Rejsen til Rom: ruiner, solskin og mad som kultur

{ Pantheon i solskin }

Jeg er lige kommet hjem fra en rar lille smuttur til Rom. I morges var jeg i Italien, nu er jeg tilbage i (kolde) Danmark, og for at ignorere min post vacation blues, besluttede jeg mig for, for en gangs skyld, at dele en slags rejsedagbog over turens højdepunkter med jer.

Vi fløj derned onsdag eftermiddag og altså hjem igen i formiddags, så vi havde i alt tre hele dage dernede. Jeg var af sted med min mor og min lillebror, og ingen af os havde været i Rom før, og til trods for at jeg havde håbet, at vejret var en anelse varmere, end det var, er jeg glad.

Inden afgang havde jeg tre mål for turen: Jeg skulle spise pizza og pasta en masse, jeg skulle have en pause fra specialeskrivningen, og jeg skulle spise gelato mindst én gang om dagen. Alle ting klarede jeg med bravur, og det var en herlig tur!

Selvfølgelig skulle jeg også se et par seje historiske monumenter, så første hele dag, torsdag, havde jeg booket en privat guidet tour via Withlocals til den første dag med titlen “Highlights and Hidden Gems”, hvor vi kom rundt og så en masse forskelligt med vores guide, Andrea, som havde en imponerende viden om Roms historie, bl.a. Pantheon, Campo dei Fiori, Piazza Navona, Imperial Forum og en fin og ikke alt for over-crowded kirke med det smukkeste loftsmaleri. Og til sidst et bageri med virkeligt god pizza. Efter touren gik vi selv forbi Trevi-fontænen og den spanske trappe (med et isstop undervejs på Giolitti). Så tog vi tilbage til vores airbnb og tog en slapper, inden vi om aftenen spiste på en lokal restaurant, som vi havde fået anbefalet af vores airbnb-vært.

{ Artiskokker er i sæson lige nu, og romerne elsker dem, så de er overalt! }
{ Den über-populære Trevi-fontæne. Klart det mest turistproppede sted, vi var }

Første dag var klart vores største sightseeing-dag, men jeg er ikke den store sightseeing-type, så den slags er ikke det, der fylder mest på mine storbyferier. Og det fyldte ikke særligt meget resten af turen. Det gjorde maden til gengæld, og de sidste to dage stod i madørets tegn!

På andendagen, fredag, var vi på en “Taste of Testaccio” tour med Eating Italy Food Tours, og det var en fantastisk oplevelse! Testaccio er en bydel, som kaldes for “Roms hjerte”, og touren tog os rundt i en masse små lokale, familieejede butikker og stande på markedet, med en lang (lang!) række forskellige smagsprøver, lige fra ost, prosciottu og salami og balsamico modnet både 5 og 10 år, over byg-din-egen bruschetta, porchetta i pizza bianchi-sandwicher, suppli (traditionelle friterede risboller), frisk mozzarella, og selvfølgelig til både pizza og pasta og gelato. Det var virkeligt en fænomenal tour, som jeg vil anbefale alle. Undervejs fortalte vores guide, Kate, både om området, og små anekdoter om stadeholderne, som vi så undervejs, og romersk mad generelt. Vi gjorde et enkelt stop på den ikke-katolske kirkegård i området og så Roms pyramide, men ellers var det non-stop smagsprøver, lige som jeg bedst kan lide det. Kate fortalte i øvrigt, at der ifølge italienerne ikke er noget, der hedder “italiensk mad”, fordi det er så forskelligt fra region til region. Det syntes jeg var meget interessant!

{ Selvbygget bruschetta }

Efter touren gik vi en tur ned i Trastevere-kvarteret, men markedet var desværre lukket for dagen, så det blev en kort tur, inden vi tog tilbage til lejligheden for en eftermiddagsslapper. Senere gik vi forbi Colosseum og til en pizza-restaurant, hvor vi fik virkeligt gode pizzaer – og faktisk turens første af den “klassiske” runde og varme slags – som i Rom har helt tynde bunde (til sammenligning med dem man køber i slices fra bagerier, oftest med lidt tykkere bund).

Sidste hele dag, lørdag, tog vi en langsom morgen og tog derefter ud til Eataly, et stort center – eller foodie-himmerige – som måske bedst kan beskrives som en slags Torvehallerne gange mange. En god blanding af en maaasse italienske specialiteter og delikatesser – og en masse forskellige spisesteder. Vi browsede, købte lidt af hvert (fx risottomix og billige ansjoser og en pistaciecreme, der smager af pistacie-gelato) og spiste frokost på et pizza/pasta-sted. Selvfølgelig. Herefter gik vi tilbage til en delikatesse-butik, som vi først var i dagen før, fordi jeg havde bestemt, at jeg ville have en god balsamico med hjem. Jeg købte en, der havde modnet i 10 år, som har den mest fantastiske smag, noget helt andet end dem jeg ellers har været vant til herhjemme. De havde også en 100-års til den nette sum af 700 Euro, men jeg nærede mig 😉 Vi shoppede også parmaskinke og pecorino romano. Fordi hvem impulsshopper ikke lige kød og ost? Min bror sagde det så fint, da han sagde “jeg kan godt lide, at vores souvenirs er mad. Det er meget os.” Og han har ret. Mad som souvenirs er meget mere os, end hvad man ellers kan finde på. Til sidst slog vi et smut i en bager, købte nogle små kager og satte så kursen hjem mod vores airbnb.

Aftenen lørdag stod på en “Wine and Food Pairing Class” på en restaurant centralt i Rom. Dette var også arrangeret af Eating Italy Food Tours. Jeg er jo så småt ved at lære at drikke vin (på tide, ville nogen måske mene), så da jeg så det på deres hjemmeside, var jeg straks hooked. Konceptet var 6 retter og 6 vine, hvor vinene blev præsenteret af én af under 100 master sommeliers i Italien. Man kender selvfølgelig de klassiske tommelfingerregler som hvidvin til hvid mad og rødvin til rød mad, men den måde det i øvrigt blev gennemgået og illustreret på var helt genial. Smag vinen. Tag en bid af maden. Tag så en bid af maden og skyl ned med “den gode vin”. Gør herefter det samme med en dårligt parret vin, og smag forskellen. Vores sommelier, Marco, var utroligt vidende, og jeg tror, at både mere erfarne vindrikkere og nybegyndere som mig vil kunne gavne af det, hvis man er interesseret i mad og vin og smag generelt. Selve maden var meget simpel for bedre at kunne smagskombinere, men det var egentligt ok, for det var stadig rigtigt godt. Og vi fik fx turens bedste cacio e pepe pasta, som er en Rom-klassiker.

{ Cacio e pepe og en masse vin }
{ Måtte lige have en sidste gelato på vejen hjem for at opfylde mit mål jo }

Og det var egentligt vores ferie. Sidste dag var bare hjemrejse, så der har jeg intet sjovt at berette. En af mine veninder spurgte den anden dag, “om vi ikke skulle se noget kultur”, hvortil jeg svarede, at mad er kultur. Hun grinede egentligt, men jeg mener faktisk helt alvorligt, at en kæmpe del af Roms kultur er maden, så det er en perfekt destination for madører og andre af lignende overbevisning. Og især, hvis man er mere til madsouvenirs end andre slags, bevis nr. 1 og 2:

{ Souvenirs: prosciutto crudo, pecorino romano, balsamico (10 år), pistaciecreme, risottoblandinge – og en saltdeo, vatrondeller og noget creme-hejs fra lufthavnen 😀 Og et glas ansjoser, som jeg glemte, da jeg tog billedet }
{ Og en blandet pose Lindt-chokolader, fordi vi kom forbi en Lindt-butik (Lindt er selvfølgelig ikke italiensk, bare fyi) }