Kokosmüsli med nødder og morbær

KATEGORI: Favoritter, LCHF opskrifter, Morgenmad INGREDIENSER: , , , , , , , , , , ,

Kokosmüsli med nødder og morbær

Der er mange fordele ved at flytte tilsyneladende. Fx får man pludseligt et ret godt billede af, hvor (koloenormt) stort et lager, man faktisk har. Her i sidste uge opdagede jeg i hvert fald en pose tørrede morbær, som jeg havde købt for efterhånden ret lang tid siden med henblik på at lave en müsli. Men så skete der nok det, der så ofte sker, at der bare kom en masse i vejen, og posen endte bagerst i skabet. I øvrigt spiser jeg jo så heller ikke müsli (og yoghurt) så ofte, som jeg fx gjorde, da jeg først begyndte at spise LCHF. Det smager jo fantastisk dejligt, og jeg er i øvrigt en af de heldige, der (7-9-13) ikke har problemer med mælkeprodukter, så som sådan er det et virkeligt rart måltid. Men desværre mætter det bare ikke lige så godt, som min morgenkakao eksempelvis gør, så det fungerer ikke helt for mig på hverdage.

Men i dag er det weekend – og en weekend, hvor jeg i øvrigt for første gang i lang tid havde en fri fredag i går og derfor tid til at lave müsli. Og hvad mere er, havde jeg jo også en bøtte græsk yoghurt til overs fra kormakyllingen i tirsdags. Pludseligt spillede det hele bare!

Jeg endte på en virkeligt lækker kokosmüsli med en masse rare nødder og de lækre søde tørrede morbær. Jeg spiser jo ikke så meget tørret frugt, men når det sker, er det ret rart. De tørrede morbær har sådan en næsten karamelagtig smag, som passer virkeligt godt til en sprød og sød müsli. Jeg sødede min müsli med både kanel, vanilje, yaconsirup og morbær – du kan selvfølgelig udelade en eller flere, men jeg synes faktisk, at resultatet er blevet helt i øjet – og jeg behøver ikke at søde min yoghurt heller, hvilket sparer lidt tid. Alt i alt blev det en fantastisk efterårsmüsli, som jeg næsten allerede er overbevist om vil komme til at ryge meget hurtigere, end man lige tror.

God weekend!

Kokosmüsli med nødder og morbær

Kokosmüsli med nødder og morbær
Kokosmüsli med nødder og morbær
Kokosmüsli med nødder og morbær
1 liter müsli = ca. 10-20 portioner
Print
Ingredienser
  1. * 5 dl blandede nødder (jeg brugte 1 dl pekannødder, 1 dl valnødder, 1 dl hasselnødder og 2 dl mandler)
  2. * 1 dl (lyse) hørfrø
  3. * 1 dl kokosflager
  4. * 1 dl alm. kokosmel
  5. * 1 spsk kanel
  6. * 1 tsk vaniljepulver
  7. * 1/2 tsk salt
  8. * 2-3 spsk yaconsirup
  9. * 1 stor spsk kokosolie

  10. * 2 dl tørrede morbær
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 150º varmluft.
  2. Hak nødder mellemgroft og bland i en stor skål med hørfrø, kokosflager, kokosmel, kanel, vaniljepulver, salt, yaconsirup og kokosolie (evt. smeltet).
  3. Bland det hele godt sammen, og fordel på en bageplade beklædt med bagepapir.
  4. Rist müslien i 15-20 minutter, til det gyldent, og rør lidt rundt undervejs.
  5. Lad det køle helt af og bland så med morbær.
  6. Opbevares i et lufttæt glas.
Bemærkninger
  1. Müslien kan fx spises på græsk yoghurt rørt med lidt piskefløde for at hæve fedtprocenten, eller creme fraiche eller andet syrnet mælkeprodukt.
  2. Den vil også være fantastisk som det sprøde element i en gammeldags æblekage eller blot oven på bagte æbler eller æblemos.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
Kokosmüsli med nødder og morbær

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Kokosmüsli med nødder og morbærKokosmüsli med nødder og morbærKokosmüsli med nødder og morbærKokosmüsli med nødder og morbærKokosmüsli med nødder og morbær

Kormakylling

KATEGORI: Hovedretter med fjerkræ, Indisk, LCHF opskrifter INGREDIENSER: , , , , , , , , , , , , ,

Kormakylling

Nåmmen siden I hørte fra mig sidst, er der jo sket det, at jeg er flyttet! Jeg er flyttet fra Roskilde, hvor jeg har boet i næsten 5 år, til Nørrebro (hvor jeg aldrig har boet før), og det er fandme fedt! Dels er det en virkeligt lækker lejlighed (køkkenet især! Sneak-peak her), og dels er det så fantastisk at kunne cykle til studiet på 20 minutter – især når man møder kl. 8! Jeg lejer et værelse hos en ven, og det er indtil videre en ret god ordning. Jeg laver mad, og han vasker op! Kormakylling (og inden I begynder at spørge: Ja, han er bare en ven! Sheesh, hold nu op med at spørge hele tiden!)

Jeg tror i øvrigt ikke, at jeg bliver den eneste, der kommer til at nyde godt af mine nye boligforhold (som bestemt ikke er minimale! (name that movie?)). Indtil videre føles det i hvert fald som om, det kommer til at blive ret godt for madlavningslyst – og det er jo noget, der i sidste ende også gavner jer. Win-win, ja?

Fx lavede jeg her til aften denne lækre indiske kormakylling, som har været på min to do-list længe. Selv om den (helst) skal marinere længe, er det faktisk en utroligt simpel ret at lave – og den smager fantastisk! Altså i mine ydmyge holdning, ikke. Jeg serverede med blomkålsris, selvfølgelig, ligesom jeg gør med alle retter, der overhovedet kunne ligne noget, ris ville passe godt til. Blomkålsris er min yndlingsris! Og så lagde jeg det i øvrigt på et leje af spinat, fordi jeg, som I jo ved, ikke er så god til bleg mad Kormakylling

Jeg synes, at min version var lidt for mild, så jeg har øget mængden af krydderier her nedenfor. Hvis I er mest til sådan semi-tam mad, er I velkomne til at sætte mængden lidt ned igen Kormakylling

Kormakylling

Kormakylling
Kormakylling
Kormakylling
4 portioner
Print
Ingredienser
  1. * 6-800 g kyllingeinderfilet
Marinade
  1. * 2 cm frisk ingefær
  2. * 2 fed hvidløg
  3. * 1-2 tsk tørrede chiliflager
  4. * 2 tsk garam masala
  5. * 25 g mandelflager eller smuttede mandler
  6. * 1 tsk stødt kardemomme
  7. * 1 tsk salt
  8. * 1 spsk tomatpure
  9. * 1 dl græsk yoghurt
Desuden
  1. * 2 spsk smør
  2. * 2 spsk olie, fx kokosolie uden smag
  3. * 1 løg
  4. * 1 dl piskefløde
Til servering
  1. * blomkålsris
Sådan gør du
  1. Mariner gerne kyllingen natten over. Skræl ingefær og pil hvidløg. Blend alle ingredienser til marinaden og vend kyllingen heri i en stor skål. Dæk til og sæt i køleskabet i min. 2 timer, helst længere.
  2. Hak løget fint (eller skær det i tynde både, hvis I kan lide det). Smelt smør og olie i en gryde eller sauterpande og svits løgene heri ved lav til medium varme, til de begynder at være gyldne.
  3. Tilsæt så kylling og marinade og tilbered ved jævnlig omrøring i ca. 20 minutter, til kyllingen er gennemstegt. Hæld fløden ved, kog igennem og smag til med salt.
  4. Server med blomkålsris, evt. på et leje af spinat for lidt ekstra grønt (for både smags og syns skyld).
Opskrift fra/inspireret af taste.com.au
Adapted from taste.com.au
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
Kormakylling

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


KormakyllingKormakyllingKormakyllingKormakyllingKormakylling

Jerk-kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas

KATEGORI: Hovedretter med fjerkræ, Internationale retter, LCHF opskrifter, Mælkefri, Salater, Wok INGREDIENSER: , , , , , , , , , , , , , ,

Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas

Hvis man er mig, er det både det bedste og det værste, man kan gøre, hvis man siger til mig, når det kommer til madplanlægning, “bare overrask mig”. Min præstationsangst ift. mad, som jeg vist har nævnt flere gange, er virkeligt ikke glad for den situation. Men det er omvendt ret befordrende for min lyst til at prøve nye ting og at udfordre mig selv. Sådan opstår der i hvert fald indimellem ret så gode retter – såsom denne, jeg gerne vil dele med jer i dag Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas

Min veninde, som er en selverkendt kræsenpind, plejer blot at vælge en ret her fra bloggen til vores dinnerdates. På den måde er det ret smart med en madblog – så kommer man ligesom indbygget med sit eget menukort, hvilket er temmeligt snedigt Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas Men i går var hendes ene kriterier, at det gerne måtte være noget med kylling, men uden alt for meget broccoli og blomkål (det har jeg åbenbart tendens til at overbruge) – og især ikke hvidløg. Og så måtte jeg ellers improvisere ud fra det. Hvilket normalt er fint, men i forgårs var jeg alligevel allerede på ved ud for at handle, da hun skrev, så jeg arbejdede pludseligt under tidspres, og ja, hvorom alting er, endte menuen på det her, som jeg faktisk var ganske tilfreds med.

Kyllingen blev helt fantastisk mør, og grøntsagerne, som jeg egentligt var ret usikre på, da jeg stod og wokkede dem, blev også fabelagtige. Og selv min veninde, som faktisk normalt ikke kan lide peberfrugt (det vidste jeg så ikke), så det, smagte det, og indrømmede at det var godt Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas

Alt i alt, stor succes. Og et måltid jeg virkeligt kan anbefale! Hvis man gerne vil have det mere low-carb, kan man udelade ananas, og for mere fedt, kan man måske lave en dip til af en art. Jeg stegte bare grøntsagerne i rigeligt kokosolie og så spiste vi i øvrigt også dessert, som jeg måske fortæller mere om på et andet tidspunkt.

Jerk kylling er en jamaicansk ret, som er fyldt med lækre varme smage, der passer perfekt til trist efterårsvejr. Og en af de få marinader, jeg kender, uden hvidløg! Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas

Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas

Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas
Jerk-kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas
Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas
2 personer
Print
Ingredienser
  1. * 2 kyllingebryster (ca. 300 g)
  2. * smør til stegning
Marinade
  1. * 1 tsk allehånde
  2. * 1 spsk yaconsirup eller sukrin gold
  3. * 1/2 tsk spidskommen
  4. * 1 nip nellike
  5. * 1 nip kanel
  6. * 1/2 tsk timian
  7. * 1/2 tsk salt
  8. * friskkværnet sort peber
  9. * 1 nip cayennepeber
  10. * 1 spsk “soja” (fx denne eller tamari)
  11. * 1 spsk smagsneutral olie
Grøntsager
  1. * 1/2 pose friske grønne bønner
  2. * 1 rød peber
  3. * 1/4 frisk ananas
  4. * 2 spsk kokosolie uden smag (eller andet fedtstof)
  5. * salt
Kylling
  1. Hvis kyllingen skal serveres om aftenen, kan den marineres fra aftenen eller morgenen før. Bland alle ingredienser til marinaden og bland det med kylling i en plastikpose eller skål. Sæt i køleskabet og lad marinere i så mange timer, som du har tid til - gerne 6-12.
  2. Smelt smør på en varm pande og steg kyllingen herpå. Du kan også starte med svitse kødet og derefter stege det færdigt i ovnen. Kyllingen kommer nemt til at se sort ud pga. marinaden, men det er meningen og det smager ikke brændt (med mindre du reelt brænder det på, forstås).
Lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas
  1. Fjern de grimme ender fra bønnerne og skær dem i små stykker. Fjern kernehus fra peberfrugt og skær i tern. Skær ligeledes ananas i tilsvarende størrelse tern.
  2. Smelt kokosolie i en varm wok eller stor pande/gryde og svits først bønnerne heri. Efter et par minutter tilsættes resten, og det svitser, indtil det er tilpas mørt, men stadig har godt med bid. Smag til med salt.
  3. Grøntsagerne smager bedst, synes jeg, hvis de ikke serveres rygende varme, så lad dem evt. stå i wokken på koldt blus i en 5-10 minutter inden servering.
Bemærkninger
  1. Ret inspireret af Health-Bent.
  2. Krydderiblanding fra Pinch of Yum.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Jerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananasJerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananasJerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananasJerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananasJerk kylling med lynstegte grønne bønner, peberfrugt og ananas

Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign)

KATEGORI: Blogging

Ok, lad mig lige hurtigt spørge jer om noget: Har I også af og til temmeligt svært ved at finde hoved og hale i alle de forskellige ingredienser, man kan få brug for på LCHF, hvis man fx gerne vil kunne bage indimellem? Ja? Godt, det har jeg nemlig også! Eller det vil sige, efterhånden er jeg selvfølgelig ved at have styr på det, men nu har jeg jo også nørdet det en del, hvilket man måske umiddelbart ikke kan forvente, at alle har, hvis man ikke lige har en blog, hvor det er aktuelt at kunne hitte rede i det hele.

Jeg har af den grund længe gerne ville lave en ordentlig oversigt til jer (og til mig selv), men har ikke lige fået taget mig sammen. Før nu, forstås! For jeg brugte faktisk min lørdag, som var første dag i min wannabe-efterårsferie, på at redesigne min blog lidt. Hvis I følger med på helt almindelig vis i en browser på en computer, kan I nok ikke se de store forandringer fra tidligere. Men hvis I læser på smartphone, tablet eller andet, vil jeg tro (håber jeg!), at I kan se en betydelig forbedring. Jeg har nemlig endeligt fået taget mig sammen til at rette mit design, så det er nu er responsivt og fungerer ordentligt på alle de fleste enheder. Der er stadig et par småting her og der, der skal fikses, men overordnet set er jeg ret tilfreds – og stolt!

(i øvrigt, hvis I opdager nogle fejl eller andet, må I endeligt lade mig det vide, så jeg kan prøve at fikse det Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign) Det kan I både gøre via mail og kommentarer)

Nåmmen fordi jeg så fik lavet det der re-design, inspirerede det mig til endeligt at få lavet den der liste, jeg også lige nævnte. Og den er faktisk blevet ganske fin, synes jeg. Jeg har sikkert glemt mange produkter, men så tilføjer jeg dem selvfølgelig bare lige løbende – I er også velkomne til at komme med forslag til ting, der skal tilføjes. I kan se listen lige her – eller via menupunktet “Ingredienser” øverst.

Og husk så i øvrigt lige, at der lige nu er efterårsferierabat hos LCHFbutikken – det kan I læse mere om ved at klikke her eller på banneret i bunden af siden. Det var vist det for nu! Fortsat god ferie, til jer der har det Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign)

Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign)

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign)Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign)Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign)Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign)Lidt kort om specialingredienser (og blogdesign)

Hej efterår!

KATEGORI: Efterår, Opskrifter

Hej efterår!

Billede lånt her

Selv om vi officielt har været i efterårssæsonen, sådan målt på kalenderbasis, i snart halvanden måned, er det først sådan rigtigt på det sidste, at det er begyndt at føles efterårsagtigt, er det ikke rigtigt? På det sidste har vi været heldige, hvis det har været en dag helt uden regn, og i går løb jeg fx en tur (i langærmet), som føltes ret kølig – og hvor det i øvrigt blev mørkt undervejs. Og altså sådan mørk på efterårs-helt-mørkt-måden og ikke på sommermåden, hvor det aldrig bliver sådan helt mørkt alligevel. Det er også sådan først på det sidste, at jeg er begyndt at få lyst til efterårsmad frem for det lidt lettere sommermad. Har I andre det også sådan?

Jeg har af den grund herunder samlet en masse af mine opskrifter, som jeg på en eller anden måde betegner som efterårsopskrifter, eller som jeg bare får mere lyst til at lave og spise, når det er efterår. Ikke overraskende er der mange supper og lidt tungere gryde-agtige-retter. Generelt får jeg lyst til varmere og mere fyldige retter, når det bliver koldt – og også til mere hygge, hvorfor der nok er flere kager og lækre ting i efterårsgruppen end der fx ville være i en tilsvarende forårs- eller sommerliste Hej efterår!

Hvad spiser I især, når det bliver efterår og køligt? Jeg spiser jo (som I ved) rosenkålene skræmmende ofte – og den gode græskarsuppe skal jeg have mindst én gang i løbet af vinterhalvåret – og gerne flere.

Og ja, der er mange – jeg har virkeligt udgivet mange indlæg i min tid efterhånden, og jeg er meget dårlig til at pille fra. Forhåbentligt ser I det kun som en god ting Hej efterår!

NB: For de af jer, der er LCHF’ere, skal I være opmærksomme på, at opskrifterne herunder er et udpluk af alle de opskrifter, jeg nogensinde har udgivet, og derfor altså også en god del helt almindelige opskrifter indeholdende korn, sukker m.v. Bare så jeg ikke lige pludseligt får et væld af kommentarer a la “hvedemel er altså ikke LCHF” ;P

(den der gulerodskage med creamcheese-frosting er i øvrigt klart den næste kage, jeg skal prøve at LCHFicere – den er SÅ god! :P)

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Hej efterår!Hej efterår!Hej efterår!Hej efterår!Hej efterår!


Hej!
Jeg hedder Xenia,
og det her er min blog.

Hjemme hos Xenia er en LCHF-blog om mad, kager og andre lækre sager med opskrifter på alt fra lettilgængelig hverdagsmad i den sunde ende til herlige lækkerier af den syndige slags.

Velkommen til og velbekomme!
Follow on Bloglovin

3 tilfældige fra arkivet…

Om affiliatelinks, sponsorerede indlæg m.m.

Jeg bruger jævnligt affiliatelinks i mine opskrifter og af og til vil der også forekomme sponsorerede indlæg herinde. I fællesskab med reklamerne, hjælper det til, at jeg kan bruge mere tid på bloggen, hvorfor jeg håber, at det er noget, I kan acceptere. Jeg skriver kun indlæg om ting, jeg kan stå inde for, og alle affiliatelinks fører til produkter, jeg selv bruger og er glad for.
Sådan fungerer affiliatelinks

Samarbejde m.m.

Få 5% i rabat ved at skrive 'Xenia' i bemærkningsfeltet på ordren.

Sæsonoversigt

Ingredienser

(4) (31) (2) (16) (4) (2) (5) (2) (4) (19) (36) (4) (34) (48) (2) (17) (9) (35) (2) (49) (2) (5) (30) (7) (11) (7) (3) (2) (3) (2) (5) (8) (2) (16) (14) (2) (2) (11) (40) (4) (7) (5) (2) (49) (67) (35) (11) (50) (6) (2) (19) (8) (3) (9) (7) (4) (25) (28) (9) (11) (24) (16) (2) (4) (35) (8) (4) (5) (3) (3) (4) (3) (2) (2) (10) (13) (7) (19) (28) (2) (4) (58) (9) (12) (18) (6) (2) (22) (15) (12) (2) (11) (2) (2) (2) (68) (3) (5) (6) (143) (2) (9) (6) (13) (20) (9) (8) (28) (2) (2) (12) (2) (2) (2) (15) (2) (14) (2) (3) (7) (30) (2) (7) (22) (5) (29) (3) (4) (2) (9) (2) (3) (13) (12) (3) (35) (34) (42) (3) (93) (4) (2) (16) (11) (22) (6) (2) (35) (7) (4) (49) (9) (83) (13) (3) (3) (14) (15) (3) (13) (2) (15) (62) (6) (2) (4) (5) (28) (3) (4) (5) (15) (2) (6) (3) (34) (7) (8) (3) (2) (8) (2) (2) (8) (2) (29) (18) (4) (45) (6) (2) (14) (5) (2) (40) (24) (5) (10) (14) (26) (7) (27) (16) (12) (102) (6) (4) (2) (5) (8) (3) (7) (2) (3) (3) (2) (6) (2) (26) (3) (3) (12) (8) (5) (2) (6) (8) (2) (5) (5) (2) (5) (8) (6) (2) (8) (8) (27) (2) (5) (3) (4) (5) (31) (5) (9) (10) (18) (5) (4) (175) (49) (21) (4) (3) (8) (23) (25) (42) (11) (31) (2) (2) (7) (67) (2) (58) (44) (2) (14) (2) (2) (2) (2) (6) (5) (2) (2) (3) (3) (3) (14) (2) (62) (6) (28) (3) (5) (6) (2) (4) (3) (3) (5) (2) (57) (43) (7) (2) (10) (3) (23) (3) (20) (166) (3) (15) (3) (8) (26) (3)