Pølsehorn i blomkålsbrød

poelsehorn-2

Jeg skal til mundtlig eksamen om en uge, hvilket vil sige, at jeg har læseferie lige nu. Og det betyder selvfølgelig først og fremmest én ting – at jeg overspringshandler helt enormt! Jeg ved ikke, om jeg har fortalt om det før – i så fald er det nok længe siden, eftersom det jo er over to år siden, jeg sidst har skulle til mundtlig eksamen. Men jeg har et problem ift. eksamenslæsning – og problemet er, at jeg er dårlig til det. Ikke at jeg som sådan er dårlig til det faglige, jeg er bare dårlig til at tage mig sammen og rent faktisk læse. I stedet laver jeg alt muligt andet. Ét år var min overspringshandling, at jeg så alle afsnit af Lost, mens jeg hæklede et kæmpe tæppe. Et andet skar jeg papirsklip i massevis. Mit sidste semester på bacheloren læste jeg bare bøger i overlegen stil. Og nu er det så World of Warcraft, som jeg bruger størstedelen af tiden på. Jeg fik dog revet mig væk nok her i formiddags til lige at kunne lave disse banditter – både for jeres og for nemlig.com’s skyld – og selvfølgelig for min egen, da jeg jo som sådan er den eneste i den konstellation, der overhovedet kommer til at smage, hæ! 😛

Heldigvis kan I jo ret nemt lave jeres egen portion, når nu jeg giver jer opskriften om et nanosekund. Som nævnt er disse endnu én i rækken af nemlig.com-opskrifterne fra Michelle Kristensen. Sidste år florerede pølsehornene i blomkålsdej også flere steder, men i den forbindelse fik jeg aldrig prøvet dem. Det har jeg gjort nu, og de er superfine. De smager ikke af blomkål og brødet er meget – brødagtigt. Jeg har lige spist et enkelt til frokost med tomatmayo og en avocado, og jeg tror, at jeg fryser resten ned, så jeg har til madpakker i den nærmeste fremtid! 😀

poelsehorn-3

Pølsehorn i blomkålsbrød
ca. 10-12 stk
Print
Ingredienser
  1. * 5-6 pølser af god kvalitet med høj kødprocent
Blomkålsbrød
  1. * 400 g blomkål
  2. * 4 æg
  3. * 2 spsk fiberHUSK
  4. * 1 tsk salt
  5. * 1 tsk bagepulver
  6. * 1,5 dl mandelmel (ikke fedtreduceret)
  7. * 1/2 dl hørfrø (males til 1 dl mel - jeg brugte lyse for farvens skyld)
  8. * 1 dl valleproteinpulver
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 160º varmluft.
  2. Hak blomkålen fint på din foodprocessor og tilsæt herefter de resterende ingredienser til dejen. Blend til den er helt jævn.
  3. Lad dejen trække i ca. 10 minutter.
  4. Halver pølserne og pak dem ind i dejen. Dejen er klistret og lidt svær at håndtere, men jeg klarede det ved at lægge en spiseskefuld på bagepladen (beklædt med bagepapir), lægge en pølse ovenpå og dække med lidt ekstra dej. Herefter kan de formes med let våde hænder.
  5. Bages i ca. 25-30 minutter, eller til de er gyldne og faste.
Bemærkninger
  1. Kan evt. spises med tomatmayo blandet af 1 spsk tomatpure til 2 store spsk mayo.
  2. Pølsehornene kan fryses.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
poelsehorn-1

Indlægget er udgivet i samarbejde med nemlig.com.
Tallerkenerne er venligst sponseret af Kähler og er fra deres Ursula-linje.

4 comments

  1. Hej Xenia, sikke nogle lækre pølsehorn. Dem skal jeg så meget prøve! Jeg læser også til eksamen lige i tiden og kender alt til overspringshandlinger. Jeg har det på præcis samme måde. (Denne kommentar er endda en overspringshandling!). Jeg har et æggeur ved siden af mig, når jeg studerer, og så sætter jeg det på 60 minutter, og må ikke lave andet end at studere før æggeuret er færdig. Det hjælper mig ret godt. Held og lykke med læsningen. Mvh. Carla

    1. Det farlige ved overspringshandlinger er jo, at faktisk alt kan høre under den kategori – selv ellers fornuftige ting som fx rengøring eller blogging, haha! Jeg ville ønske, at jeg havde disciplin nok til at gøre som dig – men ærligt talt har det nok også noget at sige, at jeg overhovedet ikke er motiveret til denne specifikke eksamen. Godt det snart er ovre! 😀

  2. Rikke Egholm Ravn

    hej Xenia
    De ser gode ude…:-) Har noget Ærte-proteinpulver stående. Kan man mon bruge det istedet for valleproteinpulver??
    Mvh Rikke

    1. Ja, det vil jeg helt sikkert tro – grunden til at bruge proteinpulver er primært, at det ter sig lidt a la gluten, som jo også er et protein, så jeg skulle ikke mene, at typen af proteinpulver gør den stor forskel 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *