Alternativ julegrød på quinoa

Quinoagrød

I dag er det den 1. december og dermed er julemåneden officielt startet. Ganske vist tyvstartede jeg en smule i går med juleoppyntning, julemusik og julegrød. Og især sidstnævnte vil jeg meget gerne dele med jer.

For et par uger siden var jeg så heldig at få den bedste pakke længe. Faktisk var den så god, at jeg vælger at betragte den lidt som en tidlig julegave. Og den betegnelse er faktisk meget passende, for pakken indeholdt netop ingredienser til et af julens helt obligatoriske retter i min bog, nemlig risengrød. Og hvem sendte mig så den pakke, tænker I måske? Ellers også har I allerede regnet ud, at det jo var Urtekram, der var så venlige. Pakken var spækket med lækre ingredienser til at eksperimentere med en alternativ risengrød, bl.a. flere slags nødder, en hel række tørrede frugter, kakaopulver, lækker vildtblomsthonning, samt rørsukker og fuldkornsris. Holy moly! :O

Den oprindelige tanke var, at jeg skulle lave en fuldkornsrisengrød med Urtekrams gode fuldkornsgrødris. Og de er skam gode, det ved jeg – jeg har fx brugt dem i sushi tidligere. Men nu er jeg jo blevet typen, der så vidt muligt undgår korn, så jeg har siden helt tilbage i oktober, tror jeg, puslet med tanken om at lave en alternativ julegrød. Nemlig en grød på quinoa! Nu skal I ikke tro, at dette er et LCHF-venligt måltid eller noget – det er det ikke. Men det er, i min optik, et bedre måltid sådan set fra et sundhedsmæssigt perspektiv, end en almindelig risengrød lavet på hvide grødris og med almindeligt hvidt sukker er. Quinoa er officielt set faktisk slet ikke et korn, men et frø. Ikke desto mindre har det dog en del ting til fælles med kornprodukter, fx et ret højt indhold af kulhydrater (dog mindre end hvide ris). Samtidig har det dog også et forholdsvist højt proteinindhold af et korn frø at være. Men, helt grundlæggende er det altså venligere mod blodsukkeret end de hvide ris, og det er en rar ting, synes jeg personligt.

Jeg var ret spændt på, hvordan quinoafrøene ville te sig som grød. Ville det mon overhovedet virke? Men lad mig bare sige, at resultatet blev helt til bravur. Helt ærligt – hvis jeg ikke vidste det, og kunne se, at grynene havde en anden størrelse og lidt anden (bedre) tekstur samtidig med at grøden fik en lidt mere gullig farve pga. quinoaen, havde jeg ikke vidst, at det ikke var almindelig risengrød. Smagen var helt som ‘den plejer’. Det er da fantastisk! Så hvis du ligesom jeg gerne vil undgå (især de meget forarbejdede) kornprodukter så vidt muligt, men samtidig ikke kan undvære risengrød i hvert fald en enkelt gang i juletiden, er dette et skønt valg! Og selve fremgangsmåden er præcis ligesom ved brug af ris.

Jeg spiste grøden med tre forskellige slags topping – to lidt alternative og så selvfølgelig en portion med den klassiske. Man skulle da være et skarn hvis ikke… 😉 Resten af grøden har jeg planer om at bruge til et alternativt risalamande-eksperiment, men mere om det på et andet tidspunkt.

 


 

Julegrød på quinoa

Grød til aftensmad til 2 personer eller til risalamande til 4

 

* 2 dl quinoa

* 1 liter sødmælk

* 1 tsk salt

 

Forslag til topping følger nedenfor

 

Skyl quinoaen godt i flere hold lunkent vand.

Quinoagrød - quinoa

Bland quinoa (uden vand!) med mælk i en stor gryde og bring i kog.

Når mælken småbobler, skrues ned for varmen og grøden koger videre ved svag varme i 45-50 minutter.

Når grøden er lige ved at have den rette konsistens, er det vigtigt at holde øje med den. Når den er præcist så tyk som du vil have den, fjerner du den fra varmen, rører salt i og serverer med den topping, du ønsker.

 


 

Her er nogle toppingideer:

Quinoagrød - med kakao, kokos, nødder og dadlerHer dryssede jeg med kakaopulver, kokosmel, en blanding af ristede nødder (mandler, hasselnødder og valnødder), som jeg også bruger på min yoghurt om morgenen, lidt vanillepulver og en hakket daddel. Lækkert, og dadlen sødede dejligt.

Quinoagrød - nødder, tørret mango og honning

Her kom der samme nøddeblanding som ovenfor sammen med tørret mango i mindre stykker og honning. Uhm, den var altså også god (og honningen var desuden det eneste “rigtige” sukkerprodukt, jeg spiste i løbet af de tre portioner 🙂 )

Quinoagrød - klassisk

Den sidste portion blev den klassiske – eller så godt som i hvert fald. Jeg dryssede med sukrin+ i stedet for sukker sammen med ægte kanel, som jeg fik en prøve på på det krydderimesterkursus hos Urtekram, jeg var til for snart to måneder siden. Og så – selvfølgelig – en smørklat. Pling.

 

Og så er der ellers ris-nej-vent-quinoagrød for alle pengene! *smask smask smask* 😀

 


23 comments

  1. Ej hvor lyder det lækkert! Det kunne være, jeg skulle prøve det også 🙂

    1. Det synes jeg helt sikkert du skal – jeg er selv rigtigt positiv over resultatet i hvert fald 😀

  2. ej det må jeg prøve! Hvordan mætter det? Jeg sys at “normal” risengrød mætter i 1 time, og så er man møg sulten igen..

    1. Jeg synes netop at det mætter meget bedre end alm. risengrød – formentligt pga. quinoas højere indhold af både protein og fibre. Så det kan helt sikkert anbefales! 🙂

      1. feeedt! Har lige handlet til det (de har 25 % på øko i føtex i dag 🙂 )

        1. Så fik jeg det lavet! Det smagte godt, meeeen dog smager det ikke helt som risengrød. Men okay, lavede også “rigtig” risengrød til kæresten, så jeg havde noget at sammenligne med 🙂
          Men når det så er sagt, så skal jeg helt sikkert lave det igen, måske resterne skal spises til morgenmad med nødder på ?Uhhmmm.. 🙂

          1. Haha, ja måske er det nemmere at sammenligne det med den almindelige risengrød, når man har den lige ved siden af 🙂 Personligt tror jeg ikke, jeg har fået risengrød siden sidste jul, så jeg gik mere efter hukommelsen 😉
            Men godt at du kunne lide det – trods alt 😀

          2. Sys godt quinoa kan smage liiiidt af sæbe, eller er det bare mig?

          3. Det har jeg faktisk overhovedet ikke tænkt over. Huskede du at skylle dem grundigt inden du brugte dem? På ydersiden af quinoas skal sidder der nemlig nogle bitterstoffer (såkaldte saponiner), som kan give en bitter smag, der overdøver den gode lidt nøddeagtige smag, hvis ikke man sørger for først at skylle dem godt og længe (eller at riste dem er par minutter). Det kunne være en mulig årsag. Men hvis ikke, er det vel også en smagssag – måske bryder du dig bare i virkeligheden ikke om quinoa? 🙂

          4. Jo jo jeg vaskede dem skam:).. Mange gange hehe!

  3. Sikke en god ide at lave grød på quinoa istedet for alm. ris. Det vil jeg helt klart teste også, da jeg så vidt muligt forsøger at undgå korn. Dejligt med gode alternativer til de traditionelle opskrifter!

    //Marian

    1. Jeg var også ret begejstret selv, da jeg fik ideen 😉
      Quinoa er jo lidt et “snydekorn”, men det fungerer faktisk rigtigt godt – og alt andet lige er jeg overbevist om at det meste er bedre end de helt hvide ris 😀

  4. Den må jeg prøve 🙂 Har ellers lige købt fuldkornsgrødris, men så må vi jo bare få julegrød flere gange i december 🙂
    Kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg læste opskriften: “kogen grøder videre” Hihi… Det var sådan én jeg kunne lave.
    Skøn 1. søndag i advent til dig 🙂

    1. Man skal absolut heller ikke kimse ad grød mere end én gang! 🙂 Jeg kunne også sagtens forestille mig denne grød kom på bordet mindst én gang mere, inden december er overstået.
      Haha, ja det er da vist en svipser – det havde jeg slet ikke set. Det tror jeg liiiige jeg retter 😉
      Og du må også have en herlig søndag!

  5. Det lyder bare så godt! 🙂 Jeg har aldrig kunne lide risengrød, men skal helt sikkert prøve det her. Om ikke andet så til risalamande og klat kager, hvis jeg heller ikke kan lide denne version!

    1. Det kan du roligt prøve – jeg synes jo godt nok, at det smager af risengrød, men det kan du jo læse andre her, der ikke gør 🙂 Men prøv det da, og så kan du, som du selv siger, bare bruge det til noget andet, hvis du ikke kan lide det som grød 😀

  6. Er quinoa low carb? Det er frø, kan jeg læse mig frem til… Men det er vel ikke rigtig low carb, hva…?

    1. Nej, det er det skam ikke – det skriver jeg også i indlægget. Men i min optik var det en bedre løsning end de hvide polerede ris 🙂

      1. Nå ja 😀

  7. Den er genial!
    Har lige lavet en halv portion.. spist en stor portion quinoagrød (max lækkert med halv smørklat/halv kokosolieklat, kanel og sukrin gold!!).. blandede det resterende grød med lidt koldt mælk, vanille og toppede med hj.lavet kirsebærsauce…. FOR lækker quinoa ala mande ! …
    Tak for lækker opskrift!

    1. Det lyder rigtigt godt, herligt at du kan lide det! 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *