Fiskecurry

Fiskecurry

Jeg kan faktisk rigtig godt lide fisk. Men ligesom så mange andre får jeg det nok alligevel alt for sjældent. Jeg tror det, som med de fleste, skyldes, at man tit mangler inspiration til at lave det. Da jeg derfor den anden dag sad og søgte inspiration var det hovedsageligt med henblik på fiskeretter. Og i min søgen faldt jeg, blandt andet, over denne. Den lød lige som noget for mig, og det var den helt sikkert også!

Jeg tilsatte en bunke grøntsager – jeg valgte thaiasparges, gulerødder og minimajs, men alt kan jo bruges. Og grøntsagerne blev super lækre. Tiberedningstiden passede perfekt med at de blev al dente – ikke helt rå, men stadig med herligt med bid! Herudover brugte jeg pangasius i stedet for rødspætte. Jeg prøvede en ny slags kokosmælk, fra Santa Maria, nemlig deres Extra Creamy coconut milk, der, som navnet så diskret antyder, er en ekstra cremet variant. Kokosnøddesmagen er ekstra lækker og fyldig, hvilket kun er et plus i min bog. Dog spædede jeg til med lidt vand for at få lidt ekstra sauce, og den blev stadig rigeligt cremet. Hvis man vil, kan man selvfølgelig også bare bruge udelukkende kokosmælk som væske – både af den ekstra cremede og ‘normale’ variant.

I dag blev det desuden med hvide ris – parboiled, som er min yndlings. En gang imellem er det altså det eneste, der kan gøre det!

Fiskecurry

Fiskecurry
3 portioner
Print
Ingredienser
  1. * 300 g fiskefilet
  2. * 1 spsk citronsaft
  3. * 120 g parboiled ris
  4. * 200 g gulerod
  5. * 200 g thaiasparges (eller alm.)
  6. * 1 dåse minimajs (ca. 200 g drænet vægt)
  7. * 1 løg
  8. * 2 fed hvidløg
  9. * 1/2-1 grøn chili
  10. * 2 tsk smør
  11. * 2 tsk karry
  12. * 1 spsk hvedemel
  13. * 1 lille boks Santa Maria Extra Creamy coconut milk eller anden kokosmælk
  14. * 3 dl kogende vand
  15. * salt
Sådan gør du
  1. Skræl gulerødderne og bræk de træede ender af aspargeserne. Skær i stykker af nogenlunde samme størrelse. Dræn minimajsene og skær også dem i passende stykker.
  2. Hak løg og hvidløg fint. Hak også chili fint.
  3. Sæt risene over og kog efter anvisningerne i letsaltet vand. Hvis du bruger brune ris, skal de sættes over som det første - hvide ris kan sættes over lige inden du begynder på saucen.
  4. Tænd ovnen på 180º varmluft.
  5. Smelt smørret i en gryde. Svits løg og hvidløg heri ved middel varme til de begynder at blive gennemsigtige og bløde. Tilsæt karry og hvedemel. Tilsæt herefter 2 dl kogende vand og rør evt. klumper ud. Kog igennem. Tilsæt kokosmælk og chili og lad koge i et par minutter. Tilpas konsistensen med det resterende vand. Tilsæt grøntsagerne til saucen og lad det koge op. Smag til med salt.
  6. Læg fiskefileterne i bunden af et ovnfast fad - skær dem evt. i mindre stykker først. Fordel citronsaften herover og herefter grøntsagerne og karrysaucen. Dæk med sølvpapir og sæt i ovnen i ca. 25 minutter.
  7. Server med ris.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/

Fiskecurry

Fiskecurry

8 comments

  1. Mums.. Lige en ret for os. Den må prøves i næste uge.. 🙂

    1. Det var så godt – jeg tror faktisk det er min nye yndlingsfiskeret – og det siger jo ikke så lidt 😉

  2. Det ser super lækkert ud. Det tror jeg lige må afprøves en dag 😉

    1. Det synes jeg du skal gøre – det var i hvert fald rigtigt nemt og super lækkert!

  3. Synes generelt hvide ris er bedst. Så kan det godt ske, at brune er sundere, men jeg synes bare, at de har en rimelig irriterende bismag og tørhed 🙂

    1. Jeg synes det afhænger lidt af resten af måltidet – og ristypen selvfølgelig. Korte brune ris, som jeg bruger, smager – efter min mening – meget bedre end de langkornede. De får sådan en næsten sød nøddeagtig smag, som passer godt til mange retter – og i mange tilfælde kan jeg godt lide at de også tilføjer retten lidt selv frem for bare at være bund, som de hvide er. Men i en ret, som denne, hvor der er sovs, der skal opsuges (mums!) er hvide altså bedst! 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *