Kylling i cremet peanutsauce

kylling-cremet-peanutsauce-3

Kender I det, at man nogle gange næsten kan blive træt af, at ens mad altid ser så forbandet sundt ud? Nu er jeg godt klar over, at der er forskellige opfattelser af, hvad sundt er, men min mad indeholder stort set altid masser af farver, hvilket for de fleste signalerer en eller anden grad af sundhed. Og når man bruger grøntsager i stor stil, er det tæt på umuligt at undgå. På nær i retter som denne! Den ser jo ganske bleg ud, og umiddelbart er det måske ikke det, der normalt får mundvandet til at løbe, men bær lige over med mig, og lav den alligevel, ikke? Det var nemlig ret så fantastisk! Og hvis I gør ligesom mig og spiser blomkålsris til, er det stadigt ganske sundt og grøntsagsproppet!

Opskriften stammer endnu en gang fra Jane Faerbers “LCHF – spis dig mæt og glad”, og det var faktisk lige før, at jeg udsatte den opskrift endnu en gang til fordel for noget, der føltes nemmere. Hvilket her efterfølgende virker ret fjollet, da det dels var en ultranem ret at lave og dels superlækkert! Klart en ny favorit herhjemme! Det burde dog heller ikke komme som nogen særlig stor overraskelse – jeg mener, peanutbutter + kokos + fløde og masser af gode asiatisk-agtige smage = what’s not to love?!

Blomkålsrisene er jo noget af en klassiker i low-carb køkkenet, men faktisk har jeg kun fået det selv meget få gange. Det skyldes, at de oftest serveres enten rå eller let dampet – og eftersom jeg ikke er særligt meget for smagen af rå blomkål, er jeg ret lidt fan af den udgave. Men nu har jeg endelig fundet en måde, hvorpå jeg nemt kan servere asiatiske retter og lignende med “ris” – helt uden at føle, at jeg mangler noget. Mine blomkålsris er nemlig svitset i lidt fedtstof og saltet. That’s it! Jeg ved godt, at det ikke ligefrem er raketvidenskab, men måske der sidder andre derude, der tidligere heller ikke helt har været overbevist om blomkålsrisenes fortræffeligheder, og så vil jeg klart anbefale jer at prøve denne udgave. Faktisk vil jeg næsten vove at påstå, at det ikke engang smager særligt meget af blomkål, hvilket jeg også ved, nogle af jer nok vil sætte pris på.

Nåmmen det korte af det lange er jo sådan set bare, at I skal lave denne, hvis I kan lide lækre cremede retter, der giver comfort helt ind i sjælen! Dét kan jeg i hvert fald! 😀

kylling-cremet-peanutsauce-1

Kylling i cremet peanutsauce
Nok til 3
Print
Ingredienser
  1. * 450 g kyllingeinderfilet
  2. * 1 spsk kokosolie

  3. * 1 spsk kokosolie
  4. * 1 stor tsk rød karrypasta, fx Santa Marias
  5. * 1,5 dl kokosmælk, fx den gode extra creamy fra Santa Maria
  6. * 1,5 dl piskefløde
  7. * 3 spsk peanutbutter, min favorit er Urtekrams
  8. * 2 spsk soja, tamari eller lignende
  9. * saften af 1 lime
  10. * salt

  11. Til servering:
  12. * 1 mellemstort blomkål
  13. * kokosolie til stegning
  14. * salt
  15. * saltede peanuts
Sådan gør du
  1. Skær kyllingeinderfileterne i mindre mundrette stykker og svits dem hurtigt i kokosolie i en varm sauterpande eller gryde.
  2. Tag så kyllingen af varmen og smelt lidt mere kokosolie. Svits karrypastaen kort heri, og tilsæt herefter kokosmælk, piskefløde, peanutbutter, soja og limesaft. Lad sovsen simre ved svag varme, mens du forbereder blomkålsrisene.
  3. Fjern blade og stok fra blomkål og riv det groft eller hak det fint på foodprocessor eller rivejern. Smelt kokosolie i en varm gryde, og svits blomkålen heri sammen med godt med salt, indtil "risene" er tilpas møre.
  4. Rør kyllingen i peanutsovsen, kog igennem, og smag til med salt.
  5. Server med saltede peanuts og evt. noget grønt på toppen, hvis du foretrækker lidt mere farve 😉
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
kylling-cremet-peanutsauce-2

30 comments

  1. Uhmm…det ser lækkert ud, må helt klart prøves. Tak for inspirationen!

    1. Velbekomme da! Jeg kan kun anbefale det i hvert fald 😀

  2. Jeg steger også blomkålsris på panden med krydderier – så du er ikke ene om at synes de rå eller dampede er lidt… blahh 😉

    1. Det kan jeg faktisk godt huske, at jeg har læst hos dig! Jeg har faktisk også prøvet at stege dem på panden et par enkelte gange før, men der har det været i andre sammenhænge og ikke “bare” til ris som tilbehør. Jeg er nok bare lidt last mover lige på dette punkt ;P

      1. Hej hvordan laver man de blomkåls ris jeg har sukkersyge og lever law carb nu men har ikke så meget forstand på det endnu.

        1. Jeg laver dem altid i ovnen som beskrevet her 🙂

  3. Årh lækkert – jeg glæder mig virkelig til der kommer hurtig netforbindelse i det nye hjem, så jeg igen kan hente opskrifter frem, når der skal kokkereres en smule.
    Jeg foretrækker også mine blomkålsris præcis på den måde, som du foreskriver. Den der med kogende vand giver for smattede ris til mig og rå blomkål har jeg ikke været den største fan af, selv om det nu fungerer glimrende i ‘couscous-formen’. De skulle også kunne anvendes i en LCHF-venlig ‘risengrød’… må vist afprøves i denne julemåned.
    KH
    – frk. sveske

    1. Nemlig, med kogt vand bliver de lidt for tæt på mos, synes jeg næsten – uden al den gode smag fra smør m.m. 😉 Men ja, enig i at de sagtens kan gå som couscous, så længe man giver dem masser andet smag 😀
      Jeg har også den “risengrød” der på min liste – selv om det nu nok er en af de der ting, som jeg må indrømme at være liiiidt skeptisk overfor! 😀
      Jeg glæder mig også, til du får netforbindelse igen, så vi kan få flere gode opskrifter fra din hånd 😀

  4. Mums det ser lækkert ud. Hilsen Line

    1. Mange tak, Line! Det var det bestemt også! 😀

  5. Jeg har samme problem med blomkål – indtil jeg fandt ud af at stege dem på panden i hvidløgssmør, sammen med en pose optøet spinat. Det smager FANTASTISK! Og kan fryses, så man har noget at smide under nogle af alle de andre dejlige saucer, LCHF byder på:)

    1. Øj, stegt i hvidløgssmør lyder jo absolut himmelsk! Det må jeg lige huske næste gang! 😀
      Jeg syntes faktisk ikke, at et enkelt (lille) blomkål rakte særligt langt, så måske jeg næste gang skal lave dobbelt, så jeg også har noget at fryse ned. Men bliver de så ikke meget møre i anden omgang eller hvad? 🙂

    2. Tak for tippet!! Varmer du dem så på panden igen, når de er tøet op? Kan det også spises koldt, eller bliver det for “smattet”?

  6. Jeg har prøvet blomkålsris og var som dig ikke særlig imponeret…så tak for det lille fif 🙂

    1. Jeg er kæmpefan nu – og har allerede lyst til at lave en ris-krævende ret igen! Jeg håber, at du også kan blive overbevist af denne udgave! 😀

  7. Selvom det ikke ser sundt ud, virker det ud fra din opskrift til at være sundt nok. Og det ser og lyder rigtig lækkert. Dejlig med lidt fornyelse, og det ser flot ud med peanuts på toppen 🙂

    Venlig hilsen
    http://www.mariahoffbeck.blogspot.com

    1. Hvis man tror på, at LCHF er sundt, er det i hvert fald en sund ret, ja 😉 Uanset hvad, var det i hvert fald fantastisk lækkert – og ja, peanutsene på toppen giver lige det sidste – og så smager det skønt med lidt ekstra knas! 😀

  8. Uhm, den ret er jeg også vild med. Desværre kan en af mine børn ikke lide den, så vi får den ikke så tit.

    Jeg kan sagtens abstrahere fra, at der ikke er grønt på tallerkenen, for mig er smagen den vigtigste 🙂

    1. Øv, det er godt nok ærgerligt! Men så længe at du trods alt kan finde lejlighed til at få den en gang imellem?!
      Jep, smagen er klart vigtigst – og den er jo absolut i højsædet her 😀

  9. Kyckling och jordnötter är ju så gott ihop. Tack för receptet.

    1. Ja, det er ret så fantastisk faktisk! Håber du kan bruge det 😀

  10. Jeg vil anbefale dig at bruge rigtige karry-pastaer fra en thai-butik i dine retter, i stedet for supermarkeds-udgaven. Der er virkelig en verden til forskel.

    1. Du har ret, de mere autentiske smager også supergodt. Men hvis man ikke vil eller har mulighed for sådanne butikker, anbefaler jeg Santa Marias, da det i min optik er den bedste af supermarkedsudgaverne. Jeg bruger også ofte selv dem fra asiatiske butikker, når det kan lade sig gøre, at finde nogle uden gluten og andet i 🙂

  11. Dit tossede pigebarn! Det hører da godt nok til sjældenhederne, at man støder på folk, der ligefrem gerne vil have farveløs/bleg mad! 😛
    Ha ha, men når det er sagt, så ser det skis’me lækkert ud! 😀
    KH. Katrine

    1. Haha, ja måske, men kender du ikke godt det med, at man af og til næsten føler sig for sund? Så må man lige spise noget bleg mad eller kværne noget chokolade, så der er balance i tingene igen ;P
      Og ja – mega-meget ny livret – prøv den! 😀

  12. Den her ret er super fantastisk.
    Jeg tror sagtens jeg kunne spise den flere gange om ugen.

    Har man en rest og ikke gider lave noget tilbehør så kan det sagtens spises bare som det er – øhhh har jeg hørt 😉

    Jeg lavede denne og havde med til Norge til skiferien.
    Når nu ham i familien der er kok, tog tre gange og roste den helt vildt…. ja så siger det vist alt 🙂

    1. Det er virkeligt også en af mine personlige favoritter! Jeg kan i øvrigt også sagtens forestille mig at spise det rent 😉
      Skønt at den faldt i så god jord!

  13. Hej Xenia,
    Tusind tak for en god blog – jeg har efterhånden lavet rigtigt mange af dine retter, og er altid begejstret over, hvor meget og god smag, der kan komme ud af så simple opskrifter. Jeg er fan! 😉
    Den her ret vil jeg lave! Jeg undrer mig lige over, hvad det grønne/sorte drys ovenpå sovsen er? Det ligner umiddelbart basilikum eller oregano, men det står ikke i opskriften?
    VH

    1. Mange tak, Stine, det er jeg glad for at høre 😀

      Jeg husker faktisk ikke engang, hvad jeg puttede ovenpå – men du har nok ret i, at det bare er noget tørret basilikum el.lign. Det er som sådan ikke særligt vigtigt for retten, jeg puttede det vist bare på for syns skyld, hvorfor jeg heller ikke har skrevet det i opskriften 😉

  14. […] mange af de samme komponenter, kunne jeg nok bare ikke lade være med at sammenligne denne med peanutkyllingen fra Janes første bog, selv om det skal man jo ikke. Men i den sammenligning, var det altså bare […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *