Oopsies

De fleste, der begår sig i en eller anden grad i LCHF-verdenen (eller bare kornfri, low-carb, palæo eller hvad det nu hedder alt sammen), har formentligt allerede hørt om oopsies. Som altid er jeg lidt last mover på dette punkt. Længe syntes jeg egentligt ikke at det lød særligt tiltalende. Helt ærligt: æg og flødeost blandet og bagt! Så jeg blev ved med at udskyde det. Så så jeg dog for et stykke tid siden, at Jane brugte dem som naan-brød. Og det lød jo ganske enkelte genialt! Derefter gik der ikke længe, før jeg lavede første portion til en omgang tikka masala og siden har jeg lavet dem yderligere en gang. Jeg er fan nu!

De smager (naturligvis) ikke som naan-brød. Men da jeg stadig spiste brød jævntligt, var det egentligt stort set kun for at have noget at søbe sovsen op med, hvilket især er nødvendigt, når man ikke længere har fx risene til det formål. Og at søbe sovs, dét kan disse oopsies helt sikkert.

Jeg synes faktisk, de smager bedst kolde, men de kan også serveres direkte fra ovnen – der minder konsistensen bare lidt mere om en fluffy omelet end om at luftigt brød – sidstnævnte kan tilnærmelsesvis beskrive konsistensen, når de er kolde(re).

De er desuden fantastiske som mellemmåltid med lidt pålæg af en art. Så er det nærmest som at spise et stykke helt hvidt franskbrød midt på en helt almindelig hverdag. Win! Hey, måske man skulle prøve dem i en toast…? (tænke lokke savle 😉 )

Oopsies
6 stk (første gang lavede jeg kun 5, men anden gang blev der seks, og jeg kan bedre lide et rundt antal 😀 )
Print
Ingredienser
  1. * 100 g flødeost - kan evt. være med smag
  2. * 3 æg
  3. * 1 tsk bagepulver
  4. * 1/2 tsk salt
  5. * 1 stor tsk fiberhusk
  6. * evt. nigellafrø til pynt til denne naan-udgave (jeg har også en halv ide om at prøve med sesamfrø til burgere)
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 130º varmluft.
  2. Del æggene i blommer og hvider. Pisk hviderne helt stive sammen med saltet.
  3. Pisk æggeblommer sammen med flødeost og bagepulver, til der ikke er nogen osteklumper tilbage. Rør loppefrøskallerne i æggeblommeblandingen og lad det stå et øjeblik, så fibrene kan suge væske til sig. Du kan evt. putte bagepapir på en bageplade imens.
  4. Vend æggehviderne forsigtigt i æggeblommeblandingen.
  5. Fordel dejen med en stor gryde- eller suppeske på en bageplade i seks lige store klatter. Drys evt. med nigellafrø eller andet.
  6. Bages i ca. 25 minutter, til de er fint gyldne og luftige.
Opskrift fra/inspireret af Madbanditten / Urtekram-blog
Adapted from Madbanditten / Urtekram-blog
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/

17 comments

  1. Justine Battaglia

    genialt! hvor mange kalorier er der cirka i en? Og hvorfor må osten ikke være light? 🙂

    1. Hej Justine. Jeg tæller ikke kalorier, så der kan jeg ikke hjælpe dig. Umiddelbart tror jeg dog ikke, at det er så mange igen. Osten må (i min bog) ikke være light af to årsager. For det første, spiser jeg efter det, der hedder LCHF, hvor man har et højt fedtindhold i maden, bl.a. fordi det mætter bedre og længere end de kulhydrater, som jeg til gengæld spiser meget få af. For det andet, synes jeg ganske enkelt ikke, at light flødeost smager lige så godt 🙂

  2. Jeg har det på samme måde som dig – jeg har ikke kastet mig ud i det endnu, fordi jeg synes de virker underlige. Men nu prøver jeg sgu! First thing tomorrow! Nu du snakker burgerboller, har du set frk. sveskes? http://frksveske.blogspot.dk/2013/01/de-bedste-lchf-burgerboller.html
    – dem skal jeg prøve til flæskestegssandwich i denne uge :p

    1. Jeg håber du bliver fan også – de er i hvert fald nemme! 😀
      Ja, jeg så godt sveskes – og de er helt sikkert på listen til næste gang, jeg skal have burgere – selv om det ikke sker så tit 😉

  3. Du er absolut ikke last mover, for jeg har heller ikke fået dem prøvet endnu – men mon ikke det kommer på programmet en dag.
    Indtil da, kunne jeg egentlig godt tænke mig at vide om de bliver sådan lidt luftige indeni, altså med en slags lufthuller? Det ligner det nemlig lidt – eller er det bare overfladen der buler lidt op?

    1. De er helt sikkert luftige! Der er ikke sådan store luftbobler, som man kender det fra fx grydebrødet eller andet, men en masse små – lidt ligesom i en luftig omelet måske? 🙂

      1. Tak for svaret – tror jeg må prøve dem her i weekenden, for hvis de duer til det jeg har i tankerne, så ville det være ret genialt 🙂

  4. Hvordan er skorpen? 😀

    1. Skorpen er blød, ligesom resten af oopsie’n 🙂

  5. Hej Xenia. Har lige bagt de her Oopsies og er allerede fan 🙂 hvordan opbevarer man dem så de bedst kan holde sig?

    1. De er geniale 😀
      Jeg plejer bare at have dem i en plastikpose ved stuetemperatur, hvis jeg ved, jeg får brugt dem inden for et par dage. Hvis ikke, fryser jeg dem ned. Jeg har også set flere, der opbevarer dem i køleskabet, så prøv dig frem 😀

  6. De ser ret fine ud. Jeg har mine i ovnen nu 🙂 men mine er ret improviserede. Hvidløgsflødeost og lidt ekstra æggehvide fordi, ja jeg havde nogle der skulle bruges. Jeg har lige fundet din side og synes den er ret inspirerede for en rookie som mig. Det er fedt at høre et dine erfaringer! Jeg har spist efter lchf i 14 dage. Det føles godt, men nøj hvor skal der laves meget mad. Jeg kan nu heller ikke bare spise et kogt æg eller en dåse fisk, så det kræver noget prep tid.

    1. Oopsies er faktisk utroligt taknemmelige ift. udskiftning af ingredienser m.m. – hvilket du så også har opdaget nu 🙂
      Dejligt at høre, at du er godt i gang med LCHF! Men ja, man bliver nødt til at lave en del mad, hvis man ikke bare vil leve af rå grøntsager og hurtige æg. Det er især en omvæltning, hvis man tidligere har lavet meget lidt mad, men forhåbentligt synes du alligevel, at det er det værd!
      Held og lykke med det – og tak for rosen 😀

  7. Hvis man nu vil bruge dem som en slags kagebund, så tænkte jeg om jeg godt kunne buge phildila marabou?
    eller tror du det blir dårlogt?

    Så vile jeg nemlig tage vaniljeskyr oven på og noget frisk frugt og mørk chokolade og mandler som en dessert

    1. Personligt ville jeg ikke gøre det, da Philadelphia Marabou jo indeholder mælkechokolade og dermed sukker, som jeg helst undgår. Men hvis det ikke er et issue for dig, kan du da sagtens gøre det – jeg tror bestemt, det vil smage godt! Og lækker kombi med vaniljeskyr og resten af toppingen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *