Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo

Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo

Lad os lige snakke lidt om blomkålsris. Først var de der i helt rå og utilberedt form, som er fine, men som jeg bare aldrig rigtigt har lært at holde af. Så var der udgaven, hvor man bare lige hældte lidt kogende vand over eller blancherede dem kort. Igen: ikke fan. Næste skridt var de pandesauterede blomkålsris, som jeg er ret begejstret for. Ulempen ved dem er dog bare, at de ved for store mængder eller for lav varme (læs: for stor utålmodighed!) nemt kan blive slatne eller våde, og så er vi faktisk lige vidt. Men nu! – nu vil jeg vove at påstå, at jeg har fundet den hellige gral inden for blomkålsris! Lav dem i ovnen for fa’en! Det gør, at man hver gang uden undtagelser undgår de der soggy blomkålsris, som man ikke gider, og til gengæld bare altid får de lækre, møre, sødlige og svagt sprøde ris – og så virker det i øvrigt, uanset om man laver til én, to eller mange personer! Jeg ved ikke, om det her bare er gammelt nyt for jer, og at I i umindelige tider har lavet jeres blomkålsris i ovnen – i så fald synes jeg faktisk bare, det er for dårligt, at der ikke er én af jer, der har tippet mig om det! Derfor håber jeg, at I var lige så uvidende om dette gudetrick som jeg – så kan vi nemlig godt være venner fortsat Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo Blomkålsrisene bliver bedre, end jeg nogensinde har smagt dem – hvilket jo egentligt ikke er mærkeligt igen, eftersom jeg generelt er vild med ovnristede grøntsager. Men det virker så altså også med blomkål hakket i stumper og stykker, kan jeg nu berette. Faktisk smagte det så godt, at jeg spiste alt for meget – hvis man da altså kan tale om “for meget”, når vi snakker grøntsager Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo

Jeg vil dog også gerne slå et slag for selve kombinationen her, der da klart også har haft noget at sige ift. den kæmpe portion, jeg endte med at fortære. Jeg havde oprindeligt bare planlagt den klassiske avocado med rejer evt. i samspil med noget dampet blomkål og en dressing af en art, hvis det skulle være helt vildt, men da det så kom til stykket, havde jeg alligevel lyst til noget lidt mere opfindsomt. Jeg googlede “avocado shrimp cauliflower”, som faktisk gav overraskende få resultater. Åbenbart er den kombi ikke særligt populær, hvilket egentligt undrer mig. Det gav dog – ikke overraskende – en del hits på sushi. Jeg gad ikke – og gider sjældent – besværet med at rulle sushi, selv om det da smager ganske fint. Men så er det jo så heldigt, at jeg læser (uforholdsmæssigt) mange blogs, og derfor flere gange er faldet over den såkaldte “sushi bowl” – eller sushiskål. Skidegod idé jo – vi kombinerer bare alle de gode ting fra sushi i en stor bunke og spiser det uden så mange andre dikkedarer. Og selvfølgelig kan man da også lave det med blomkålsris – bestemte jeg!

Som sagt, så gjort, og for at gøre en lang historie bare en anelse kortere, fik jeg dette fantastiske resultat ud af det. Et resultat, der gjorde, at jeg vist seriøst overspiste – men altså, når det netop drejer sig om primært grønne og andre gode sager, er det vel egentligt ok, mon ikke? ;P

Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo

Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo
Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo
Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo
1 stor portion eller 2 mindre
Bedøm
Print
Ingredienser
  1. * 1 lille blomkål
  2. * 2 spsk smeltet kokosolie uden smag, smør eller andet fedtstof
  3. * salt

  4. * 200 g rejer
  5. * 1/2 agurk
  6. * 1 avocado
Spicy mayo
  1. * 1-2 spsk mayonnaise, fx Hellmann's
  2. * 1-2 tsk Sriracha eller anden chilisovs
  3. * 1 tsk “soja” (fx denne, som jeg bruger, eller tamari)
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 200º varmluft.
  2. Fjern blade og stok fra blomkål og hak det til blomkålsris på foodprocessoren eller riv det groft. Fordel på en bageplade beklædt med bagepapir og vend med kokosolie og salt. Steg blomkålsrisene i ca. 15 minutter, til de er møre og har taget let farve. Vend rundt undervejs.
  3. Bland alle ingredienserne til din spicy mayo.
  4. Skær agurk i tern og avocado i både.
  5. Server blomkålsrisene toppet med rejer, agurk og avocado samt godt med spicy mayo!
Bemærkninger
  1. Konceptet er selvfølgeligt vidt åbent for tilpasning - brug elementerne fra din yndlingssushi, smid det hele i en skål og spis!
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo

Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo

Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo

Sushiskål med blomkålsris, rejer og spicy mayo

 


Indlægget indeholder affiliatelinks.


Blomkålspizza med pofiber

Blomkålspizza med pofiber

Pizza er nok en af de dér ting, som langt størstedelen af mennesker kan lide i en eller anden grad. Måske vi ikke alle er lige kæmpe-begejstrede, men jeg har i hvert fald sjældent mødt nogen, som decideret ikke kan lide det. Derfor er det nok heller ikke så mærkeligt, at det er en af de ting, der findes virkeligt mange LCHF-opskrifter på, både her på bloggen og generelt på internettet – for selv om man ikke spiser korn og lignende, skal man vel ikke snydes for en god pizza?

Jeg synes efterhånden, at jeg har prøvet en del værdige og fine alternativer – så længe man sørger for at have sine forventninger i orden og indstille sig på, at man altså ikke får et resultat, der er ligesom en sprød og sej stenovnsbagt hvede-pizzabund, kan man nemlig nemt spise lækker pizza. Mit første forsøg var naturligvis med den famøse blomkålspizza i den klassiske udgave, som smager rigtigt fint, men som dog er lidt for lidt brødagtig for min smag. Derfor prøvede jeg efterfølgende en mere brødagtig bund, som også var rigtigt god. Min favorit hidtil har nok været denne på bl.a. hytteost, som både er hurtig og god.

Generelt er det der med at finde den perfekte pizzabund nok en livslang mission i virkeligheden. Det er i hvert fald endnu ikke lykkedes helt for mig, og dagens opskrift på blomkålspizza 2.0 – nu med pofiber – har altså heller ikke fået den i mål for mig. Men den er god, og jeg er jo som bekendt stor fan af skjulte grøntsager, hvilket trækker den lidt yderligere op. Hvor den klassiske blomkålspizza er ret våd, synes jeg, er pofiberen heri god til at gøre den mere tør (ikke på den dårlige måde!) og sammenhængende. Kanterne bliver sprøde-agtige, hvilket er et plus, og så er den også ret nem. Og som altid skal jeg nok også lige huske at nævne, at den altså overhovedet ikke smager af blomkål! ;P Opskriften er naturligvis fra Janes hånd af Blomkålspizza med pofiber

Og hov, nu kommer jeg pludseligt i tanker om, at jeg faktisk stadig har to bunde liggende i køleskabet! Nogle gode bud på, hvad jeg skal bruge dem til, hvis det ikke “bare” skal være pizza igen? Blomkålspizza med pofiber

P.s. pssst, jeg sælger ud af mine brugte kogebøger m.m. – kig forbi her: http://hjemmehosxenia.tictail.com, hvis du er interesseret Blomkålspizza med pofiber

Blomkålspizza med pofiber

Blomkålspizza med pofiber
Blomkålspizza med pofiber
Blomkålspizza med pofiber
4 minipizzaer + 2 ekstra bunde
Bedøm
Print
Bund
  1. * 1 lille blomkål
  2. * 130 g revet ost
  3. * 2 æg
  4. * 1 dl pofiber
  5. * 2 tsk tørret oregano
  6. * 1/2-1 tsk salt (afhængigt af ostens saltindhold)
Fyld
  1. * 4 spsk tomatpure (fx Urtekrams)
  2. * en håndfuld revet ost
  3. * 8 skiver serranoskinke
  4. * 1 frisk mozzarella
  5. * 1 lille dåse ananas i tern
Pesto
  1. * 1 stor håndfuld frisk basilikum
  2. * 30 g ristede mandler
  3. * 30 g parmesan
  4. * 1 fed hvidløg
  5. * saft af 1/4-1/2 citron
  6. * 1/2-1 dl olivenolie
  7. * salt
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 200º varmluft.
  2. Fjern blade og stok fra blomkål og hak fint i foodprocessor. Tilsæt resten af ingredienserne til bunden og bland til en jævn masse.
  3. Form 6 bunde af dejen på 3 bageplader beklædt med bagepapir. Lav dem ok tynde, men ikke for tynde i kanterne, så de bliver for mørke.
  4. Forbag i ca. 10-15 minutter, til de er gyldne.
  5. Lad gerne bundene køle helt af, inden du putter fyld med mere på - så bliver de bedst, synes jeg.
  6. Smør bundene med tomatpure og top herefter med revet ost, skinke, mozzarella i mindre stykker og ananas.
  7. Bag pizzaerne i ca. 10-15 minutter, eller til de ser fine ud.
  8. Lav imens pestoen ved at blende alle ingredienserne sammen.
  9. Server pizzaerne med pesto.
Adapted from Jane Faerber/Madbanditten
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
Blomkålspizza med pofiber

Blomkålspizza med pofiber

Blomkålspizza med pofiber

 


Indlægget indeholder affiliatelinks.


Giveaway: Vind en Spiralex spiralizer!

17 april, 2014 kl. 13:19 - Kategori: Samarbejde - Ingredienser:

Giveaway: Vind en Spiralex spiralizer!

Som lovet i går, har jeg jo fået lov at udlodde en Spiralex spiralizer til én af jer! Hip hurra for konkurrencer og gratis ting – eller hvad? ;P

Jeg ved, der er nogle af jer, der har lidt svært ved at gennemskue den giveaway-widget, jeg bruger, men det gør altså hele denne konkurrence-proces 40 gange nemmere for mig, så jeg fastholder, at det er den, vi bruger. Det eneste, I skal gøre for at deltage, er, at I skal deltage via widget’en og lægge en kommentar på dette indlæg, hvor I fortæller mig, hvad I ville bruge spiralizeren til, hvis I vandt.

Husk, at det er først, når du står som at have deltaget i widget’en og samtidigt har lagt en kommentar på normal vis, at du er med – hvis en af de to mangler, når jeg trækker, kan du være “uheldig” at blive trukket og alligevel blive diskvalificeret – det er ikke sjovt, tænker jeg Giveaway: Vind en Spiralex spiralizer!

Konkurrencen løber fra i dag og april ud – så jeg trækker vinderen 1. maj Giveaway: Vind en Spiralex spiralizer!

a Rafflecopter giveaway

Giveaway: Vind en Spiralex spiralizer!

 


Spaghetti af kinaradise = min nye favorit-grøntsagspasta!

16 april, 2014 kl. 10:46 - Kategori: Favoritter, LCHF opskrifter, Mælkefri, Samarbejde, Tilbehør - Ingredienser:

Spaghetti af kinaradise = min nye favorit grøntsagspasta!

Ja, nu afslører jeg jo lidt hele pointen med indlægget her allerede i overskriften, hvilket i virkeligheden nok er en dårlig blogging-strategi, men sådan kan det jo gå Spaghetti af kinaradise = min nye favorit grøntsagspasta! Jeg vil bare virkeligt gerne fortælle jer om min nyeste “opdagelse”! Som jeg måske har nævnt før, er jeg ikke kæmpe fan af squashgetti (squash i spiraler/spaghetti-form, forstås) i anden end rå form. Tilberedt squash bliver simpelthen for sjappet, sjasket, soggy og alt muligt andet, som jeg bare ikke rigtigt bryder mig om. Og ja, bevares, rå squash er da fin – men nogle gange vil man altså bare gerne have noget varmt spaghetti-agtigt, der minder mere om pasta, som man kendte det.

Jeg har tidligere brugt kinaradise som “flødekartofler” og i den forbindelse opdagede jeg, hvor fint den rod faktisk holder sin sprødhed (faktisk lidt for godt ifm. flødekartofler, hvor jeg klart anbefaler, at man blancherer grøntsagen lidt først!). Og da den manglende al dente-oplevelse netop er den, jeg især savner ved tilberedt squashpasta, virkede kinaradisen som et oplagt alternativ.

Da jeg så var så heldig at få en ny spiralizer til test, blev kinaradisen altså det første offer for mit nye legetøj. Min nye spiralizer hedder Spiralex og kan siges at være storebroren til min anden spiralizer, Spirellien fra Gefu, som mange af jer sikkert kender i forvejen. Tidligere har spiralizeren skulle købes på Amazon, men det danske firma Hamonoya har for nyligt indlemmet produkterne i deres danske sortiment, så de nu kan købes i danske butikker. Skidefedt altså! Spiralfixen er en lidt større udgave af den mindre håndholdte spiralizer og kan dermed også tage kinaradisen, som nok er lige stor nok til Spirellien. Herudover virker Spiralfix’en lidt mindre farlig at bruge – i hvert fald for mig! Jeg synes nemlig nogle gange, man skal have fingrene lige lovligt tæt på skæret for at mindske spild, og jeg er jo ikke altid lige fingerfærdig, ahem… Generelt er der dog også mindre spild, da den tager hele grøntsagen på nær det lille stykke, der holdes fast. Til gengæld fylder den jo lidt mere, så det skal man også lige tage med i sine overvejelser selvfølgelig. Jeg er dog bestemt fan! Og det kan (mindst) én af jer også blive, da jeg har fået lov at udlodde en tilsvarende maskine til jer. Hold øje med bloggen i morgen, hvor jeg regner med at udgive giveaway-indlægget – i håb om I ikke allerede er trætte af alle de konkurrencer, der florerer herinde lige for tiden Spaghetti af kinaradise = min nye favorit grøntsagspasta!

Spaghetti af kinaradise = min nye favorit grøntsagspasta!

Min første omgang kinaradise-spaghetti serverede jeg med den skønherlige kødsovs i en oksekødsudgave - det må jo være den oplagte test af “pasta”, tænkte jeg! Jeg svitsede blot kinaradisen i smør på en pande og så var den perfekt! Smagen er overraskende mild og meget lidt radise-agtig – og konsistensen er både blød og al dente på én og samme tid. Og så suger grøntsagerne faktisk også sovsen rigtigt fint. Alt i alt er jeg super tilfreds – og ville nu bare ønske, at flere supermarkeder fik indført kinaradiser i deres sortiment, så jeg ikke nødvendigvis skal i Lidl efter det hver gang ;P

Spaghetti af kinaradise = min nye favorit grøntsagspasta!

Spaghetti af kinaradise = min nye favorit grøntsagspasta!
Kinaradise-spaghetti
Spaghetti af kinaradise = min nye favorit grøntsagspasta!
2 portioner
Bedøm
Print
Ingredienser
  1. * 1 kinaradise (ca. 400 g skrællet vægt)
  2. * en gavmild klat smør eller kokosolie uden smag
  3. * salt
Sådan gør du
  1. Skræl kinaradisen og kør den igennem din spiralizer på det tyndeste skær.
  2. Opvarm en pande eller gryde og smelt smørret heri. Svits radisen i ca. 5 minutter, eller til den er tilpas mør - smag til med salt både under og efter.
Bemærkninger
  1. Jeg er overbevist om, at spaghetti af kinaradise fx også vil være supergodt som nudel-erstatning i en wokret af en art - det skal klart prøves på et tidspunkt! :D
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
Spaghetti af kinaradise = min nye favorit grøntsagspasta!

 


Indlægget indeholder affiliatelinks.


Herregårdskylling

Herregårdskylling

LCHF er fantastisk af en lang række årsager. Ikke mindst fordi LCHF er så mange forskellige ting. Forskellige mennesker spiser LCHF på forskellige måder. Nogle kører den strikse stil, andre den mere liberale. Nogle fylder godt på med grønt, andre sparer lidt mere på det punkt. Og nogle spiser en masse fløde og bacon – især fløde. Og ja, med det sidste “nogle” hentyder jeg i høj grad til mig selv!

Jeg har ikke lagt skjul på, at fløde i gode mængder er en af de mange grunde til, at jeg elsker LCHF. Hvor andre kan være uheldige at have problemer med mælkeprodukter eller ikke føler, at fløde mætter helt nok, trives jeg helt fint med flødesovs en gang imellem. En god flødesovs er bare en virkeligt nem måde at indføre lidt ekstra luksus og velsmag på, uanset om det så er hverdag eller weekend. Den regel udnyttede jeg endnu en gang i sidste uge, da jeg lavede retten her. Det er ikke fordi, der er noget særligt innovativt over det – det gode ved flødesovser er jo netop, at det nemt smager virkeligt godt uden de store krumspring. Kombinationen af kylling og skinke var dog ret lækkert, syntes jeg, og tilførelsen af estragon giver en snert af bearnaisesmag, hvilket jo aldrig er af vejen, hvis I spørger mig!

Jeg serverede retten med ovnristet romanesco og broccoliskud efter samme fremgangsmåde som her - gode alternativer til de kåltyper, jeg brugte, er logisk nok broccoli og/eller blomkål fx.

P.s. Hvis du også bruger en sauterpande, der kan gå i ovnen, så pas liiige på, når I fx prøver at hælde panden for at få noget sovs, ikke? Det er ret så varmt – kunne jeg forestille mig, ahem…

Herregårdskylling
Herregårdskylling
Herregårdskylling
ca. 3 portioner
Bedøm
Print
Ingredienser
  1. * 300 g kyllingeinderfilet
  2. * 200 g skinkestrimler
  3. * en god klat smør
  4. * 1 spsk dijonsennep
  5. * 1 spsk tørret estragon (kan udelades eller erstattes med fx persille)
  6. * 3 dl piskefløde
  7. * salt og peber
  8. * 1 dl revet ost
  9. * 1 dl revet parmesan
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 200º varmluft.
  2. Smelt smørret på en sauterpande og svits kyllingen heri. Tilsæt skinkestrimler, sennep, estragon og fløde og lad sovsen simre et par minutter. Smag til med salt og peber.
  3. Fordel revet ost og parmesan over retten og sæt i ovnen i ca. 10-15 minutter, til overfladen er fint gylden.
  4. Server med grøntsager efter eget valg.
Adapted from Erikas LCHF till vardag och fest
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/

Herregårdskylling

Herregårdskylling

 


Side 1 af 11512345102030Sidste »

Køb billige kogebøger!

Jeg sælger ud af brugte kogebøger m.m. - kig forbi her: http://hjemmehosxenia.tictail.com
Follow on Bloglovin

3 tilfældige fra arkivet…

Køb Jane Faerbers nye bog til billige penge hos LCHFbutikken.dk

Affiliatelink

Om affiliatelinks, sponsorerede indlæg m.m.

Jeg bruger jævnligt affiliatelinks i mine opskrifter og af og til vil der også forekomme sponsorerede indlæg herinde. I fællesskab med reklamerne, hjælper det til, at jeg kan bruge mere tid på bloggen, hvorfor jeg håber, at det er noget, I kan acceptere. Jeg skriver kun indlæg om ting, jeg kan stå inde for, og alle affiliatelinks fører til produkter, jeg selv bruger og er glad for.
Sådan fungerer affiliatelinks

Mest læste indlæg























Samarbejde

Få 5% i rabat ved at skrive 'Xenia' i bemærkningsfeltet på ordren.

Sæsonoversigt

Ingredienser

(4) (29) (13) (4) (2) (5) (2) (4) (18) (34) (4) (30) (46) (2) (20) (8) (34) (2) (43) (2) (4) (30) (7) (12) (7) (3) (2) (3) (4) (8) (16) (15) (2) (2) (8) (43) (3) (7) (5) (2) (48) (63) (27) (10) (44) (6) (2) (17) (7) (3) (9) (7) (3) (22) (23) (8) (3) (11) (25) (17) (2) (30) (9) (4) (5) (3) (3) (2) (3) (2) (2) (10) (10) (7) (18) (23) (2) (2) (61) (8) (12) (17) (3) (19) (17) (11) (2) (10) (2) (2) (72) (3) (5) (6) (139) (2) (7) (6) (13) (19) (8) (8) (27) (2) (2) (9) (2) (2) (2) (15) (2) (14) (3) (7) (23) (2) (6) (22) (3) (37) (3) (4) (2) (9) (2) (3) (7) (11) (3) (33) (32) (28) (3) (87) (4) (2) (16) (10) (21) (6) (2) (35) (6) (4) (24) (20) (8) (81) (10) (2) (16) (16) (3) (13) (2) (12) (54) (6) (2) (4) (5) (25) (3) (4) (4) (13) (2) (5) (3) (38) (7) (9) (3) (2) (8) (2) (4) (2) (22) (14) (4) (41) (6) (2) (13) (38) (25) (7) (10) (13) (23) (3) (25) (14) (11) (91) (2) (4) (2) (4) (9) (2) (7) (2) (2) (2) (7) (2) (27) (3) (3) (12) (8) (7) (2) (6) (8) (4) (5) (6) (2) (4) (8) (6) (2) (8) (8) (25) (2) (5) (3) (4) (4) (30) (4) (9) (11) (14) (5) (4) (166) (47) (22) (4) (3) (9) (22) (21) (39) (10) (28) (2) (2) (7) (69) (3) (53) (35) (2) (14) (2) (2) (2) (3) (6) (6) (2) (2) (2) (3) (3) (12) (2) (56) (4) (23) (3) (5) (6) (2) (4) (3) (3) (2) (10) (18) (45) (18) (7) (2) (5) (3) (21) (2) (19) (158) (3) (13) (3) (8) (25) (3)
Yes. But no.