Mandagens Måltider: Nye vaner

I går arbejdede jeg hjemme, hvilket nok er én af mine yndlingsting i verden! Hvis der er én ting, der er bedre, end at have fredagsfri, ja, så er det da at have “fri” om mandagen! Eftersom jeg var hjemme, ser mine måltider nok lidt anderledes ud, end I er vant til, da jeg jo ikke skulle trækkes med en madpakke (kan I høre, at jeg ikke er den største madpakkefan?). Derudover eksperimenterer jeg lidt med at have færre korn og kornprodukter i min kost, hvilket jo også er lidt nyt – og det kommer formentlig også til udtryk i det, jeg spiste i går. Men bortset fra det, er det vist bare “business as usual” herfra 🙂

 

Dette er min standard morgenmad lige for tiden. Jeg har vist fortalt jer før om hvordan jeg har en tendens til at finde én slags morgenmad og så spise den non-stop indtil jeg er ved at kløjes i det. Og p.t. er det en grøn smoothie (spinat, banan, chiafrø, mælk og lidt isterninger) med et blødkogt æg, der hitter.

 

Har jeg egentlig nogensinde fortalt jer, at jeg er ret vild med æg? Nå ja, det har jeg vist. Men de er virkelig uden tvivl en af mine yndlings mad…ting. De er så alsidige og kan bruges til stort set alt – og så er de geniale til protein, når man ikke er så god til at spise meget kød ofte. Her til frokost kogte jeg en bunke grønne bønner til fra fryseren og gnavede i en rød peberfrugt.

 

Endnu en favorit. Skyr er helt sikkert gået hen og blevet mit yndlingssurmælksprodukt. Jeg elsker hvor cremet det er, og så er det høje proteinindhold helt uforligneligt, hvilket (igen) er snedigt for en skabsfleksitar 😉 Især som hurtigt mellemmåltid er det godt, synes jeg – og en håndfuld lækre ristede mandler sætter jo kun prikken over i’et 😀

 

“Hold da op, sikke mange ris der er der!”, tænker I måske. Eller også er I bare klogere end mange (selvfølgelig er I det!) og ved allerede, at det blot er de famøse og berygtede blomkålsris, som alle taler om. Jeg har længe gerne ville prøve det af – og til gårsdagens aftensmad fik jeg endelig taget mig sammen. Lad os lige slå det fast med det samme: Det smager jo ikke af ris som sådan. Men konsistensen er meget lig ris og med en lækker sauce, fx kylling i karry, er der ingen, der tænker nærmere over det, når musikken spiller. Ganske vist har jeg aldrig været vild med ris som sådan – kun som et transportmiddel til diverse saucer og andet 😉 – så måske du vil føle dig mere berøvet, hvis du er kæmpe risfan – eller hvis du ikke kan fordrage blomkål! 😀

 

Som et led i det dér mindre-korn-hejs, har jeg selvfølgelig lånt en masse bøger og kogebøger om emnet 🙂 Og en af de opskrifter, jeg især faldt over der, var disse mysliboller ovenfor. De består udelukkende af nødder, kerner, tørrede abrikoser, æg og lidt kanel og virkede som et ganske fint alternativ til andet bagværk. Jeg synes ganske vist, de blev en anelse tørre, men jeg tror desværre det var mig, der var dum, og gav dem for længe. Sådan kan det gå 😀 Opskriften kommer i løbet af ugen (med mindre jeg forsvinder fra jordens bloggens overflade igen). I går nuppede jeg en som sen aftensnack sammen med to søde appelsiner i både.

 

Hvad var det bedste I spiste i går?

Jeg har faktisk næsten lyst til at sige skyren med mandlerne – det var virkelig en god kombi! Men ellers er blødkogte æg med godt med salt nu også altid et hit for mig 🙂

 

7 comments

  1. Angående blomkålsris så er de en god måde at få mere grønt på – og jeg synes, de smager mindre “blomkålet” end bare almindelig blomkål. Jeg har godt nok ikke prøvet at hælde vand på, men bare puttet dem i “fodprocessoren” med det helt tynde kartoffelsnittejern, så man får fine blomkålstræer med i skålen.

    1. Ja, du har ret i, at blomkålssmagen ikke er så kraftig, som hvis man fx spiser dampet blomkål som tilbehør. Jeg ville gerne have at mine var lidt mindre ‘rå’ i smagen, så jeg dampede dem i mikroovnen. Til resterne i aften tror jeg, jeg prøver at koge dem 1-2 min., for at se, hvad jeg bedst kan lide 🙂

  2. Jeg glæder mig til at se hvad du får ud af stilen med mindre korn – og tak for henvisningen 🙂
    (Det fungerer også fint at stege blomkålen på panden, i stedet for at koge eller dampe).

    1. Jeg synes det er en rigtig sjov udfordring indtil videre – og jeg er helt vild med den måde, man er mæt på; det er meget lettere og rarere, end når man spiser meget stivelse. Jeg bliver nok aldrig typen, der afskriver korn og stivelse helt, især ikke til diverse højtider, fødselsdage og andre gæstebesøg, men i hverdagen kan jeg godt lide at stræbe efter det for nu – så må vi se, hvor længe, det holder 😀

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *