Mit køkkens utallige kroge – LCHF basis- og deluxelager

Jeg får af og til spørgsmål fra nye LCHF’ere, der går på, hvad man bør købe og fylde sine køkkenskabe, når man spiser LCHF. Der er selvfølgelig ikke noget entydigt svar på dette spørgsmål, eftersom det afhænger af mange forskellige faktorer. Nogle spiser meget rent, simpelt og striks og har dermed ikke behov for mange af de ting, man bruger til at bage med. Andre – som jeg – bager af og til, hvorfor mit lager også afspejler dette. Vi kan jo kalde de to grader for et basislager og et deluxe-lager. Nogle ting vil jeg mene er nærmest obligatorisk på LCHF – med mindre man naturligvis er allergisk eller har andre meget gode grunde til ikke at bruge det. Andre er meget valgfrie og kan nemt udelades. Men hvorom alting er, her kan I se og høre lidt om det, jeg fylder mine køkkenskabe og køleskab med!

 

Mejeri og ost

aeg-smoer-floede

Her kan man naturligvis vælge og vrage så meget, som man har lyst til. Men der hersker vist ingen tvivl om, at mælkeprodukter af den fede slags spiller en stor rolle inden for LCHF, med mindre man er så uheldig at være overfølsom. Det er en af de nemmeste måder, synes jeg, at banke fedtprocenten op – og så kan vi jo heller ikke komme uden om, at det smager skønt.

Mit køleskab indeholder som det mindste altid følgende:

* ÆG: Hvis det overhovedet er muligt at overleve på LCHF (eller i det hele taget!) uden æg, har jeg endnu ikke gennemskuet det. Jeg elsker æg og bruger det ofte – og køb så lige de økologiske, ikke – selv her, kan jeg ikke få mig selv til at være fattig og nærig :/

* SMØR: gerne en god økologisk en, da jeg synes, det smager bedre! Og nej, Kærgården/Bakkedal/smørbart er ikke det samme som rigtigt smør.

* PISKEFLØDE: Det varierer hvor meget og ofte, jeg bruger fløde, men jeg har det oftest hjemme, da jeg altid giver et skvæt i mine røræg/omeletter eller lignende. Og så er det jo godt i alverdens lækre sovser 😉

* FLØDEOST: Nu har jeg taget de her billeder for en del uger siden, så det var desværre før, jeg opdagede min nye yndlingsflødeost. Den fra Aldi er nemlig superlækker og koster kun det halve af Philadelphia! Derudover er der også færre tilsætningsstoffer, hvilket jo kun er fint. (det samme gælder vist efter sigende for Lidls flødeost). Jeg bruger flødeost bl.a. i oopsies, i tunsalat (prøv det i stedet for creme fraiche, det er herligt!), i lasagneplader og pasta og i de lækre lakseruller. Men det kan jo bruges i lige hvad man vil 😀

* OST: Jeg er jo ikke så god til ost, der smager alt for meget af ost, men jeg har da alligevel altid et par på lager. Det gælder den gode flødehavarti (her bruger jeg igen Aldis) og parmesan. Af og til har jeg også frisk mozzarella til tomatsalat, feta til alt muligt lækkert og hytteost (sidstnævnte er jo ikke rigtigt ost, men det ser vi lige bort fra). Husk altid, at købe den fuldfede variant.

* CREME FRAICHE: Ofte har jeg en bøtte creme fraiche 38% i køleskabet. Det bruger jeg især til forskellige dips, da jeg ikke er så god til ren mayo, i coleslaws og til når jeg får tacotallerken.

* GRÆSK YOGHURT: Dette er mere en lejlighedsvis ting for mig. Af og til har jeg lyst til at spise yoghurt til morgenmad i en periode, og så bruger jeg græsk yoghurt 10% blandet med fløde. Det er dog ikke en standardvare hos mig.

* MAYONNAISE: Jeg ved ikke, om mayo helt officielt hører til her, men jeg opbevarer det i køleskabet, og det indeholder æg – så det siger vi bare 🙂 Jeg bruger altid Hellmann’s, selv om den desværre indeholder lidt sukker, da den smager godt. Jeg bruger desuden ikke mayo ofte nok til at det kan lade sig gøre at lave den selv – jeg vil ikke kunne nå at spise det. Jeg bruger mest mayonnaise i dips, tunsalat og coleslaws m.m.

 

Kød og fisk

Kød og fisk er ikke noget, jeg som sådan specifikt har fast på lager. Der køber jeg enten når det er på tilbud og fylder i fryseren, eller når jeg skal bruge det. Min fryser indeholder dog som udgangspunkt altid følgende:

* KYLLING: Både kyllingebryster, inderfilet og hakket kylling. Som I ved, bruger jeg jo meget kylling, så her køber jeg altid større portioner, når det er på tilbud, og fryser ned.

* FISK: Mine favoritter er laks, noget hvid fisk af en art, fx rødspætte, og rejer. De tre ting har jeg også stort set altid i fryseren.

* SVINEKØD: Jep, bacon er en standardvare hos mig. Det varierer, hvor meget jeg bruger, men det holder jo heldigvis længe. Bacon er en god og lækker måde at få ekstra fedt på, synes jeg. Andet svinekød, jeg bruger ind imellem, er skinke, og af og til har jeg dog en pakke ostepølser i fryseren 😉 Det er åbenbart kun de forarbejdede svinekødsprodukter, jeg bryder mig om :/

* KØD generelt: Jeg spiser jo sjældent andet end kylling og lidt svinekød, så jeg har ikke så meget andet på dette område. Men de fleste andre mennesker vil helt sikkert have andre typer kød også. Især oksekød ville jeg ønske, at jeg brød mig om, da jeg elsker ideen om en god bøf. Men det er desværre bare ikke mig. Vælg så vidt muligt gerne de fede udskæringer her.

 

Grønt

Grøntsager har jeg selvfølgelig altid flere forskellige typer af. Igen varierer det meget efter hvad du og din familie kan lide, men på LCHF bør man jo som bekendt først og fremmest holde sig til ovenjordsgrøntsagerne. Jeg spiser meget sjældent underjordsgrøntsager, selv om det dog sker oftere i vintersæsonen. Frugt ud over bær er heller ikke noget, jeg køber særligt tit – faktisk kan jeg ikke huske, hvornår jeg sidst har købt noget frugt, der ikke var jordbær!

Følgende grøntsager (og enkelte bær) er mine favoritter, som jeg derfor køber med jævne mellemrum:

* KÅL: Jeg elsker kål i mange forskellige former og afarter, og har oftest mindst én type på køl. Mine favoritter er blomkål (duh), broccoli og spidskål. I vinterperioden kan jeg også godt lide rosenkål, grønkål og rødkål en gang imellem, selv om jeg ikke syntes, at det er ligeså anvendeligt som de andre typer.

* SALATGRØNTSAGER: Nok en lidt vag beskrivelse, men herunder tæller jeg naturligvis alm. grøn salat (her foretrækker jeg personligt hjertesalat), frisk spinat og agurk. Agurker spiser jeg meget og ofte – især her i sommerperioden, hvor de danske agurker er superlækre! Uden for sæson fjerner jeg kerne kernerne, hvilket I måske har bemærket. Jeg bruger også tomater en gang imellem, som jeg dog oftest køber, når jeg skal bruge dem til noget specifikt, fx tomatsalat. Jeg spiser også mange peberfrugter – især i de perioder, hvor jeg spiser (rør)æg og bacon til morgenmad!

* ANDRE GRØNTSAGER: Andre ting jeg ofte køber er avocado, grønne asparges, champignoner, squash og selvfølgelig frosne grønne bønner. Ærter spiser jeg også en sjælden gang, selv om de tæller lidt højere på kulhydratskontoen.

* LØG, HVIDLØG OG ANDRE SMAGSGIVERE: Giver vist sig selv. Løg gror jo faktisk under jorden og har en del kulhydrater, men jeg bruger dem så sjældent og i så små mængder, at jeg har det helt fint med at gøre det de gange, hvor det giver en god smag til en ret. Hvidløg er obligatorisk i min verden! Andre gode smagsgivere er fx frisk chili og naturligvis krydderurter. Mine yndlingsurter er basilikum og persille samt dild, purløg og mynte i mindre grad.

* RODFRUGTER: Som sagt er det stort set kun i vintersæsonen, at jeg en gang imellem køber og spiser rodfrugter. Når det sker, er jeg mest til gulerødder og rødbeder. Kartofler elsker jer faktisk, men undgår så vidt muligt, da mit blodsukker desværre ikke kan tåle det. Heldigvis er blomkål jo en fantastisk substitut! 😀

* FRUGT: For mig tæller dette punkt stort set kun bær ind imellem – især om sommeren naturligvis! – samt citroner og limes, som jeg bruger som smagsgiver ind imellem. Bær kan også fint købes fra frost og bruges, når lysten kommer over en. Jeg bruger også lidt æbler en sjælden gang – mest i vintersæsonen.

 

Olie

Lidt olie skal der til, selvfølgelig. Jeg steger 9 ud af 10 gange i smør, men når jeg ikke synes det passer til retten, bruger jeg olie.

OLIVENOLIE: Hvis smagen passer ind i retten, bruger jeg olivenolie – en god koldpresset én. Ellers bruger jeg…

KOKOSOLIE: Jeg veksler mellem den med og den uden smag, afhængigt af retten. Kokosolie bruger jeg desuden til mange andre ting, fx fat bombs. Men også uden for køkkenet, er kokosolie genialt! Lige for tiden bruger jeg den uden duft som både ansigtsrens, makeupfjerner, dag- og nat”creme” samt som én af tre ingredienser i en hjemmelavet scrub. Det er genialt!!

ANDRE OLIER: Jeg har ikke selv så mange forskellige olier, da det jo desværre er lidt dyrt. En koldpresset rapsolie bruger jeg dog en sjælden gang i fx dressinger, hvor jeg synes at olivenolien bliver for kraftig. Til mayonnaise, når jeg laver det, bruger jeg oftest en blanding af avocado- eller macademiaolie og rapsolie.

 

Konserves

Jeg bruger en lille række ting på konserves. Dette gælder:

* TUN: Min favorit er Irmas egen, så den hamstrer jeg altid, når det er på tilbud. Tun bruges hos mig stort set kun til tunsalat – min favorit madpakkenødløsning! 😀

* MAKREL: Her skal man lige være lidt opmærksom, da mange mærker indeholder sukker, hvilket overhovedet ikke er nødvendigt. Af alle steder fandt jeg for nyligt en god sukkerfri makrel i tomat i Aldi (den butik gemmer altså på nogle guldgruber, selv om jeg stadig er lidt Aldi-forskrækket).

* TOMATER: Dette tæller både tomatpuré og hakkede/flåede/mosede tomater.

* KOKOSMÆLK: Jeg bruger enten Faktas eller Santa Marias Extra Creamy – sidstnævnte er dog desværre i den dyre ende, men superlækker!

 

Krydderier og andre smagsgivere

Endnu en gang er dette meget op til den enkelte. Her vil jeg dog lige nævne et par krydderier og andet, som jeg absolut ikke kan undvære:

SALT: Er nok underforstået. Jeg bruger selv himalayasalt, da jeg synes det smager dejligt – og så er det vist også nemmere for kroppen at optage, hvilket jo er ekstra vigtigt at kunne, når man spiser low-carb. Andre gange bruger jeg bare en “almindelig” grov salt fra supermarkedet, fx når jeg koger/damper ting og andet.

PEBER: Bruger jeg i mindre udpræget grad, men når jeg gør, er jeg ret forfalden til Urtekrams krydderpeber.

VANILJE: Endnu engang vil jeg gerne fremhæve Urtekrams vaniljepulver her. Det er superlækkert og nemt – meget nemmere end at bruge vanillestænger, men naturligvis nok også lidt dyrere. Hvis man gerne vil gøre det lidt billigere, kan man dog også købe vaniljepulver via en side som vanillamart.co.uk.

KARRY: Vælg den type, du foretrækker. Urtekrams er god. Det kan desuden anbefales at have en god karrypasta på lager også – tjek ingredienserne her.

LØGPULVER: Her bruger jeg den fra Tiger, og jeg bruger den faktisk ofte. Det er en supernem måde at få lidt løgsmag i (især små) mængder mad, hvor man ikke lige gider til at ordne et løg.

ANDRE KRYDDERIER OG KRYDDERURTER: spidskommen, stødt koriander, paprika, kardemomme, tørret ramsløg, basilikum, oregano, rosmarin, timian, hvidløgspulver, chilipulver, cayennepeber, osv…

BOUILLON: Jeg synes desværre, at langt de fleste færdigkøbte bouilloner indeholder alt muligt snask, herunder MSG, som bare ikke er nødvendigt. En sjælden gang bruger jeg dog Herbamares urtebouillon, som er ok tilforladelig – selv om den altså heller ikke er helt optimal i min optik.

SOJA: Brug gerne en glutenfri soja, dvs. tamari eller såkaldte “liquid aminos” (jeg bruger sidstnævnte).

EDDIKE: Her veksler jeg mellem æblecidereddike, hvidvinseddike og balsamico.

 

Kolonial og sødemidler

Her bevæger vi os i særdeleshed ind på det mere deluxe-betonede område. Langt de fleste af tingene på dette punkt, er ikke strengt nødvendige – men er meget rare, hvis man gerne vil bage eller have lidt lækkert ind imellem. Mit tørlager består bl.a. af:

* NØDDER: Jeg har altid mandler, hasselnødder og macademianødder på lager. Derudover også gerne valnødder. Andre gode nødder (høhø), som jeg dog kun bruger sjældent, er pecan- og paranødder. Herunder hører vel også peanutbutter, som også er fast bestanddel. Min favorit er Urtekrams crunchy.

* KERNER OG FRØ: Solsikkekerner, græskarkerner‚ sesamfrø og hørfrø. Herudover chiafrø, som hos mig først og fremmest bruges i chiagrøden.

* MEL: Jeg bruger jo ikke mel i ordets klassiske forstand. Derimod bruger jeg ofte kokosfibrene (det fine kokosmel – fås fra flere forskellige mærker), almindeligt groft kokosmel, og af og til mandelmelet fra Funktionel Mad. Både kokosfibre og mandelmel virker måske lidt dyrt, men det er meget drøjt i brug. Jeg har kun købt begge dele én gang siden jeg startede på LCHF, og jeg bager altså ikke ultrasjældent.

* LOPPEFRØSKALLER: Falder vist lidt uden for kategori, men er jo super brugbare i LCHF-køkkenet. Jeg bruger både den grønne grove og den gule fine, afhængigt af hvad det skal i.

* SØDEMIDLER: Jeg bruger sukrin gold, alm. sukrin, stevia (både i pulver- og flydende form) samt flydende sødemiddel fra Hermesetas. Læg evt. mit indlæg om sødemidler her for flere detaljer.

* KAKAO OG CHOKOLADE: Kakaopulver og kakaonibs har jeg altid på lager. Chokolade i lidt mere varierende grad, afhængigt af hvor stabilt mit blodsukker er 😉 Min yndlingschokolade p.t. er den mørke 85% fra Aldi (og så er den også billig!).

 


Det var vist dét! Langt indlæg, men mit lager er ikke ligefrem minimalistisk 😉

Hvad med dig? Hvilke ting har du altid på lager?

18 comments

  1. Super godt indlæg. Dejligt og bekræftende at se jeg er på rette vej. Jeg har stort set det samme som dig, med lidt variation 😉
    I øvrigt dejligt med alle dine opskrifter. Det giver god variation til madlavningen.

    1. Dejligt at du kan bruge det, Louise! Både indlægget her og bloggen generelt! Og ja, der er jo altid lidt variationer her og dér ;D

  2. Hvor er det et fantastisk indlæg. Det kunne jeg godt have brugt for en måned siden 😉
    Men det er da helt uundværlig viden for nybegyndere.

    1. Mange tak! Men ærgerligt, at jeg ikke lige var lidt hurtigere ude af starthullerne med det så – forhåbentligt kan det så i det mindste hjælpe andre nybegyndere på vej!

  3. Sikke et dejligt indlæg – det er altid spændende at se, hvad andre ligger inde med af mad. Sådan lidt ‘Vis mig dit køleskab’-agtigt! 😉
    Og vi er jo ret ens.. Eller det vil jo sige, det er vi måske overhovedet ikke! Jeg spiser mest kød fra firbenet dyr, og næsten aldrig fisk. Til gengæld spiser jeg masser af ost – med SMAG! 😛
    Ej, det basale er rimelig meget det samme.. 😉 Og jeg kan simpelthen ikke spise andet end øko æg. Jeg vil hellere undvære, end at ty til andre æg..
    Og så køber jeg generelt øko når pengepungen tillader, men som studerende.. Ja, så er det sgu ikke altid ligetil. 😉

    1. Jeg er glad for, at du synes om det 🙂 Og ja, det er altid sjovt med et lille kig ind i andres køkkener!
      Det er sjovt med æggene, synes jeg – det er ikke engang et år siden jeg altid købte de billigste, men så så jeg en dag en dokumentar, som bare konverterede mig fuldstændigt!
      Generelt køber jeg dog ikke så meget øko – og slet ikke så meget, som jeg gerne vil. Det er nok en blanding af at være fattig og af at være nærig – ikke ligefrem den bedste kombi 😉

  4. Sikke et skønt og inspirerende indlæg – også selvom jeg ikke er helt grøn LCHF’er (4 månedersdag idag 🙂 ) TAK for det!
    Jeg styrtede straks i Aldi igår og hamstrede (den overraskende gode) 70% og 85% chokolade og macadamianødder (der blev guflet med stor fornøjelse). Mm !

    Siden LCHF-start har jeg altid Hellmann’s mayo i mine skabe – mens jeg tager mig sammen til at lave mayo selv. Tun er også fast inventar, den fra Glyngøre er den bedste jeg har prøvet, men også dyr (synes jeg på SU). Mørk chokolade også (og fra nu af Aldi’s)

    Kh Anne

    1. Skønt at det kan bruges, selv for de mere garvede LCHF’ere 🙂
      Og yay for Aldi – jeg er selv helt vild med de produkter, så jeg elsker at kunne sprede lykken ;P
      Vores skabe består af mange af de samme ting, kan jeg høre. Af tun er Irmas jo min favorit – selv om Glyngøre nok kommer på andenpladsen 🙂
      ~Xenia

  5. Tilslutter mig de andre kommentarer. Dejligt oplysende indlæg!! Mange af tingene har også fundet vej ind i vores køkken, selvom kæresten nogle gange stejler lidt over madbudgettet på lchf. Så han holder på sine rugbrødsmadder til frokosten og jeg får noget med æg… 😉

    1. Mange tak, Anne – og tænk, jeg vidste slet ikke, at du faktisk spiste efter LCHF? 😀

  6. Super godt indlæg, specielt for mig som er helt nybegynder indenfor LCHF. Jeg har virkelig brugt din liste flittigt til lidt indkøb, men ved også at nogle af tingene må komme efterhånden som jeg skal bruge dem, hvis jeg bliver helt vild med denne livsstil.

    Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad har du stående som du kan tage, hvis du lige bliver sulten om eftermiddagen/aften eller natten? Jeg oplevede at vågne i nat kl. 4 og var hundesulten, og det er jo ikke lige der man står op og kokkerer. Jeg havde heldigvis nogle stegte bacon stykker i køleskabet som jeg lige kunne stå op og snuppe inden jeg forsøgte at få en times søvn inden jeg skulle op igen. Tidligere ville jeg jo bare haft snuppet et stykke frugt, men den går jo ikke nu 🙂

    1. Hvor er jeg glad for, at du kan bruge indlægget, Eva! Mange af tingene varierer jo fra person til person afhængigt af smagsløg m.m. Men det er rart at have noget at gå ud fra i begyndelsen 🙂
      Hvis jeg skal have noget hurtigt, bliver det oftest til enten nogle macademianødder, nogle fatbombs, hvis jeg har dem på køl, eller evt. nogle oste- og skinkeruller. Af og til drikker jeg mig også bare en kop te med kokosolie, hvis det passer ind i skemaet 🙂

  7. Hej, jeg har forsøgt at finde information om ærter, ang. LCHF – de små banditter indeholder mange kulhydrater, men de er jo ovenjords voksende ^^
    Måske det er de sunde og langsomme kulhydrater, som faktisk er rigtig gode for os 🙂
    På forhånd tak for dit svar om ærtebanditter i LCHF-sammenhæng.

    1. Ærter er en bælgfrugt og indeholder stivelse og er dermed reelt set ikke en del af LCHF. Jeg spiser dem selv en gang imellem, da jeg elsker ærter, men gør det velvidende, at jeg så får mere stivelse og kulhydrater den dag ellers. I sidste ende er det et valg, man selv må tage – kulhydraterne deri er dog, i min optik, i alle tilfælde bedre end dem fra ris, pasta, brød mv. 🙂

  8. birgitte szarafin

    Hej Xenia.
    Har nu været på LCHF i knap 3 uger uden problemer overhovedet, tværtimod ! Og dog , mine løbeture er simpelthen blevet så tunge og hårde. Løber normalt 5 km X 3 ugentlig. Det er kun på motionsplan. Hvornår kan jeg regne med at det bliver bedre ???
    Og et til spørgsmål. Følgende rodfrugter har rimelig lav kulhydrat ( lavere end avocado som jo er tilladt , hvilket jeg eller ikke helt forstår ). Bladbede / sølvbede , kinaradise og majroe. Er de tilladt ???
    Mvh Birgitte

    1. Jeg er overhovedet ikke ekspert ift. overgangsbesvær kombineret med hård træning – men der er jo altid lidt overgangsbesvær, inden kroppen har vænnet sig helt til at forbrænde fedt i stedet for kulhydrater. Måske det er det, du rammes af nu? Det skulle dog snildt kunne lade sig gøre, så måske lige giv det en uges tid og se, om det ikke bliver bedre?
      Rodfrugternes “problem” er jo ikke kun kulhydrat, men også stivelse. Når det så er sagt, spiser jeg ofte selv fx kinaradise, netop fordi det har et så lavt kh-niveau – så prøv det an, og se hvordan du har det med det. Hvis du føler, at dit blodsukker bliver påvirket for meget af det, kan du jo undlade det – ellers ser jeg bestemt ingen fare i lidt rodfrugter indimellem 🙂
      Held og lykke med det!

      1. birgitte szarafin

        Tak for dit hurtigr svar. Glemte et spørgsmål mere : min urin er blevet meget mere lyssegul , nærmest lidt neon. Ved du hvorfor, er det kendt ?
        Mvh Birgitte

        1. Uha, det ved jeg faktisk ikke. Det eneste jeg ved om urins farve er, at det afhænger af, hvor meget væske, man har i kroppen. Hvis det er meget lyst, drikker man meget, hvis det er mørkt, for lidt. Selve farven har jeg ikke hørt, at LCHF som sådan skulle have nogen indvirkning på :S

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *