hvert fald i min bog 😉

 


 

Hvad var det bedste I spiste i går?

Jeg tror det må være grønkålssalaten – eller frokosten generelt. Men især salaten – den er bare go’!

 


14 comments

  1. uuuhm!!

    Igår spiste jeg en lækker ostemad på ristet rugbrød. mmmmh!

    1. Nogle gange er det altså også bare det simple, der er det bedste 😀

  2. Det bedste jeg spiste i går, var nok det thaimad, jeg fik til aften – eller faktisk konkurrerer det lidt, med den helt vildt lækre ostemad, jeg fik til frokost.

    Hvordan har din vægt det egentlig med LCHF? Jeg forstår ikke helt, at folk der spiser ting i den dér palæo-dur ikke tager sindssygt meget på? For selvom man hører, at det er kulhydraterne der er synderen, så må alt det fedt man indtager, vel alligevel sætte sig? Eller hvad? 🙂

    1. Uhm, thaimad er også en sikker vinder!
      (og så var ostemadder åbenbart også udbredt i går, hæhæ)

      Det er faktisk lige præcist det, der er så overraskende – man tager nemlig ikke på af det, snarere tværtimod. Umiddelbart har jeg tabt i hvert fald 5 kg til trods for at jeg har spist masser af mad og været dejligt mæt. Og så har jeg jo heller ikke holdt det 100% hele tiden. Det er noget med, at når man ikke spiser kulhydrater, dannes der ikke glykose i kroppen, som medfører insulindannelse, som sidenhen kan omdannes og lagres som fedt, hvis man danner for meget – hvilket de fleste vist gør. Men når man ikke spiser kulhydrater, skal man have mere fedt som næring (kroppen kan ikke få næring fra protein). Og af en eller anden grund bliver fedtet bare ikke lagret som fedt – den del har jeg haft ret svært ved at forstå. Princippet er vist, at en kalorie ikke bare er en kalorie, som man eller har troet hidtil – men det korte af det lange er i hvert fald at det virker! 😀

      1. Jeg har haft samme oplevelse med at skifte til LCHF.. jeg tabte mig også,og det er på trods af at jeg drikker fløde i min kaffe! Det var virkelig grænseoverskridende at gøre, vi er vel allesammen en smule “bange” for fedt.. Men jeg tager ikke på, tværtimod.. Hm.. 🙂

        1. Enig Maja, jeg tror også fedtforskrækkelsen er indgroet i rigtigt mange af os. Det kan man i hvert fald tydeligt mærke – både på sig selv, men også hvis man vover sig ud i at forklare LCHF for folk. Det er bare meget kontraintuitivt, at fedt pludseligt skal være “det gode”. Men så snart man mærker, at det virker, er man jo nærmest overbevist 😉

          1. Præcis! Folk sys jo jeg er blevet skør, når jeg fortæller jeg har droppet rugbrød til fordel for fedt! haha.. 🙂

          2. Haha, samme her 😀

  3. Hvor pudsigt 🙂 Det bedste jeg gik i går, var også grønkålssalat 🙂 Hakket grønkål vendt i æblecidereddike og ahornsirup. Medjool dadler, æbletern, avocado og soya/honning mandler vendes i. Mums 🙂

    1. Grønkål er altså også bare et hit! Og uha, din lyder som en god kombi. Jeg kan lige forestille mig hvor godt det dejlige bløde avocado vil være deri 😛

  4. Jul er skønt – og jeg har fundet Radio Soft, hvor de spiller julemusik døgnet rundt! Så behøver man heller ikke se julekalender … Jeg er dog blevet så voksen (ho ho ho) nu, at jeg godt kan tåle at gense The Julekalender. Og hvis de viste nissebanden, kunne jeg også godt finde på at se den – helt uden at lede efter nogle børn som alibi.
    Maden her til aften var risengrød, by the way. (Og jeg ved godt, det var i mandags, du spurgte, men nu læste jeg altså først indlægget i dag fredag)

    1. Jeg ser skam begge “børne”julekalenderne – for en gangs skyld har jeg tid i år, nu hvor jeg ikke har studie hængende over hovedet, så jeg følger troligt med 🙂
      Og det er skam helt i orden at svare senere, det gør jeg ofte også selv.

  5. i går og i dag har vi spist din grønkålssalat. 1. forsøg blev lidt for fugtig og desuden lidt flad i smagen. I dag prøvede jeg med mindre dressing og tilsatte lidt salt og peber. Har du andre forslag til krydderier. Jeg vil gerne bruge salaten til vores julefrokost 2. juledag
    Glædelig jul og godt nytår. Interessant blog, du har

    1. Salt er i hvert fald altid min primære løsning mod fad smag – og grønkål kan tage overraskende meget! Herudover kan du måske øge eddikemængden, hvis det er det modspil, der ikke er kraftigt nok? Men som udgangspunkt er det vigtigste, at du smager det til efter dine smagsløg! Husk dog grundsmagene i grønkålssalaten her, nemlig salt (salt!), surt (eddike), sødt (appelsinsaft, honning/sukrin gold), bittert (tranebær og til dels appelsin og eddike) – umami’en kommer oftest fra det, du serverer grønkålen til 😀
      Held og lykke med det!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *