Kylling gratineret i rød peber-sauce

KATEGORI: december-2014, Favoritter, Hovedretter med fjerkræ, Hverdagsmad, LCHF opskrifter, Mælkefri INGREDIENSER: , , , , , , , , , ,

kylling-roed-peber-3

Okay, det var så nok nu, jeg egentligt burde komme med en (eller flere) virkeligt god(e) undskyldning(er) for at jeg ikke har givet jer nogle nye opskrifter i…længe. Men det gider jeg ikke! Dels har jeg ikke rigtigt nogle undskyldninger, og dels vil jeg hellere bare haste direkte videre til denne ret, som virkeligt var et hit!

Opskriften stammer fra Anne og er en af dem, jeg har haft liggende på standby længe. Jeg skal ikke kunne sige, hvad der gjorde, at jeg var så længe om at prøve den, eller hvad der lige gjorde, at jeg endeligt fik snøvlet mig sammen – det var i hvert fald ikke de fine og billige sæson-asparges, der gjorde det, haha! Til gengæld var det måske lovningen om et lækkert og nemt måltid i flotte farver – den slags kan i hvert fald tit lokke mig!

Og så kan vi vel i øvrigt godt lege, at det her er en juleopskrift? Jeg mener, se lige de farver. Rød og grøn – så bliver det vist ikke mere julet, gør det? ;)

Retten ligner en “klassisk” kylling i tomatsauce, men det er så meget mere. Ja, der er en snas tomat i, men det smager faktisk meget lidt igennem. Til gengæld har sovsen en dyb, sødmefuldt og perfekt afrundet smag, som klæder kyllingen ih, så åh, så uh, så godt! Bacon-asparges er et skønt tilbehør, men hvis man er bedre til at gå op i det med sæson, end jeg er, kan de fleste grøntsager nok gå fint dertil – enten pakket i bacon eller naturel. Fx kunne jeg forestille mig, at bønnefritter også ville være et hit – men igen, hvornår er de ikke det?

Jeg fik i øvrigt ferie fra studiet i mandags (ok, officielt tirsdags), da vi blev færdige med sidste eksamensopgave, så nu håber jeg, at jeg er jeres i en tid her inden januar og de næste eksaminer rammer. Men altså, nu må vi se ikke – ferie betyder jo ligeledes masser af tid til at lave absolut ingenting, hvilket er en fælde, jeg er ret god til at falde i med begge ben og hele kroppen :D

kylling-roed-peber-1

Kylling gratineret i rød peber-sauce
2-3 personer
Print
Kylling
  1. * 350 g kyllingeinderfilet eller 3 kyllingebryster
  2. * 25 g smør
  3. * salt og peber
Rød peber-sauce
  1. * 50 g smør
  2. * 2 røde peberfrugter
  3. * 1 spsk tomatpure
  4. * 2 fed hvidløg
  5. * salt og peber
Desuden
  1. * ost til gratinering - jeg brugte parmesan
Til servering
  1. * 1 bundt grønne asparges
  2. * ca. 4 skiver bacon
  3. * et par håndfulde spæde spinatblade
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 180º varmluft.
  2. Smelt de 25 g smør på en pande og svits kyllingen her. Krydr med salt og peber. Tag kyllingen af panden og læg i et ovnfast fad.
  3. Knæk imens de træede ender af aspargesene, og omrul dem med halve skiver bacon. Læg på en bageplade beklædt med bagepapir og steg dem i ca. 30 minutter.
  4. Fjern kerner og frøstol fra peberfrugt, og pres hvidløgene.
  5. Smelt så de sidste 50 g smør, og svits peberfrugt, hvidløg og tomatpure heri, til peberfrugterne er bløde.
  6. Blend med en stavblender eller i foodprocessor, og krydr med salt og peber.
  7. Fordel rød peber-saucen over kyllingen og drys med revet ost.
  8. Gratiner retten i ca. 10-15 minutter, til sovsen og osten er gylden og bobler.
  9. Server på et leje af frisk spinat sammen med baconasparges.
Opskrift fra/inspireret af Den omvendte verden
Adapted from Den omvendte verden
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/

kylling-roed-peber-2

Tallerkenerne er venligst sponseret af Kähler og er fra deres Ursula-linje.

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Byen lugter af and og flæskesteg, alle mennesker går rundt og glæder sig!

KATEGORI: LCHF opskrifter

godjul

Faktisk synes jeg altid, at sådanne indlæg her lidt er snyd, men nu er julen pludseligt ret tæt på, og selv om jeg ikke har fået snøvlet mig sammen til at dele nogle nye juleopskrifter (endnu) i år, men egentligt bare har levet af risengrød, sidder der måske alligevel nogle af jer derude, som lige mangler inspiration til dette eller hint. Så det får I her!

Jeg har samlet alle de juleopskrifter, jeg har udgivet i tidens løb. Der er efterhånden en fin samling, og nogle af dem skal jeg klart have genprøvet selv her i løbet af juledagene, fx tarteletterne, som virkeligt er et hit, og grønkålssalaten, som bare altid dur!

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

November 2014 – status

KATEGORI: Blogging, Hverdag

november-status

I november har jeg bl.a. 1) spist lækker, lettere forsinket, Mortens Aftens-and, 2) leget Movember og taget et ubehageligt “draw me like one of your French girls”-agtigt billede, 3) været til fantalastisk koncert med Ed Sheeran!, 4) været i biografen (mange gange!) – her til den nyeste Hunger Games-film, 5) spist på Lêlê Street Kitchen (igen igen), 6) brugt lange dage på studiet (billedteksten herpå, som I ikke kan se, siger “Vi kommer aaaaldrig hjem” – det gjorde vi dog!, 7) sagt velkommen hjem til Danmark til min lillebror med yndling steak bearnaise på Retour Steak, 8) haft det sådan her en stor del af tiden, og 9) taget snyde-forskud på julen med risengrød! 

…og sådan gik der så lige næsten en måned uden nogen blogning. Ups! Men jeg skylder jer jo (i hvert fald) en status på november, så selv om jeg allerede føler, at jeg nærmest har glemt den måned, og jeg har svært ved at huske, hvornår mit liv ikke primært bestod af eksamensopgaver (og julerarhed over det hele!), vil jeg alligevel forsøge mig med en status. Og i øvrigt takt for, at I fortsat følger med herinde, kommenterer og bruger mine opskrifter, selv i perioder, hvor det der skoleliv pludseligt tager al min opmærksomhed!

November er altid – for mig i hvert fald – sådan en måned, som egentligt bare skal overstås. Der sker ikke så meget særligt og spændende, vejret er tit trist, koldt og blæsende, og det er mørkt. Det er det jo for så vidt også i både december og januar, men december er jo julemåneden, og januar er min fødselsdagsmåned. Ja, jeg har fødselsdag i hele måneden! November har dog trods alt alligevel været ganske ok i år. Og nu er det december og julemåned – og jul gør, at jeg næsten kan udholde at mit liv går så meget op i skolearbejde lige nu – om en uge har jeg juleferie!

 

1. Endnu mere LCHF!
Ved I hvad? Jeg kan faktisk ikke huske det! Jeg vil skyde på, at det har kørt sådan semi-fint i hverdagene og mindre godt på spise-ude-dage. Det kan klart være bedre – men det kunne også have været værre. Lad os holde det ved det ;)

2. Endnu flere sjove og gode oplevelser
November har faktisk været et hit på oplevelsesområdet. Jeg har været mange gange i biografen, hvilket er perfekt på mørke novemberdage, jeg har spist ude mange gange, jeg har været til en fantastisk koncert, og jeg har holdt en virkeligt sjov housewarming. Og så har jeg generelt set søde venner mange gange – det er jeg fan af!

3. Bliv klogere
Jeg ved ikke, om jeg har lært noget ikke-skolerelateret i november? Måske jeg har lært København at kende (lidt bedre), hvis det tæller for noget? Her er mine mange gåture virkeligt en fordel, kan jeg mærke, så det er jo heldigt :)

4. Read 100 lives
Ha! Det her punkt går så dårligt for tiden, at det nærmest er latterligt. I november har jeg læst – wait for it… 1 bog! Jep, en sølle bog! Det er sgu utroligt! (vi behøver ikke at snakke om, at problemet her nok er, at jeg er startet på at spille WoW igen, vel… *indsæt emoji af abe der holder sig for øjnene*)

5. Mindst én udlandsrejse
Måske vi bare med det samme skal blive enige om, at dette punkt altså ikke lige lykkedes i år. Oh well, der er jo altid næste år! 

6. Afklaring mht. job/studie
Lige nu har jeg et par uger tilbage på mit arbejde – jeg håber selvfølgelig, med alt hvad jeg har, at de finder ud af at kunne forlænge mig igen. Jeg elsker det job, og ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre uden – altså ikke økonomisk, der kan jeg faktisk nok godt klare mig, men socialt og sådan generelt “lykkeagtigt”. Puha, kryds lige fingre for mig, hva’!

7. Spis mere fisk
Jeg kan nærmest kun huske at have lavet fisk én gang i november – her skal vist strammes op! Kan I ikke lige komme med jeres bedste fiskeopskrifter, så jeg kan blive lidt inspireret?

8. Mere blog
November blev til 4 indlæg – ikke just imponerende… Jeg ville ønske, at jeg kunne love, at december vil blive bedre, men lige nu er vi jo allerede 10 dage inde, og jeg laver mest mad, jeg har lavet før, hvis jeg overhovedet laver mad, såeh… (oplagt mål for næste år, hva’?! :P)

9. Smag mindst én ny ting hver måned
Jeg har intet på min liste – så det er nok et nej…

10. Vær aktiv

Har jeg nævnt, at det her er mit yndlingspunkt? ;)

I november nåede jeg mine 10.000 skridt alle dage på nær én – og den ene dag var faktisk mere et uheld, fordi vi spontant gik i biografen sent om aftenen og først var ude efter midnat, så den tur hjem, som jeg havde planlagt skulle klare de sidste skridt, talte pludseligt for den “forkerte” dag. Sådan kan det gå :D I alt har jeg gået 342.571 skridt, hvilket svarer til 11.419 skridt om dagen – ikke dårligt.

Der er i øvrigt ofte folk, der spørger, hvordan jeg når “så meget”, selv på lange dage og lignende. Og her kan jeg jo lige afsløre, at et af mine “tricks” er, at jeg af og til vælger at gå hjem og trække cyklen i stedet for at cykle de 5 km – det tæller mindre på cykelkontoen, men mere på skridtkontoen. Og så går jeg desuden i øvrigt alle andre steder. Efterhånden er det bare vane ;)

Som altid får jeg min statistik fra min Fitbit Flex (oplagt julegaveønske, siger det bare!) :D

11. Mindre junk
På mit arbejde har vi en fast aftale om torsdags-kebab, de dage jeg er der, men ud over det, har jeg vist klaret det ok fint faktisk :)

12. Se flere IMDb-250- og Disney-film!
Jeg har set en håndfuld film i november ud over bioturene, men ingen af dem er vist på IMDb’s liste. Men jeg har set Frozen! Det skal man gøre mindst én gang i måneden næsten ;)

13. Vær (fortsat) glad!
Ja, det har faktisk gået rigtigt godt, synes jeg! Tjek! :D

 


 

Hvad skal jeg gøre bedre/fokusere på i december?
Vær juleglad! (allerede ordnet!) Og hold juleferie lige om lidt! (ih, hvor jeg glæder mig!) 

 


Hvordan er jeres november gået? :)


 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Rødkålssalat med appelsin, tranebær og mandler

KATEGORI: Gæstemad, Jul, LCHF opskrifter, Mælkefri, november-2014, Salater, Vinter INGREDIENSER: , , , , ,

roedkaalssalat-2

I sidste uge var det jo som bekendt Mortens Aften, men min sidste uge var faktisk så travl, at det var lige ved, at jeg troede, at jeg ville blive helt snydt for and i år. Heldigvis havde jeg så en roomie, som tilbød at stå for andesteg torsdag i stedet – et tilbud jeg (samt nogle venner!) var ekstremt hurtige til at takke ja til. For bare at bidrage lidt, tilbød jeg at lave en rødkålssalat til måltidet (og endte i øvrigt også med at stå for brunkartofler og hjælp til sovs :P).

Jeg undredes dog på det kraftigste, da det gik op for mig, at denne opskrift faktisk slet ikke var herinde. Det er nemlig en salat, som jeg har lavet ret ofte – i hvert fald de sidste mange gange, jeg har spist noget der ligner julemad, uanset om jeg selv har lavet resten, eller blot medbragt salaten som bidrag til menuen. Således lavede jeg den altså endnu i gang, da vi i torsdags fik andesteg, kun et par dage for sent til reelt at kunne lege at have gjort det på Martins Mortens vegne..

Som udgangspunkt er rødkål faktisk en af de kåltyper, som jeg er mindre vild med, måske fordi den har en lidt mere gennemtrængende kålsmag end nogle af de mildere typer. Men der er dog alligevel en ubrydeligt julet over rødkål, så når vi snakker juleagtig mad, snakker vi altså også rødkål! Salaten her giver et dejligt frisk modspil til en fed andesteg og alt dertilhørende, bl.a. med en syrlig dressing, syrligt-søde tranebær og appelsin og knasende lækre mandler. For så vidt kan tranebærrene sagtens skiftes ud med hvilken som helst anden form for tørret frugt, og mandlerne ligeledes med hvilken som helst slags nødder, fx gør valnødder sig også ret godt. Nedenstående udgave er dog min klare favorit – jeg håber, at I også vil synes om den :)

Rødkålssalat med appelsin, tranebær og mandler
ca. 6-8 portioner
Print
Ingredienser
  1. * 1 lille rødkål eller 1/2 stort
  2. * 3 appelsiner
  3. * 100 g mandler
  4. * 50-100 g tørrede tranebær
Dressing
  1. * 4 spsk olie
  2. * 2 spsk æblecidereddike
  3. * 1 spsk yaconsirup
  4. * salt
Sådan gør du
  1. Snit rødkålen fint og masser den mellem hænderne, så den bliver lidt blødere.
  2. Rist mandlerne, enten på pande eller i ovn. Hak dem mellemfint.
  3. Skær appelsinerne fri fra hinderne, så du har appelsinfileter.
  4. Bland alle ingredienserne til dressingen, og vend rødkålen med appelsiner og dressing.
  5. Pynt med tranebær og mandler.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
roedkaalssalat-1

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone

Grønkål med rødbeder og feta + svinekoteletter

KATEGORI: Efterår, Favoritter, Grill, Gæstemad, Hovedretter med kød, Hverdagsmad, LCHF opskrifter, Mælkefri, november-2014, Salater, Vinter INGREDIENSER: , , , , ,

groenkaal-roedbede-feta-kotelet-5

Okay, det her, ikke? Jeg siger jer, det var godt! Det var en af de ting, hvortil ideen opstod mere eller mindre tilfældigt, affødt af køleskabets rester og butikkernes tilbud – men det smagte ganske fænomenalt, hvis jeg selv skal sige det. Og det skal jeg jo – i dette forum i hvert fald ;)

Nette har økologiske svinekoteletter på tilbud i denne uge, som jeg derfor købte en pakke af. Jeg havde stadig en rest grønkål i køleskabet og havde desuden haft lyst til rødbede-feta-kombien på det sidste. Og upti-vupti var dette måltid sammensat – og det bliver klart et, som jeg vil vende tilbage til. Alt inkl. tog det nok en 30-40 minutter for mig at lave mad her til aften, hvilket er “hurtigt” for mig, når det indebærer reel varm mad og ikke bare en omelet fx.

Jeg har jo forresten én gang tidligere lavet koteletter, men dengang var jeg vist mindre begejstret, end jeg var denne gang. Jeg skal ikke kunne sige, om det var kødets kvalitet, den måde jeg stegte dem på, eller tilbehøret, men uanset kan jeg i hvert fald klart anbefale fremgangsmåden her, som jeg fulgte til punkt og prikke, og som desuden er ligefrem videnskabeligt bevist! Jeg stegte dem i øvrigt på min roomies støbejernsgrillpande (score!), som oser helt vildt, men er ret fantastisk at stege kød på – se lige det pæne mønster fx! (det er de små detaljer, der tæller, ikke)

I hvert fald glæder jeg mig allerede til madpakken i morgen, skal vi ikke bare konkludere på det, og så kalde det en aften :D

groenkaal-roedbede-feta-kotelet-3

Grønkål med rødbeder og feta
2-3 portioner
Print
Ingredienser
  1. * ca. 2-300 g grønkål
  2. * ca. 500 g rødbeder (vægt inkl. skræl)
  3. * olivenolie til stegning
  4. * salt
  5. * ca. 1-200 g feta/salatost (afhængigt af fetaappetit)
Dressing
  1. * 4 spsk olivenolie
  2. * 1-2 spsk balsamicoeddike
  3. * 1 tsk yaconsirup
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 220º grader.
  2. Skræl rødbeder og skær dem i tern. Fordel på en bageplade beklædt med bagepapir og vend med olie og salt. Bag rødbederne i 20-30 minutter, til de er tilpas møre.
  3. Rib og skyl imens grønkålen, og hak den fint. Masser med lidt salt i et par minutter, så den bliver lidt mildere i det.
  4. Ryst ingredienserne til dressingen sammen i en lille krukke - eller pisk dem sammen i en skål. Dressingen skal helst emulgere, dvs. samle sig og tykne.
  5. Skær feta i tern i passende størrelse.
  6. Når rødbederne er færdige, fordeles de oven på grønkålen efterfulgt af fetaen. Hæld dressingen over og server.
Bemærkninger
  1. Hvis I er til gedeost, kan I bruge gedefeta og herved nemt gøre måltidet (ko)mælkefrit.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
groenkaal-roedbede-feta-kotelet-2

Perfekte koteletter
Print
Ingredienser
  1. * x antal svinekoteletter
  2. * salt og peber
Sådan gør du
  1. Tag koteletterne ud af køleskabet mindst 30 minutter, inden de skal spises - gerne op til en time.
  2. Dup tørre med køkkenrulle og krydr med salt og peber min. 15 minutter, inden de skal steges, så de kan stå lidt.
  3. Opvarm en pande, gerne af støbejern og gerne en grillpande, til den er meget varm.
  4. Steg så koteletterne først 2 minutter på den ene side og herefter 2 minutter på den anden, i i alt 8 minutter.
  5. Server!
Adapted from "Sådan steger du den perfekte kotelet"
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
groenkaal-roedbede-feta-kotelet-1

groenkaal-roedbede-feta-kotelet-4

 

Indlægget kan indeholde affiliatelinks.


Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestGoogle+Email to someone


Hej!
Jeg hedder Xenia,
og det her er min blog.

Hjemme hos Xenia er en LCHF-blog om mad, kager og andre lækre sager med opskrifter på alt fra lettilgængelig hverdagsmad i den sunde ende til herlige lækkerier af den syndige slags.

Velkommen til og velbekomme!
Follow on Bloglovin

3 tilfældige fra arkivet…

Om affiliatelinks, sponsorerede indlæg m.m.

Jeg bruger jævnligt affiliatelinks i mine opskrifter og af og til vil der også forekomme sponsorerede indlæg herinde. I fællesskab med reklamerne, hjælper det til, at jeg kan bruge mere tid på bloggen, hvorfor jeg håber, at det er noget, I kan acceptere. Jeg skriver kun indlæg om ting, jeg kan stå inde for, og alle affiliatelinks fører til produkter, jeg selv bruger og er glad for.
Sådan fungerer affiliatelinks

Samarbejde m.m.

Få 5% i rabat ved at skrive 'Xenia' i bemærkningsfeltet på ordren.

Sæsonoversigt

Ingredienser

(4) (31) (2) (16) (5) (2) (6) (2) (4) (20) (37) (5) (35) (49) (2) (18) (9) (36) (2) (49) (2) (5) (31) (7) (11) (7) (3) (2) (3) (2) (5) (8) (2) (16) (14) (2) (2) (11) (40) (4) (7) (5) (2) (49) (67) (35) (11) (50) (6) (2) (20) (8) (3) (9) (7) (4) (26) (29) (9) (11) (24) (16) (2) (5) (36) (8) (4) (5) (3) (3) (4) (3) (2) (2) (10) (13) (9) (19) (28) (2) (4) (59) (2) (9) (12) (18) (6) (2) (22) (15) (12) (2) (11) (2) (2) (2) (68) (3) (5) (6) (146) (2) (9) (6) (13) (20) (9) (8) (28) (2) (2) (12) (2) (2) (2) (15) (2) (14) (2) (3) (7) (30) (2) (7) (22) (5) (29) (3) (4) (2) (9) (2) (3) (13) (12) (3) (35) (34) (42) (3) (96) (4) (3) (16) (11) (22) (6) (2) (36) (8) (4) (49) (9) (83) (13) (3) (3) (13) (15) (3) (13) (2) (16) (63) (6) (2) (4) (5) (29) (3) (4) (5) (15) (2) (6) (3) (34) (7) (8) (3) (2) (8) (2) (2) (8) (2) (29) (18) (4) (45) (6) (2) (14) (5) (2) (41) (24) (5) (10) (15) (28) (7) (27) (16) (12) (103) (6) (4) (2) (5) (8) (3) (7) (2) (3) (3) (2) (6) (2) (26) (3) (3) (12) (8) (5) (2) (6) (8) (2) (5) (5) (2) (5) (8) (7) (2) (8) (8) (27) (2) (5) (3) (4) (5) (32) (5) (10) (10) (18) (5) (4) (176) (51) (21) (4) (3) (8) (23) (26) (43) (11) (31) (2) (2) (7) (67) (2) (58) (44) (2) (14) (2) (2) (2) (2) (6) (5) (2) (2) (3) (3) (3) (14) (2) (62) (6) (29) (3) (6) (6) (2) (5) (3) (3) (5) (2) (57) (43) (7) (2) (14) (3) (2) (24) (2) (3) (20) (167) (3) (15) (3) (8) (26) (3)