Spidskålssalat med radiser og mormordressing

KATEGORI: 2015-april, Fast food, Forår, Grill, Hovedretter med fjerkræ, Hverdagsmad, LCHF opskrifter, Mormormad, Salater, Sommer INGREDIENSER: , , , , , , , ,

spidskaalradisermormor-2

I går havde jeg sådan en dag, hvor jeg ikke rigtigt vidste, hvad jeg gad at spise. Egentligt havde jeg kun lyst til koldskål, men omvendt havde jeg en af de dage, hvor jeg reelt godt gad at spise noget ordentligt. Kender I det? Man har lyst til noget andet, end man gider? Eller omvendt? Jeg tillader mig at formode, at vi alle har det sådan en gang imellem.

På min gåtur researchede jeg altså lidt (det gør jeg tit, så hvis I ser en gående type oftest omkring Søerne med næsen i en iPhone, er der stor sandsynlighed for, at det er yours truly) for at prøve at finde ud af, hvad jeg både gad og havde lyst til, i den formodning at der da måtte være bare én ting, jeg kunne finde på! Og så var det, at det gik op for mig, at jeg egentligt også havde lidt lyst til grillkylling. En af mine venner havde nævnt kylling tidligere på dagen, så det havde lidt sat sig fast. Det var ganske vist i udgangspunktet den fedtede og friturestegte slags, jeg havde i tankerne, men jeg besluttede mig i stedet at forsøge mig med at købe en af de rotisseriestegte fugle, som man kan købe ret mange steder rundt omkring i København, og som jeg længe havde haft i baghovedet som en hurtig løsning på en travl (eller, ok, lad os bare indrømme det: doven) dag. Jeg købte fra Boys Shawarma og Isbar på Nørrebrogade – lige ved den røde plads – som var højt anbefalet på internettet, og så gik jeg ellers hjem, smed denne salat sammen og var good to go.

Eftersom jeg lavede salaten her med mormordressing formåede jeg i øvrigt på sin vis at slå to fluer med ét smæk. Jeg havde lyst til kylling? Tjek. Men jeg havde jo også lyst til koldskål, og en mormorsalat er jo nærmest koldskål i salatform! Dressingen laves på citronsaft, sukker/sødning og piskefløde, og er derfor også en ret genial LCHF-dressing. Og så smager det bare af ren sommer! Radiserne kan snildt erstattes med anden tilsætning eller helt udelades – fx kunne æbler deri også være godt eller jordbær især for en endnu mere sommeragtig salat! Jeg synes bare,  at radiserne giver det fineste farvespil – og så spiste jeg da bare jordbærrene til dessert! :D

(Du kan selvfølgelig snildt selv grille din kylling til måltidet her – det er absolut ikke et krav, at den er færdigkøbt, og du får blot mere credit, hvis du laver måltidet af en fugl, der nok er af lidt bedre kvali end dem de sælger hos rotisseriestederne!)

spidskaalradisermormor-3

Spidskålssalat med radiser og mormordressing
4-6 personer
Print
Ingredienser
  1. * 1 spidskål
  2. * 1-2 bundt(er) radiser
  3. * 1 stor håndfuld frisk persille
Dressing
  1. * saften af 1 citron
  2. * 1 stor spsk sukrin+ (svarer til 2 spsk sukker)
  3. * 2 dl piskefløde
  4. * salt og peber
Sådan gør du
  1. Pisk citronsaft og sukrin+ sammen, til sukrinen er opløst. Pisk så piskefløden i og lad dressingen stå og tykne, mens grøntsagerne klargøres.
  2. Snit spidskålen fint og kram den let mellem fingrene, så den blødgøres. Rens radiserne og skær dem i tynde skiver. Hak persillen fint.
  3. Pisk dressingen igennem og smag til med salt og peber, og vend grøntsagerne med dressingen lige inden servering.
Bemærkninger
  1. Serveres fx til en god grillet kylling!
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
spidskaalradisermormor-1

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Fredagsfavoritter

KATEGORI: Fredagsfavoritter, Hverdag, Ugen der gik

fredagsfavoritter-17-2015

Selfie-time!

Er det for klicheagtigt, hvis jeg skriver, at jeg nærmest synes, jeg lige har skrevet fredagsindlæg, og nu er det allerede fredag igen? Oh well, så må jeg hellere lade være, men jeg synes altså godt nok, at tiden flyver, undskyld jeg siger det. I den sidste uge har jeg bl.a. nydt godt af følgende:

❤ Jeg har været alene hjemme i weekenden! Egentligt har min roomie og jeg tilpas forskellige ugeskemaer til, at vi begge er alene hjemme indimellem, men det der med at have flere dage for sig selv, sker alligevel sjældent, så jeg nyder det, når det er tilfældet! (ligesom jeg tænker, at han glæder sig til, at jeg tager til London på torsdag!)

❤ Nu er det faktisk allerede en måned siden, men der er jo åbnet en Palæo i Frederiksbergcentret, og jeg kommer (måske lidt for) tit der, så at der nu er mulighed for god mad også, er klart et hit! De første mange gange, jeg var forbi, var der for lang kø, til at jeg gad, men sidste fredag var den endeligt overskuelig, så jeg fik indviet det også. Jeg ææælsker det!

❤ I søndags joinede jeg alle andre københavnere på Bispebjerg Kirkegård for at se de pæne blomster. Jeg skulle jo have mine skridt alligevel, kan man sige ;) Og ja, de var da pæne, men vejen derud var godt nok røvsyg, så jeg var ikke ubetinget fan af den udflugt! (men jeg tog selvfølgelig de obligatoriske billeder!)

❤ I samme forbindelse havde jeg min første gåtur uden jakke (kun med sweater – jeg er den modige type, kan I nok høre!)

❤ OG dagen efter gik jeg hjem fra Hovedbanegården kun i cardigan. Jeg lever det vilde liv! (og jeg er fan af forår. Og parenteser)

❤ Peanutbutter er skønno! Især sammen med æbler – og hvis man laver det som en lille æbleburger, som jeg af og til gør, vil nuttethedsfaktoren næsten ingen ende tage.

❤ I onsdags joinede jeg mine 17 tætteste nørdevenner (hæ) og tog ind og så forpremiere på den nye Avengers-film i den nye IMAX-bio. Det var fææædt!

❤ Inden bio spiste vi i øvrigt burgere på Grillen Nørrebro. Servicen var (som altid) langsom og semi-skidt, og to forskellige tjenere formåede ad to omgange at spilde tre af vores milkshakes (jeg kan nærmest ikke engang kommunikere til jer, hvor tragikomisk det var), men burgerne er gode, pomfritterne skønne, og deres milkshakes fantastiske. Og så er det meget overkommelige priser.

❤ Jeg har haft en (lidt for) lang crossfit-pause, men i dag kom jeg af sted, så nu har jeg übergod samvittighed!

❤ Pandekagemorgenmad er the bomb! (kan anbefale disse pandekager med en skum af optøede blåbær og flødeskum)

❤ På job i denne uge lavede jeg et oplæg til et møde. Det var egentligt ikke noget særligt, men det mindede mig om, at jeg vist egentligt er ok god til at lave sådan noget (selv om jeg lidt hader at være fokus for opmærksomhed på den måde). Og jeg kan godt lide at være dygtig til ting. Så deeeet…

❤ Er det snyd at snakke om i aften allerede? Måske lidt. Men den står på bøf, bearnaise og fredagsrock, og jeg glæder mig! (jeg skal bare liiige tage mig sammen til at tvinge min post-crossfit-krop i bad med mere. Oh well, ting tager tid, og jeg har en god bunke at tage af!)

Jeg håber, at jeres uge har været skøn også – og god weekend!

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Kinesisk kylling og broccoli

KATEGORI: 2015-april, Fast food, Hovedretter med fjerkræ, Hverdagsmad, Kinesisk, LCHF opskrifter, Mælkefri, Wok INGREDIENSER: , , , , , , ,

kinesiskkyllingbroccoli-2

Ligesom spinat og laks er kylling og broccoli altså bare en af de kombinationer, som altid dur! I weekenden havde Irma øko-broccoli til 10 kr, så jeg nuppede to i den overbevisning, at dem skulle jeg da snildt få brugt. Der glider gerne i hvert fald et par broccoli ned om ugen hjemme hos mig, og hvis jeg kun måtte vælge én grøntsag at spise resten af mine dage, tror jeg muligvis, at det ville blive den faktisk. Selv om jeg dog ville blive ganske ked af at skulle undvære resten!

Det ene af de to endte altså sine dage som en af to bærende ingredienser i denne kinesiske ret, som var virkeligt hurtigt lavet. Jeg har tidligere (“tidligere” viser sig, at være snart 4 år siden! :O) lavet en lignende ret, og det her er altså så den LCHF-venlige og low-carb udgave. Retten indeholder arrowrootpulver, der for så vidt ikke er super kulhydratfattigt, men man bruger kun lige næsten 3 spsk i hele retten, så det vælger jeg, at jeg fint kan leve med. Det er med til at jævne retten, og hvis du ikke lige har arrowroot, kan du sagtens bare bruge majsstivelse i stedet. Den største forskel er, så vidt jeg ved, at arrowroot giver et blankere resultat, og i øvrigt ikke er et korn, så det derfor i højere grad kan betegnes som LCHF, Palæo, eller hvad vi nu har.

Jeg spiste bare retten som I kan se den på billederne, men I kan selvfølgelig også give (blomkåls)ris til, hvis I har mere lyst til det :)

Kinesisk kylling og broccoli
2 personer
Print
Ingredienser
  1. * 2 kyllingebryster
  2. * 1 broccoli
  3. * 2 spsk olie, fx kokosolie uden smag
  4. * 1 spsk ristede sesamfrø til drys
Marinade
  1. * 1 tsk yaconsirup
  2. * 2 tsk arrowrootpulver
  3. * 1 spsk “soja” (fx denne eller tamari)
  4. * 1 spsk vand
  5. * 1 spsk olie, fx raps- eller oliven
Sauce
  1. * 1/2 dl “soja” (fx denne eller tamari)
  2. * 1 spsk yaconsirup
  3. * 2 fed hvidløg, presset
  4. * 2 spsk arrowrootpulver
  5. * 1 spsk eddike, fx risvin- eller æblecider-
  6. * 1 spsk olie, fx raps- eller oliven-
  7. * 1 spsk vand
Sådan gør du
  1. Bland alle ingredienserne til marinaden i en skål. Skær kylling i mundrette stykker og vend heri, og lad kyllingen marinere, mens broccolien klargøres.
  2. Skær broccoli i små buketter og damp i et par minutter, til det er mørt, men stadig har godt med bid.
  3. Bland alle ingredienser til saucen i en lille skål.
  4. Varm en wok eller stor stegepande godt op. Smelt 1 spsk kokosolie heri, og tilsæt kylling sammen med marinaden og halvdelen af saucen. Svits i ca. 5-10 minutter, til kyllingen er næsten gennemstegt.
  5. Tilsæt så den afdryppede broccoli sammen med resten af saucen, svits et par minutter, til saucen er tyknet og broccoli og kylling er tilpas stegt.
  6. Tilpas evt. konsistensen på saucen med lidt ekstra vand.
  7. Server med ristede sesamfrø til drys.
Opskrift fra/inspireret af The Iron You
Adapted from The Iron You
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
kinesiskkyllingbroccoli-1

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Lakseroulade med spinat

KATEGORI: 2015-april, Forretter, Frokost, Gæstemad, Hovedretter med fisk og skaldyr, Hverdagsmad, LCHF opskrifter INGREDIENSER: , , , , , , , , , ,

lakseroulade-2

I dag var sådan en dag, som var helt og aldeles gennem-god, men hvor jeg faktisk allerede har glemt størstedelen af, hvad jeg lavede. Kender I det? Måske det bunder i, at jeg faktisk ikke lavede det store. Der var vist noget med en gåtur, en tur i Frederiksberg-centret for at returnere noget, en hurtig solo-frokost på Palæo (elsk-elsk-elsker deres hønewrap!) og en gang crossfit. Og så tror jeg ellers bare dagen stod på en masse ingenting. “Ingenting” er skam også en helt valid aktivitet, hvis I spørger mig. Jeg er sjældent så afslappet og tilpas, som når jeg har tid til perioder med ingenting indimellem – og omvendt er det lige før, jeg fysisk kan mærke det, hvis jeg har for mange dage uden tid til ikke at lave noget. Jeg tror, at alle har det sådan i en eller anden grad – hvis ikke, har I sikkert nogle andre særheder, tænker jeg!

(jeg prøver i øvrigt bevidst at undgå at bruge introvert vs. ekstrovert-begrebet her, fordi jeg ved, at det er noget, som mange efterhånden har fået fnidder af, haha! Hvis I ikke er iblandt dem, kan I nok snildt læse mellem linjerne selv)

Nåmmen noget andet, jeg lavede i går, var denne her lakseroulade fra Emma Martinys kogebog. Det er en ret, som både kan gå til forret og til hovedret. Jeg brugte den, ligesom Emma, til hovedret her, men jeg må nok indrømme, at jeg vil holde den i forret-genren næste gange. Det smager superfint, men det blev ligesom for meget af det samme for min smag. Jeg spiste med salat og tomater, som så var lidt mere med til at bryde det, men et par ruller bare til en forret havde nok passet mig bedre end de 6-8 som hovedret. Ikke desto mindre er det en lækker og yderst dekorativ ret. Det tager lidt tid – mest i form af af- og nedkøling, hvilket jeg ikke lige havde været obs på, så jeg endte med lidt sen aftensmad, hvilket jeg heldigvis nu også fint overlevede. Men sørg måske lige for at være dygtigere end jeg og læse opskriften igennem først, så du ved, hvor lang tid det reelt tager :P

lakseroulade-1

Lakseroulade med spinat
2 personer til hovedret eller 4-6 til forret
Print
Spinatbund
  1. * 300 g hakket spinat fra frost, optøet
  2. * 2 æg, delt i blommer og hvider
  3. * 1/2 dl piskefløde
  4. * salt og peber
Fyld
  1. * 200 g flødeost
  2. * saften af 1/2 citron
  3. * salt og peber
  4. * 200 g røget laks
  5. * 1 stor håndfuld frisk dild
Til servering
  1. * frisk grøn salat
  2. * evt. søde tomater
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 200º varmluft.
  2. Pres vandet af den tøede spinat og bland med æggeblommer, piskefløde og salt og peber.
  3. Pisk æggehviderne stive og vend dem herefter i spinatblandingen.
  4. Fordel på en bageplade beklædt med bagepapir (du kan med fordel pensle bagepapiret med lidt olie også), og bag bunden i ca. 15 minutter.
  5. Lad bunden køle helt af, og træk den så forsigtigt løs af bagepapiret.
  6. Bland flødeost med citronsaft og salt og peber.
  7. Smør flødeost ud på spinatbunden. Fordel laks i et jævnt lag, og drys så med finthakket dild.
  8. Rul stramt sammen til en roulade, pak ind i husholdningsfilm og læg på køl i ca. 1 time, så den er fast.
  9. Skær rouladen i passende antal skiver på ca. 2 cm's tykkelse.
  10. Server på et leje af frisk salat, evt. med tomater til.
Adapted from “Skønne salater & vidunderligt tilbehør – og sunde desserter” af Emma Martiny
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Fredagsfavoritter

KATEGORI: Fredagsfavoritter, Hverdag, Ugen der gik

fredagsfavoritter-16-2015

Den forgangne uge har egentligt været en meget gennemsnitlig uge med både skole og arbejde – men så har der alligevel været de der ekstrating, som gør, at livet er ret rart. I den sidste uges tid har jeg især været fan af følgende:

❤ Jeg bliver nødt til at sige det, undskyld: Der har været rigtigt godt vejr hele to dage (i hvert fald). Det helt rigtige forår er så tæt på, at jeg kan lugte det!

❤ En spontan venindedate i lørdags var hyggelig. Det er en del af det, solskinnet gør ved mig: Hvis det er rigtigt godt vejr, føler man næsten, man bør lave et eller andet ud over det sædvanlige. Er jeg den eneste, der har det sådan?

❤ London-turen er endelig-endelig-endeligt officielt bestilt, så om to uger sidder (eller står eller går, hvem ved) jeg i London. Jeg glæder mig! (kom endeligt med alle de gode tips, hvis I har nogen – vi har været der før, så det er ikke standard sightseeing, vi er ude i)

❤ Tacotallerken! Meximad er ikke noget, jeg nogensinde gider spise ude, men det her kunne jeg nærmest spise hver dag, tror jeg!

❤ Dirrrrty Dancing! I går blev det endeligt min tur til at se den som musical i Tivolis Koncertsal, og det var fantastisk. 1) Jeg er massiv Dirty Dancing-fan. Det er muligvis en af mine all-time yndlingsfilm, og en af dem, jeg har set allerflest gange. Når jeg er glad, når jeg er trist, når jeg er nyforelsket, når jeg har kærestesorger, når jeg keder mig, når jeg har lyst til at høre god musik, whatevs. 2) Jeg elsker musicals. Altid! Så ja, jeg var fan, det var der vist ingen tvivl om!

❤ Jeg har snart boet i Kbh i et halvt år, men jeg er stadig ellevild med det. Alene det, at jeg bare lige kan slendre ind til Tivoli i højt solskin er jo awesome!

❤ Perfekt stegt oksekød og hjemmelavet bearnaise. ‘Nuff said.

❤ Mit job og mine kollegaer. Måske putter jeg det her punkt på hver uge, jeg ved det faktisk ikke. Men det er uden tvivl noget af det bedste, jeg ved!

❤ Jeg har sommerferie (fra studiet) om ca. tre en halv uge. Det synes jeg bare lige, jeg ville fortælle…

❤ Crossfit! Bevares, det er drønhårdt, men jeg er nu endeligt nået til det punkt, hvor jeg (igen) godt kan lide det. Og det er muligvis den mest effektive træning, jeg kender. Hvem vidste, at jeg havde mavemuskler fx, haha! (selv om jeg dog ville foretrække ikke at kunne mærke dem helt så meget, når jeg griner/hoster/går) :D

❤ I denne uge er jeg blevet lavet mad til. Som I måske kan forestille jer, har jeg i stor stil erobret køkkenet herhjemme i vores mini-bofællesskab, og det er 100% mit eget valg. Men nogle gange er det nu faktisk meget rart at nogen andre laver maden. Omend jeg til enhver tid altså foretrækker selv at vælge, hvad jeg skal have at spise, hæ.

Jeg føler egentligt, at jeg har glemt noget, men oh well, mon ikke ovenstående alligevel rækker for nu. Lad os sige det!

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone


Hej!
Jeg hedder Xenia,
og det her er min blog.

Hjemme hos Xenia er en LCHF-blog om mad, kager og andre lækre sager med opskrifter på alt fra lettilgængelig hverdagsmad i den sunde ende til herlige lækkerier af den syndige slags.

Velkommen til og velbekomme!
Follow on Bloglovin

3 tilfældige fra arkivet…

Om affiliatelinks, sponsorerede indlæg m.m.

Jeg bruger jævnligt affiliatelinks i mine opskrifter og af og til vil der også forekomme sponsorerede indlæg herinde. I fællesskab med reklamerne, hjælper det til, at jeg kan bruge mere tid på bloggen, hvorfor jeg håber, at det er noget, I kan acceptere. Jeg skriver kun indlæg om ting, jeg kan stå inde for, og alle affiliatelinks fører til produkter, jeg selv bruger og er glad for.
Sådan fungerer affiliatelinks

Samarbejde m.m.

Få 5% i rabat ved at skrive 'Xenia' i bemærkningsfeltet på ordren.

Sæsonoversigt

Ingredienser

(37) (2) (17) (5) (2) (2) (7) (2) (6) (20) (41) (5) (42) (59) (2) (22) (2) (9) (39) (2) (56) (2) (6) (34) (7) (11) (7) (3) (2) (3) (2) (5) (9) (2) (17) (16) (5) (2) (12) (43) (4) (8) (6) (2) (52) (75) (46) (11) (3) (60) (7) (2) (24) (9) (4) (9) (8) (4) (29) (47) (13) (10) (26) (16) (2) (2) (8) (42) (8) (4) (4) (3) (3) (4) (3) (3) (2) (12) (15) (12) (18) (32) (2) (5) (58) (2) (12) (12) (2) (21) (9) (2) (2) (23) (15) (13) (3) (11) (2) (3) (4) (67) (3) (5) (8) (160) (2) (11) (6) (13) (21) (12) (11) (29) (2) (4) (12) (3) (2) (2) (15) (2) (16) (2) (4) (7) (2) (2) (31) (2) (2) (9) (25) (5) (26) (3) (4) (2) (9) (3) (3) (3) (17) (12) (3) (36) (33) (49) (3) (2) (106) (4) (3) (17) (11) (25) (6) (2) (41) (14) (4) (65) (8) (93) (17) (4) (4) (9) (16) (3) (11) (3) (24) (69) (6) (2) (5) (7) (37) (3) (4) (5) (15) (2) (7) (5) (32) (7) (8) (3) (2) (7) (2) (2) (14) (2) (42) (22) (4) (58) (6) (2) (16) (6) (2) (44) (21) (6) (11) (18) (35) (7) (36) (18) (13) (120) (14) (2) (2) (6) (10) (4) (7) (2) (4) (2) (3) (6) (2) (25) (3) (3) (12) (8) (5) (2) (2) (2) (6) (2) (9) (5) (5) (3) (2) (2) (5) (8) (7) (2) (2) (9) (9) (33) (2) (5) (4) (4) (5) (39) (6) (12) (9) (18) (5) (4) (189) (56) (23) (4) (3) (8) (27) (27) (51) (13) (2) (40) (2) (2) (11) (66) (2) (66) (54) (2) (14) (2) (3) (2) (6) (5) (2) (2) (4) (3) (5) (15) (2) (69) (9) (6) (32) (4) (5) (7) (2) (4) (3) (6) (5) (2) (60) (49) (7) (2) (2) (2) (23) (3) (5) (29) (2) (3) (19) (190) (3) (15) (5) (12) (25) (3)