Mandagens Måltider
– mandagsfri

 

Som bekendt (eller hvad?), holder jeg p.t. pause fra studiet, inden jeg begynder på min kandidat. Og denne pause bliver mest brugt på 1) at arbejde, 2) at slappe af og nyde at have fri, samt 3) at læse og se serier (hører måske under 2 i virkeligheden). Jeg har to studiejob på RUC, som sammenlagt næsten kan blive til et fuldtidsjob. “Højsæsonerne” på et universitet er dog især slut august+september og til dels februar, så uden for de perioder er der ikke altid travlt nok til at jeg kan arbejde hver dag. Eller, ærligt talt, hvis jeg virkeligt ville, skulle jeg/de nok kunne finde noget, men en del af min motivation for at holde studiepause var sådan set også bare at holde lidt fri. Så det gør jeg 1-2 dage om ugen – og selvfølgeligt weekender 😀 Og jeg elsker det! Er dog lidt nervøs for hvad der sker, når jeg engang bliver færdiguddannet, rigtig voksen og skal have mig et rigtigt voksen-fuldtidsjob. Yikes. Men forhåbentligt er det noget andet til den tid.

Anyway, det korte af det lange er, at jeg havde fri i går og derfor var hjemme. Mine måltider ser derfor en lille smule anderledes ud end normalt. Fx spiser jeg oftest kun tre hovedmåltider, når jeg har fri, og ingen mellemmåltider – mest fordi jeg sover længe, og at mine måltider derfor også bliver skubbet lidt i forhold til på en arbejdsdag. Men bortset fra det, er jeg nu ved at være kommet ud på den anden side af min madlede (nogenlunde) uskadt, og er derfor nu tilbage ved de gode vaner. I hvert fald så vidt som muligt her i den kommende julefrokostsæson ;D

 

Min dag blev startet med en sen morgenmad bestående af sprødt (!) bacon, røræg med lidt emmentaler og en rød peberfrugt. Breakfast for champions!

 

Et af de måltider, jeg har “sværest” ved på LCHF er faktisk frokosten. Hvis jeg har lange dage holder en morgenmad med æg som ovenfor mig bedst mæt, og så kan jeg jo ikke spise æg til frokost, hvilket ellers har været min go-to-frokost. I dag endte det derfor med at jeg spiste græsk yoghurt rørt med lidt piskefløde, vanillepulver og sødning + lækkert knas af mandler, valnødder, hasselnødder og kokosflager. Lækkert! Men vel egentligt ikke så frokostagtigt?

  

Aftensmaden var virkeligt et hit! Dagens menu stod på citruskylling med cashewnødder og broccoli a la Aarstiderne, og opskriften kommer naturligvis senere på ugen. Det var et måltid lige efter mit hjerte, eftersom jeg jo er ret vild med både kylling og broccoli. Og når det smager af lækker syrlig og frisk citron samt en masse andre lækre ting, kan det jo næsten ikke blive bedre!

 

Jeg spiste desuden en lille aftenssnack i form af en spiseskefuld peanutbutter med lidt salt og kakaopulver drysset over. Det lyder måske lidt mystisk, men don’t knock it till you’ve tried it! Det fjernede i hvert fald lige min små- og lækkersult, der begyndte at gnave hen på aftenen.

 


 

Hvad var det bedste I spiste i går?

Jeg kan faktisk ikke engang vælge, tror jeg. Det er vist første gang, det er sket, men alle måltider var bare nogen af mine favoritter – nogle nyere end andre. Men det er vel i princippet også ok bare at sige dem alle – er det ikke?

 


5 comments

  1. Glæder mig til kyllingeopskriften!

    I går lavede jeg rødbedesalat med rå revne rødbeder og æbler, nødder og kerner og en marinade af olie, balsamico og honning og så fik jeg stegt laks til. DET ER ET HIT!

    Det er lidt sjovt, jeg gør det tit omvendt med yoghurt til morgenmad (eller en smoothie) og så æg og bacon til middag. I går fik jeg dog en blandet, frisk salat med stegt bacon i dag. Jeg spiser brød ind i mellem, men højest et par gange om ugen, and I love the feeling!

    1. Uh, det lyder godt nok også lækkert! Jeg spiser ofte rødbederåkost til spinattærte med laks, så det lyder da helt sikkert også som en god kombi at spise en udgave “bare” med laks. Det ryger straks på idelisten 😀
      Det virker faktisk også mest naturligt for mig at spise yoghurt til morgenmad – det har jeg fx gjort i dag – men det er bare ikke altid jeg synes det mætter længe nok. I dag går det dog fint, men jeg spiste også en kæmpe portion, da jeg var hundesulten, da jeg vågnede 😉 Resterne fra kyllingeretten er så min madpakke og så ryger æg og bacon til aftensmad – nogen gange må man jo bare rykke rundt på måltiderne så det lige passer, hæhæ 😉
      Og skønt at høre, at du stadig er vild med at spise LCHF – eller det, der ligner – når jeg får holdt det, har jeg det også helt fantastisk!

  2. Åh, jeg elsker også at holde semesterfri. Jeg ved ikke hvordan jeg nogensinde skal vænne mig til et fuldtidsjob igen! Tiden går jo bare…

    Jeg spiser tit bare salat (og tit også noget kød) til frokost. Der er en ret stor salatbar i kantinen på mit arbejde, så det er en god måde lige at sikre sig lidt varierende grøntsager, hvis man så fx har sparet lidt på det i aftensmaden.

    1. Nej, nemlig. Jeg tror jeg bliver nødt til at være typen, der ind imellem tager orlov og bare holder fri eller et eller andet 😉
      Hvis kantinen på RUC var lidt bedre, ville jeg helt sikkert også benytte mig af denne løsning. Jeg har nok kun købt frokost der max 5 gange i de snart 3,5 år, jeg er har færdedes på RUC. Og faktisk gjorde jeg det i sidste uge, men jeg syntes at udvalget var ret kedeligt, det smagte ikke sådan helt fantastisk (ja, jeg er også lidt sart) og så gav jeg alligevel omkring 35 for en (ikke særlig stor) tallerkenfuld. Så bliver jeg sgu for nærig, når jeg kan lave noget bedre selv for det halve (mindst) 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *