Mandagens Måltider
– Kom igen, november! –

 

Nogle gange overvejer jeg altså at flytte Mandagens Måltider til en anden dag – jeg synes ligesom det bliver tungsindige brokindlæg hver uge – eller er det bare mig? Nå, men spring svadaen nedenfor over, hvis I har lyst – eller læs det, hvis I også havde en øvdag, og har brug for at vide, at I ikke er alene 😀

Altså. Er det bare mig, eller var i går virkelig en novemberdag, sådan i ordets stereotype forståelse? Øv, hvor var det en ærgerlig efterårsdag. Isregn og blæst fra morgenstundens cykeltur, ja så er dagen altså ikke startet optimalt, hvis I spørger mig! Også selv om resten af dagen faktisk var helt fin; jeg havde en god dag på arbejdet, hvor jeg faktisk passede RUC’s it-afdeling helt alene (i hvert fald fra omkring middag), hvilket var lidt nervepirrende, en anelse skummelt at være helt alene på afdelingen, men mest bare hyggeligt 🙂 Og jeg fik også besked om, at jeg har været så heldig at vinde en kogebog, som er perfekt til mig lige nu!

Men jeg kunne alligevel godt mærke, at den der trælse cykeltur fra morgenen stadig sad i mig, og den på vej hjem i stiv modvind inkl. en Netto- og posthustur helt og aldeles gennemblødt hjalp altså ikke på det. Så da jeg kom hjem, hoppede jeg faktisk i doventøjet og under dynen. Jeg prøvede forgæves at holde mig vågen, men endte med at tage en time på øjet… og vågnede op præcist som jeg havde lagt mig. Her tænkte jeg så, at det ville være en god ide med lidt mad – måske det ville hjælpe. Så jeg spiste mig mæt i knækbrød med hamburryg og ost klokken fem og havde af den grund hverken appetit eller lyst til aftensmad. Og det havde jeg heller ikke da klokken blev halv ni, så her valgte jeg at se stort på det med “klassiske” måltider, og i stedet nuppe med en lille håndfuld nødder, et stykke mørkt chokolade og en balje te. Så hoppede jeg (tilbage) under dynen og så noget spændende. Og så gik jeg i seng. Klokken ti. Ja, klokken ti! Det ligner altså ikke mig.

Så, alt i alt, en klassisk efterårsdag 🙁 Men, jeg vil dog gerne lige indskyde en kort bemærkning. For halvanden måned siden var i går sådan en dag, hvor jeg meget hurtigt ville have overtalt mig selv til at hoppe i fastfoodfælden og bare bestille nogen pomfritter. Eller noget. Men i går strejfede den tanke mig stort set ikke – altså dvs., den strejfede mig sådan her “Nej, hvor pudsigt/sjovt/dejligt – for halvanden måned siden havde jeg nok haft lyst til pomfritter lige nu”. Og det er faktisk nok en af mine yndlingsfordele ved den måde, jeg spiser på nu.

Og hey, apropos den måde jeg spiser på nu – her er maden 😀

 

Brunchpandekager med hytteost - servering med nøddesmør

Mandagens morgenmad var lækre pandekager fra søndagens luksus. Pandekagerne blev smurt med nøddesmør, hhv. mandel- og peanut (selvom sidstnævnte jo ikke rigtigt er en nød). Virkelig lækker morgenmad! Og ja, pandekagerne er naturligvis uden korn og sukker, og ja, opskriften får I i løbet af ugen 🙂

 

Saltede kyllingelår + bagt blomkål og peberfrugt med feta

Frokosten var aftensmadsrester – det er jo vitterligt den bedste madpakke, der findes! Her er det saltede kyllingelår + bagt blomkål og peberfrugt med feta. Lækkert! Forresten, jeg ved ikke om 4 kyllingelår er meget til én person – er det det? Jeg synes måske det ser lidt voldsomt ud, men der er jo nærmest intet kød på de sataner ;D

 

Kerneknækbrød - med hamburgerryg og ost

De føromtalte knækbrød – og ost og hamburgerryg. Og lad mig bare sige, jeg spiste ikke kun dette stykke. Måske snarere det firdobbelte – eller måske seks stykker :/ Og de mætter en del, skal jeg hilse at sige. Ikke underligt, at jeg ikke var sulten til aften. Knækbrødene består kun af kerner og frø og smager skidegodt, pardon my French.

 

Nødder, chokolade og te

At kalde dette aftensmad er jo nok lidt af en overdrivelse, men jeg spiste det i hvert fald til aften 🙂 Føtex havde 25 % på økovarer i lørdags, så jeg forkælede mig selv med en pose paranødder og en pose macademianødder. De er desværre ret dyre, men de smager dælme godt. Især sidstnævnte – dem kunne jeg spise mig halvt fordærvet i, hvis jeg ikke passede på 😀 Og teen er julete – jeg tænkte, at det måske kunne hjælpe med at få mig til at se lidt lysere på de næste par måneder. Jeg eeelsker nemlig jul. Og selv om jeg hader vinter, ligger der faktisk mange gode ting i både december og januar. December er vel åbenlys og i januar har jeg fødselsdag. Så det skal nu nok gå 😉

 


 

Hvad var det bedste I spiste i går?

Jeg tror, det var frokosten. De der saltede kyllingelår er virkeligt to die for, og generelt elsker jeg aftensmad-til-frokost – eller bare generelt varm mad 🙂

 

4 comments

  1. Tak for brok og gode madideer 🙂
    I går spiste vi frisk pasta med grønne asparges, krebsehaler, små tomater, forårsløg og hvidløg (fra Mommer Ellen: http://mommer.wordpress.com/2012/04/20/nem-mad-i-weekenden-her-er-et-forslag/)

    1. Det lyder også godt – nogen gange er en hurtig pastaret bare lige det, der skal til 🙂

  2. Ikke så meget en kommentar til din mad (ellers lækre pandekager!), men jeg har fulgt lidt med i dit mad-’skift’. Kan man leve uden kornprodukter, hvis man er vegetar tror du? og hvad med quinoa, spiser du det? er rugbrød også HELT bandlyst?

    1. Det skulle du i og for sig godt kunne. Vil du “bare” være kornfri eller forsøge at følge LCHF – de to er jo ikke ubetinget ens. Men under alle omstændigheder vil det i hvert fald være vigtigt, at du sørger for at få både protein og fedt. Og når du ikke kan få protein gennem kød, skal du jo have det af andre kilder. Æg og fede mælkeprodukter er godt (og LCHF), men da der er mange kulhydratr i fx bælgfrugter og linser, anbefales de ikke på en striks LCHF-kost. Jeg spiser dem dog selv ind imellem. Det samme med quinoa. Rugbrød spiser jeg ikke, men når alt kommer til alt, er det jo dit eget valg. Hvad har du det godt med at udelukke og hvad vil du helst beholde? Men det vigtigste råd er altså, at hvis du skruer langt ned for kulhydraterne, skal du også skrue op for fedtet. Ellers bliver du hverken mæt eller glad i det lange løb 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *