Grønkålssalat med gulerod, æble og peanuts + saltede kyllingelår

groenkaalssalat-4

Egentligt er jeg, når det kommer til stykket, nok altid mere til grøntsager, der er tilberedt på en eller anden måde, hvilket størstedelen af mine opskrifter herinde nok også bevidner om. Dels giver det – især her i vinterhalvåret – mig mere fornemmelsen af at sætte sig ned til et måltid, end rå grøntsager eller en salat gør, og dels føler jeg nok også, at det er nemmere at få til at mætte. Ikke desto mindre har selv jeg en gang imellem lyst til en god salat – og gerne en med masser af lækkert fyld i! I sidste uge gik det op for mig, at jeg endnu ikke havde fået grønkål i denne sæson endnu – og selv om jeg så i øvrigt lærte, at grønkål faktisk først officielt er i sæson efter det reelt har været frostvejr (hvilket som sådan ikke behøver at ske sådan lige foreløbigt, hvis I spørger mig!), benyttede jeg alligevel lige Føtex’ 25% på økovarer i weekenden til at hapse mig et bundt grønkål. Da først jeg havde tanken, kunne jeg alligevel ikke vente.

Jeg har længe haft kig på Camillas grønkålssalat her, så det var et nemt valg, at det var den, jeg ville lave. En af de ting, jeg dog også altid har lidt svært ved, når det kommer til salater, er, hvad jeg skal servere til, for at det føles som et fuldt måltid. Ja, jeg ved godt, at jeg jo i princippet kan servere det meste, men det må nu gerne passe sammen – og gøre mig mæt! Jeg endte på de gode saltede kyllingelår, som er og bliver min yndlingsmåde at lave kyllingelår på. Det gør kødet supermørt og -smagfuldt, hvilket kylling aldrig har taget skade af.

Grønkålssalaten blev i øvrigt også virkeligt god, den bliver klart en genganger. Jeg var dog ikke helt mæt så længe, som jeg egentligt foretrækker og plejer – er der nogen med nogle gode bud på hvordan man får lidt ekstra fedtstof, når man “bare” spiser kød og salat? Og ikke er så god til dips, hvis de ikke passer direkte til resten af måltidet?

Men altså – bortset fra den lille detalje, som jeg nu fint overlevede, var det et rart måltid. Og jeg har stadig et halvt bundt grønkål, som jeg glæder mig til at bruge – højst sandsynligt til en endnu en salat, fordi grønkål bare især er en kål, der gør sig godt i rå form – selv om den måske godt kan virke lidt offensiv 😉

groenkaalssalat-2

Grønkålssalat med gulerod, æble og peanuts
2-3 personer
Print
Ingredienser
  1. * 4 store blade grønkål (eller 6-8 mindre)
  2. * 1 stor gulerod
  3. * 1 æble (sprødt og syrligt er bedst)
  4. * 1 stor håndfuld saltede peanuts
Dressing
  1. * 4 spsk olie, fx koldpresset raps- eller en olivenolie, der er mild i smagen
  2. * 1 spsk æblecidereddike
  3. * 1 tsk yaconsirup
  4. * 1 tsk dijonsennep
  5. * salt og peber
Sådan gør du
  1. Rib grønkålen og skyl den. Hakkes meget fint, evt. på foodprocessor. Masser kålen let med fingrene og evt. lidt salt, så den bliver lidt mindre grov i det.
  2. Skær guleroden i julienne eller lignende fine stykker.
  3. Fjern kernehus fra æblet og skær i tynde både.
  4. Pisk alle ingredienserne til dressingen sammen. Smag til med salt og peber.
  5. Bland grøntsagerne i et flot fad eller lignende og vend med dressingen.
  6. Pynt med peanuts ved servering.
Opskrift fra/inspireret af Smag på maden
Adapted from Smag på maden
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
groenkaalssalat-1

Saltede kyllingelår
ca. 8 kyllingelår
Print
Ingredienser
  1. * 8 kyllingelår
  2. * 1 spsk groft salt
  3. * 1 tsk sukker eller sukrin+
  4. * lidt olivenolie eller andet fedtstof til stegning
Sådan gør du
  1. Aftenen før duppes kyllingelårene tørre, og de vendes med salt og sukker/sukrin+ i en skål med låg eller en plastikpose. Lad trække i køleskabet i minimum 12 timer.
  2. Forvarm ovnen til 200º varmluft. Fordel kyllingelårene på en bageplade beklædt med bagepapir og pensl med lidt olie. Steges i ca. 40 minutter, alt afhængigt af hvor gennemstegte du ønsker dem. Vend, når de er halvvejs.
Bemærkninger
  1. Der kan snildt tilsættes andre krydderier til lagen ud over blot salt og sukker/sukrin+, alt efter hvad der passer til resten af måltidet.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
groenkaalssalat-3

6 comments

  1. Lidt for lidt fedt i hovedmåltidet er en glimrende anledning til en sund dessert senere – feks avokado-chokolademousse = fedt OG ekstra grønsager. Win – Win!

    😉

    1. Supergod pointe, Anne! Det bør jeg blive bedre til at gøre noget mere i! ;D

  2. Mmm, både salat og dressing ser hammer lækker ud.
    Lang tid siden jeg har brugt gulerod i en salat. Det må snart være på tide. Tak for inspirationen 🙂

    1. Mange tak, Jacob – og ja, samme her, det var et dejligt gensyn 🙂

  3. Hey

    Vi spiser rigtig meget salat+kød om sommeren. Vi bruger ofte bare nogle bacontern eller krydrede peanuts som topping, samt avokado i salaten. Det klær det meste, og giver lidt ekstra smag og mæthed til salaten.

    Må nok snart prøve det grønkål, selv jeg stadig ik er helt overbevist, lyder mest som noget min mor prøvede at få mig til at spise da jeg var barn. Er heldigvis ikke så kræsen som dengang, hvor jeg godt kunne leve af kornflakes til morgen og kartofler med smørsovs til aften… Meeen der er da stadig nogle ting der umidlbart ikke skriger på at blive lukket ind. – Men så hjælper det når du ligger nogle gode retter op 🙂

    Sus

    1. Gode bud – især avocado, som jeg netop tog til mig, da jeg havde resterne med på madpakke i torsdags 🙂
      Rå grønkål er en af mine favorit-kåltyper faktisk. Når man hakker det, lugter det en anelse af græs, men sådan smager det ikke – især ikke så længe man lige sørger for at “massere” det lidt og giver det en god dressing 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *