De bedste frikadeller

KATEGORI: Favoritter, Frokost, Hovedretter med kød, Hverdagsmad, LCHF opskrifter, Mormormad INGREDIENSER: , , , , , , , ,

bedstefrikadeller

Jeg er stadig ret vild med den der persillesovs der, så derfor prøver jeg med jævne mellemrum at finde på nye ting, jeg kan servere sovsen til, så jeg i højere grad kan overbevise mig selv om, at jeg ikke bare spiser det samme og det samme og det samme. For det meste virker det, skulle jeg hilse og sige! Nogen af jer husker måske, at jeg for snart et år siden satte mig for at finde den “perfekte” frikadelleopskrift, og i forgårs fik jeg afprøvet anden omgang i det projekt (jaja, at sige at tingene ligefrem går hurtigt herhjemme ville nok være at stramme den…). Og denne gang tror jeg sgu, at vi er i mål! Det kunne I måske også godt regne ud fra overskriften, men som jeg også skrev på Instagram, tror jeg faktisk, at de her dunser kommer tæt på at være de bedste deller, jeg har smagt! Til frikadellebefolkningens generelle forsvar skal det dog nok lige siges, at jeg trods alt ikke har spist overvældende mange frikadeller i mit liv, bare sådan til info.

Smagen var generelt virkeligt god – der er både bouillon og soja i disse dunser, så der er skruet max op for umamismagen, hvilket, vi jo alle ved, er en god ide. Herudover er de vist egentligt ret “klassiske”, men de fungerer bare. Saftigt indre, sprødt ydre, god smag, og de smager både godt varmt og koldt, hvor især sidstnævnte er en bedrift for mit vedkommende. I går havde jeg fx en helt simpel madpakke med bestående af et par deller, tomat, agurk og en avocado, og det var måske noget nær den bedste madpakke længe.

Hvis I lige mangler et sidste overbevisende argument, kan jeg sige, at jeg kraftigt overvejer at lave endnu en portion allerede i aften. Og vi ved jo, at det kun er de virkeligt gode ting, jeg gider at lave flere gange!

P.s. Har I læst den gode nyhed? Jeg skal nok dele lidt mere på et senere tidspunkt selvfølgelig, men yay!

De bedste frikadeller
ca. 12 frikadeller
Print
Ingredienser
  1. * 500 g hakket kalv og flæsk
  2. * 1 revet løg
  3. * 2 æg
  4. * 1/2 dl piskefløde
  5. * 1/2 dl vand
  6. * 2 spsk arrowrootpulver (kan erstattes med mel, fiberHUSK eller muligvis udelades, dog nok med et mindre sprødt resultat)
  7. * 1 bouillonterning (jeg brugte okse-)
  8. * 1 spsk “soja” (fx denne eller tamari)
  9. * 1 tsk salt
  10. * godt med friskkværnet peber
  11. * kokosolie og smør til stegning
Sådan gør du
  1. Bring piskefløde og vand i kog på panden og opløs bouillonterningen heri. Bland med de resterende ingredienser, på nær fedtstof til stegning, og rør godt, til dejen bliver en anelse sej i det.
  2. Lad dejen hvile i 15-30 minutter.
  3. Smelt halvt smør og halvt fedtstof på en stor, varm pande. Når smørret er bruset af, formes frikadeller med en spiseske og hånden, og steges ved relativt høj varme. De skal ikke blive sorte, men gyldne og sprøde. Vend dem, når de ikke længere er lyserøde omkring 1/3-halvvejs op ad kanten. Steg færdigt, til de er faste og gennembagte. Du kan evt. skære en over og tjekke, hvis du vil være sikker.
Opskrift fra/inspireret af Kvalimad
Adapted from Kvalimad
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Salade Niçoise

KATEGORI: Fast food, Favoritter, Frokost, Hovedretter med fisk og skaldyr, Hverdagsmad, Internationale retter, LCHF opskrifter, Mælkefri, Salater, Sommer INGREDIENSER: , , , , , , , , , , , , ,

salade-nicoise-3

Jeg har mange svagheder, det skal jeg være den første til at indrømme – både når det kommer til mad og sådan generelt, selv om det nu mest er mad, jeg mener lige nu. Mange af mine madrelaterede svagheder er sæsonbetonede, hvilket, jeg egentligt tænker, er meget normalt. Om sommeren er en af mine største svagheder nye kartofler. Selv om jeg altid har været ret vild med kartofler i alle former, udgaver og variationer, og tidligere i mit liv flere gange har præsteret at spise et aftensmåltid bestående udelukkende af kartofler og sovs (det var især i mine vegetardage), er det faktisk noget, jeg spiser relativt sjældent det meste af året. Bortset fra om sommeren, når de nye er på hylderne altså. Generelt spiser jeg nok altid mindre strikst om sommeren, netop pga. kartofler, men også jordbær, vandmelon og deslige er med til at gøre, at jeg nok i hvert fald kører en meget mere liberal udgave af LCHF, der nok snarere ligner noget lower carb værk end ellers. Og det fungerer!

I mandags fik jeg endeligt prøvet WEDOFOOD, som længe har stået på min bucket list. Efter den der ferie for nyligt og alt det dertilhørende feriemad, havde jeg lyst til noget lidt mindre junket, da min veninde og jeg skulle finde noget at spise inden en biotur. I sidste øjeblik kom jeg i tanker om salatbiksen i Kødbyen, som virkede som det helt oplagte valg, og holdnuop hvor var det altså bare godt! Der var ret mange af deres salater, som jeg gerne ville prøve, men i sidste ende endte jeg på Favoritten, som var fænomenal og lige mig (selv om jeg desværre bare aldrig er mæt lige så længe, når jeg kun får salat til aftensmad – men så har man jo bare en undskyldning for at spise dessert!), men da jeg kom hjem lå deres salade niçoise stadig og lurede i baghovedet, så det valgte jeg at kaste mig over i går. Fordelen ved at lave den salat selv for mit vedkommende er jo i øvrigt også, at jeg bare selv kan udelade løg og oliven uden at skulle føle mig som en kæmpe særling 😉

Jeg tror, at der er lige så mange udgaver af denne specifikke salat, som der nærmest er mennesker i Frankrig (ok, måske ikke helt, men I ved), så denne er selvfølgelig bare min udgave. Men den var god og rar og utroligt mættende. Jeg brugte en dåse tun af sådan mellemgod kvalitet, men jo bedre tun, du bruger, desto bedre er salaten selvfølgelig. Du kan også gå all out og stege en frisk tunbøf dertil, det kan kun være læks!

salade-nicoise-1

Salade Niçoise
2 personer
Print
Ingredienser
  1. * 3-400 g små nye kartofler
  2. * 3-400 g grønne bønner
  3. * 4 æg
  4. * 3-400 g små tomater
  5. * 1-2 dåser tun, gerne i olie
  6. * 2 store håndfulde blandet grøn salat
  7. * evt. rå løg i skiver og sorte oliven, hvis man er mindre kræsen, end jeg er
Dressing
  1. * 4 spsk olivenolie + evt. lidt olie fra tunen, hvis det er af god kvalitet
  2. * saften af 1/2 citron
  3. * 1 fed presset hvidløg
  4. * 1 lille tsk dijonsennep
  5. * salt og peber
Sådan gør du
  1. Kog kartoflerne møre og lad dem køle af.
  2. Optø bønnerne i kogende vand eller damp dem, hvis du bruger friske.
  3. Kog æggene.
  4. Skær kartoflerne i skiver eller tern, skær tomaterne i tern og bland med bønnerne i en skål. Ryst eller pisk ingredienserne til dressingen sammen og vend grøntsagerne heri.
  5. Fordel en håndfuld salat nederst på hver tallerken og fordel kartofler, tomater og bønner herover.
  6. Pynt med tun og æg i kvarte samt evt. løg og oliven.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
salade-nicoise-2

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Blomkålsbulgur med jordbær, edamamebønner og feta

KATEGORI: Frokost, Gæstemad, Grill, Hverdagsmad, LCHF opskrifter, Salater, Sommer, Tilbehør INGREDIENSER: , , , , , , , , ,

blomkaal-edamame-jordbaer-feta-1

Tirsdag aften kom jeg hjem efter at have spenderet en uge i de varme lande sammen med en af mine bedste kollegabuddies. De af jer, der følger mig på Instagram, har måtte finde sig i mit feriespam den sidste uges tid, så I er nok helt ajour med mine udfoldelser på Tenerife, ha! Typisk nok faldt vores ferie så lige sammen med den periode, hvor vejret var allervarmest i Danmark, så den del gik jeg glip af. Umiddelbart ser det jo ikke ligefrem ud til, at vejret den næste periode er særligt positivt. I hvert fald ikke ud fra min sommervejrsskala! Heldigvis har jeg nu fået bare en lille dosis sol, sommer og vandleg, så kan jeg vel klare mig lidt. Og ja, jeg har 100% bare ben i dag, jeg har ikke brugt tid på at gøre dem pæne og brune for bare at pakke dem væk igen, haha! 😀 (og ja, jeg har klart lyst til at tage af sted igen med det samme – er der nogen der kender til noget virkeligt billigt men relativt godt?!)

Nåmmen det der er med det der ferie, for mit vedkommende i hvert fald, er, at jeg bestemt ikke spiser særligt sundt, når jeg er af sted. Bevares, jeg har da smagt både tapas (godt), paella (virkeligt godt) og sangria (irks, men jeg kan jo heller ikke lide rødvin), og en masse andet, og hvis der er noget, jeg har glemt, gider jeg egentligt ikke høre det 😉 Men der ryger nu også en del snacks, cocktails, brød og andet ned. Så i går prøvede jeg at slå to fluer med ét smæk ved dels at tanke lidt op på grøntsagsfronten og dels at holde lidt fast i sommerfølelsen, selv om vejret herhjemme ikke helt følger med. Hvis nogen ved, hvor jeg kan klage over det her “velkommen hjem”-vejr, hører jeg gerne fra jer! 😀

Blomkålen her bages til en bulgurlignende struktur, som udgør en virkeligt fin bund for jordbær, feta og edamame – og så spicer vi det med op med nogle friske urter og citronsaft. Jeg ææælsker citron, især om sommeren! Jeg spiste salaten med kylling (selvfølgelig, fristes man næsten til at sige) stegt med hvidløgssmør samt en ekstra klat on the side, fordi hvidløgssmør er the bomb dot com. Virkeligt lækkert måltid! Og jeg glæder mig til resterne til frokost om ikke så længe. Sommer i en salat, jeg er fan!

blomkaal-edamame-jordbaer-feta-2

Blomkålsbulgur med jordbær, edamamebønner og feta
2 personer
Print
Ingredienser
  1. * 1 lille blomkål
  2. * et par spsk olivenolie
  3. * salt og peber
  4. * 1 stor håndfuld friske krydderurter (jeg brugte persille og mynte)
  5. * 100 g edamamebønner fra frost, optøede
  6. * 1-150 g friske jordbær
  7. * 1-150 g feta (eller "salatost"/hvid ost)
  8. * skal og saft fra 1 lille citron
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 200 grader varmluft.
  2. Fjern blade og stok fra blomkål og riv til ris på foodprocessor eller rivejern. Fordel på en bageplade, vend med olie og salt og peber, og bag risene i ca. 20-30 minutter, eller til de er møre og gyldne. Lad køle let af.
  3. Vend blomkålsrisene med citronsaft og -skal, samt finthakkede krydderurter. Hold evt. lidt urter tilbage til pynt.
  4. Fordel på et pænt fad og fordel edamamebønner, jordbær i kvarte og smuldret feta øverst. Pynt med lidt urter øverst og server.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
blomkaal-edamame-jordbaer-feta-3

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Guddommelig persillesovs – med tilbehør

KATEGORI: Favoritter, Hovedretter med kød, Hverdagsmad, LCHF opskrifter, Mormormad, Sommer, Tilbehør INGREDIENSER: , , , , , , ,

persillesovs-1

Det her er nok en af de der “ikke rigtigt en egentlig opskrift”-opskrift, men nu har jeg alligevel lavet denne her sovs to gange – reelt tre, da der var rester af tilbehøret – inden for den sidste halvanden uge, og så tænkte jeg, at jeg næsten skyldte jer at videregive fremgangsmåden! Jeg har jo allerede én opskrift på stegt flæsk med persillesovs og blomkål her på bloggen, men denne her er faktisk nok bedre, tror jeg. Til den gamle opskrifts forsvar skal det dog lige siges, at jeg jo ikke har lavet den udgave i snart to år, bare sådan til info.

I sidste uge spiste jeg persillesovsen her sammen med dampet blomkål, nye kartofler (absolut yndlings, når de er i sæson!) og flæskesværspanerede fiskefileter. Godt! I går spiste jeg det med stegt flæsk. Også godt! Næste gang bliver det måske med frikadeller, fiskefrikadeller – eller bare helt uden kød, det kunne jeg sagtens, hvis jeg skal være ærlig!

Sovsen er lavet med hjælp fra Rikke Steenbuch, og jeg har kun godt at sige om den! Det er hurtigt, åndssvagt nemt, og helt utroligt lækkert! Og så mætter det også ret meget, hvilket ikke er mærkeligt, hvis man kigger på indholdet. Det er en meget LCHF-venlig sovs, og man kan altså også sagtens undvære kartoflerne, selv om jeg personligt ikke er meget for det 😉 Hvis man er mindre LCHF, men stadig lowcarb, kan vælge at udelade smørret, som Rikke også skriver på linket.

Guddommelig persillesovs
2 personer - alt afhængigt af sovseappetit
Print
Ingredienser
  1. * 50 g smør
  2. * 50 g flødeost
  3. * 1 dl piskefløde
  4. * 1/2-1 tsk urtesalt
  5. * peber
  6. * en ordentlig bunke hakket frisk persille
Sådan gør du
  1. Bland smør, flødeost, piskefløde og urtesalt i en kasserolle, og bring i kog. Lad simre, indtil sovsen er tyknet til passende konsistens.
  2. Rør persille i, giv et opkog, smag til og server. Nemt!
Opskrift fra/inspireret af Rikke Steenbuch
Adapted from Rikke Steenbuch
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Kylling, pandestegte blomkålsris med løg og grønne bønner & fetacreme med hvidløg og røget paprika

KATEGORI: Hovedretter med fjerkræ, Hverdagsmad, LCHF opskrifter, Tilbehør INGREDIENSER: , , , , , , , ,

kylling-blomkaal-fetacreme-1

Jeg troede egentligt bare, at jeg i går skulle have helt kedelig kylling og blomkålsris uden nogle andre dikkedarer i går – højst tilbehør a la det her, hvis det gik vildt for sig – og så havde jeg ingen planer om at dele opskriften med jer. Det blev hverken eller, så selv om det stadig ikke er det mest innovative måltid i verden, synes jeg, I skal have opskriften. Nogle gange er det bare virkeligt rart med lidt inspiration til hverdagsmaden, også selv om det ikke er den dybe tallerken, man opfinder hver gang, synes jeg.

Jeg foretrækker altid at købe de hele kyllingelår som her, frem for enten under- eller overlår. Og så foretrækker jeg i øvrigt også hele kyllingelår frem for en hel kylling. Dels er det hurtigere, skindet bliver lettere sprødt (og hvem elsker ikke sprødt kyllingeskind?!), og så kan jeg generelt bedst lide lårkød i alle tilfælde, så hvorfor bruge penge på brystet, som man får rigeligt af i andre tilfælde, når man køber de benfri bryster? Oh well, det var en sidebemærkning – I kan jo reelt set bruge lige den udskæring, I foretrækker.

Jeg syntes, at det blev et superfint måltid. Oprindeligt ville jeg have smuldret fetaen i sammen med grøntsagerne og så lavet en dressing ved siden af, men i sidste øjeblik kombinerede jeg de to løsninger i denne fetacreme, og det blev et virkeligt lækkert og mættende tilbehør. Det eneste, jeg generelt ville ændre ved dette måltid, hvis jeg kunne, var at skrue ned for eller helt udelade løgene i blomkålsrisene – det var lige lidt løget i smagen for mig, men jeg er jo også lidt den sarte type, ved vi.

Kylling, pandestegte blomkålsris med løg og grønne bønner & fetacreme med hvidløg og røget paprika
4 personer
Print
Ingredienser
  1. * 4 hele kyllingelår
  2. * salt og peber
  3. * røget paprika
  4. * lidt olie eller smør
Blomkålsris
  1. * 1 lille løg
  2. * en god klat kokosolie uden smag til stegning
  3. * 1 blomkål
  4. * 2-300 g friske grønne bønner
  5. * godt med salt
Fetacreme
  1. * 250 g feta eller salatost
  2. * 1 tsk røget paprika
  3. * 1 fed hvidløg, presset
  4. * ca. 1 dl piskefløde
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 180 grader varmluft.
  2. Krydr kyllingelårene med salt, peber og paprika, og hæld lidt olie eller smør ovenpå. Læg dem på en bagerist evt. beklædt med bagepapir, og steg i ca. 45 minutter, eller mere, hvis man foretrækker sin kylling godt gennemstegt og sprød, som jeg gør.
  3. Hak løget fint, og sauter i fedtstof i en gryde, til det er blødt. Riv imens blomkål til ris på en foodprocessor eller et rivejern. Skær de grimme ender af bønnerne og skær dem i stykker på ca. 1 cm.
  4. Tilsæt blomkål og bønner til løgene sammen med godt med salt, og sauter, indtil grøntsagerne er møre.
  5. Blend feta sammen med presset hvidløg og røget paprika, og tilsæt fløde lidt ad gangen, til cremen har den ønskede konsistens.
  6. Server.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone


Hej!
Jeg hedder Xenia,
og det her er min blog.

Hjemme hos Xenia er en LCHF-blog om mad, kager og andre lækre sager med opskrifter på alt fra lettilgængelig hverdagsmad i den sunde ende til herlige lækkerier af den syndige slags.

Velkommen til og velbekomme!
Follow

3 tilfældige fra arkivet…

Om affiliatelinks, sponsorerede indlæg m.m.

Jeg bruger jævnligt affiliatelinks i mine opskrifter og af og til vil der også forekomme sponsorerede indlæg herinde. I fællesskab med reklamerne, hjælper det til, at jeg kan bruge mere tid på bloggen, hvorfor jeg håber, at det er noget, I kan acceptere. Jeg skriver kun indlæg om ting, jeg kan stå inde for, og alle affiliatelinks fører til produkter, jeg selv bruger og er glad for.
Sådan fungerer affiliatelinks

Samarbejde m.m.

Få 5% i rabat ved at skrive 'Xenia' i bemærkningsfeltet på ordren.

Sæsonoversigt

Ingredienser

(37) (2) (17) (5) (2) (2) (7) (2) (7) (20) (41) (5) (43) (60) (2) (22) (2) (9) (39) (2) (60) (2) (7) (35) (7) (11) (7) (3) (2) (3) (2) (5) (9) (2) (17) (16) (5) (2) (12) (43) (4) (8) (6) (2) (52) (77) (49) (12) (3) (60) (7) (2) (25) (9) (5) (2) (9) (8) (4) (31) (48) (13) (10) (26) (16) (2) (2) (2) (8) (45) (8) (4) (4) (3) (3) (4) (3) (3) (2) (12) (16) (12) (18) (34) (2) (5) (58) (2) (12) (12) (3) (21) (9) (2) (2) (23) (15) (13) (3) (11) (2) (3) (4) (67) (3) (5) (8) (164) (2) (11) (6) (13) (21) (13) (11) (29) (2) (4) (13) (3) (2) (2) (15) (2) (16) (2) (4) (7) (2) (2) (31) (2) (2) (9) (26) (5) (26) (2) (3) (4) (2) (9) (3) (3) (3) (18) (12) (3) (36) (33) (52) (3) (2) (108) (4) (3) (17) (11) (25) (6) (2) (41) (14) (4) (66) (8) (97) (17) (4) (4) (9) (17) (3) (11) (3) (24) (69) (6) (2) (5) (7) (37) (3) (4) (5) (15) (2) (7) (6) (32) (7) (8) (3) (2) (7) (2) (2) (14) (2) (2) (44) (22) (4) (59) (6) (2) (16) (6) (2) (45) (21) (6) (11) (18) (36) (7) (38) (18) (13) (125) (15) (2) (2) (6) (11) (4) (7) (3) (4) (2) (3) (6) (2) (26) (3) (3) (12) (8) (5) (2) (2) (2) (6) (2) (10) (5) (5) (3) (2) (2) (5) (8) (7) (2) (2) (9) (10) (34) (2) (5) (6) (4) (6) (40) (6) (12) (9) (19) (5) (4) (194) (57) (23) (4) (3) (8) (27) (28) (51) (13) (2) (40) (2) (2) (11) (66) (2) (66) (55) (2) (14) (2) (3) (2) (6) (5) (2) (2) (4) (3) (5) (15) (2) (70) (11) (6) (32) (5) (5) (8) (2) (4) (3) (7) (5) (2) (60) (49) (7) (2) (2) (2) (24) (3) (5) (29) (2) (3) (19) (194) (3) (15) (5) (12) (25) (3)