Fathead-pizza

fathead-pizza-5

I forgårs skete der noget helt ekstraordinært. Ja, noget, der faktisk overraskede selv mig selv: Jeg lavede mad! Det er nemlig desværre en sjælden begivenhed i disse dage – for selv om jeg nyder sommervejret til fulde, selv nu hvor ferien er sådan semi-forbi, og jeg er tilbage på arbejde, er det altså ikke madlavning (især af den varme slags), det bliver til. Dels har jeg de sidste dage været ude de fleste dage, og dels er det bare for varmt. Men i går lykkedes det! Bevares, jeg kampsvedte da også bagefter, men jeg skulle alligevel ud og løbe senere, så det kunne jeg godt leve med ;P

Fathead-pizzaen er en af de ting, der er ganske kendt i LCHF-kredse, men hvor navnet måske afskrækker visse andre, kunne jeg forestille mig. Lidt ligesom æggemælken faktisk. Også ligesom med æggemælken er det dog en ting, der klart vinder, når man får overvundet sig og prøvet den, så jeg synes klart, I skal give den en chance.

Hvis man har fulgt med på bloggen her et stykke tid eller bare laver en hurtig søgning på pizza, er der vist ingen tvivl om, hvad min yndlings-pizzatopping er. Det, der hele tiden skifter, er dog bunden. Jeg er nemlig konstant på jagt efter den perfekte LCHF-pizzabund. Eller “var”, skulle jeg måske skrive, for nu tror jeg faktisk, vi er ret tæt på at være i mål. Denne pizzabund er nok den, jeg har prøvet, som er mest lig de pizzaer, jeg bagte før LCHF. Og så er den desuden übernem! What’s not to like?

fathead-pizza-4

Fathead-pizza
1 pizza/ca. 4 personer
Print
Pizzabund
  1. * 200 g revet mozzarella eller anden mild ost
  2. * 1 dl pofiber eller 2 dl mandelmel (ikke fedtreduceret = fintmalede mandler)
  3. * 2 spsk flødeost
  4. * 1 æg
  5. * salt
Fyld
  1. * 1 dl tomatsauce
  2. * 200-300 g skinke
  3. * ca. 100-150 g revet ost
  4. * 1 lille dåse ananas i stykker
  5. * pesto fx hjemmelavet som her
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 200º varmluft.
  2. Smelt mozzarella og flødeost til bunden i mikrobølgeovnen eller i en tykbundet gryde til en jævn konsistens. Rør så æg, pofiber/mandelmel og salt i, til du har en samlet kugle.
  3. Rul dejen ud mellem to stykker bagepapir og læg på en bageplade. Bag i ca. 12 minutter, eller til bunden er gylden. Prik evt. huller der bobler op halvvejs med en gaffel.
  4. Forbered imens fyldet.
  5. Når bunden er forbagt, fordeles ønsket fyld på pizzaen. Ved fyldet, som foreslås her, fordeles tomatsauce, ost, skinke og ananas på pizzaen. Pesto tilsættes, når pizzaen er færdig.
  6. Bag pizzaen færdig, til osten er færdig, ca. 10 minutter.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
fathead-pizza-collage

fathead-pizza-6

fathead-pizza-1

29 comments

  1. Lækker, lækker, lækker.
    Den skal da bare prøves 🙂

    Mange hilsner Kathe

    1. Det synes jeg bestemt, I skal – jeg glæder mig til at læse om jeres erfaring, når I når så langt 🙂

  2. Jeg har ikke fået prøvet fathead pizzaen endnu, men dine billeder ser så indbydende ud at nu må jeg simpelthen tage mig sammen:) Tak for inspirationen.

    1. Jeg skulle også lige tage mig sammen, men nu er jeg klart fan 😀

  3. Har lige sat bunden i ovnen og venter på at den forbager 🙂 Jeg synes dog ikke det lykkedes mig at få det til at blive en klump – nærmere en grød. Brugte mandelmel til det, måske det gør forskellen? Eller måske, jeg ikke brugte nok?

    1. Det kan være, at du skulle have brugt lidt mere så? Eller måske din ost teeede sig anderledes, end min gjorde, eller ægget var større? Blev smagen ok? I så fald er det jo heldigvis ikke så vigtigt med konsistensen af dejen 🙂

      1. Den blev ikke helt sprød. Til den brugte jeg havarti. Jeg har dog forsøgt et par gange mere siden med forskellige oste og forskellige mængden mandelmel.

        Det bedste resultat fik jeg med 200 g. mellemlagret ost og 100 g. friskkværnede mandler – glemte at smide æg m.m. i! Den blev super sprød! Mere end almindelig pizza ville være 🙂

        Prøvede så at duplikere den igen, men med en anden skorpefri ost (Samsø, tror jeg), men den blev ikke lige så sprød. Så jeg tror det betyder meget med osten.. Og sikkert også fyldet, for jeg er f.eks. helt vild med at få tomatskiver på, hvilket der er ret meget væde i.

        1. Øj, hvor er du sej, at du har testet så meget! Vil helt klart bruge dine råd næste gang 😀
          Måske du kan vente med tomatskiverne til efter pizzaen er bagt – eller skal de være varme? 🙂

          1. De skal helst lige være bagt 😉

            Havde lige nogle dage alene hjemme og det er jo en super let ret at lave. Meget nemmere end dengang med mel osv. Den er så lidt dyrere…

          2. Ja, en anelse dyrere – men for mig er den bedre følelse, man har efterfølgende, det værd 😉

      2. Tror også det har betydning hvordan man forbager den. Tror man får den sprødeste pizza ved at forbage den ved relativt lav varme (150-175 grader) indtil den er gylden frem for ved højere temperatur.

        Og så skal man fra man har sin klump ost blandet med mandelmel være ret hurtig til at fordele den ud på bagepladen inden osten stivner alt for meget 😉

  4. Hold da helt op. Den var fantastisk. Spiste tomatsalat til. Men fik ondt i laven. Måske spiste jeg for meget. 1/3. ???? Næste gang laver jeg 4 små. Det var nemt at arbejde med dejen.

    1. Jeg spiste en fjerdedel selv, og jeg har ellers normalt ikke problemer med appetitten 🙂 Men det afhænger jo meget fra gang til gang – næste gang er jeg måske glubende sulten og spiser mere, eller omvendt 🙂

  5. Den skal helt sikkert prøves 🙂
    Lige et spørgsmål fra en nybegynder: Hvorfor skal mandelmelet ikke være affedtet?

    Jeg har læst flere steder, at det hjemmelavede (ikke affedtede) højst tåler 160 grader. Ved højere temperaturer omdannes fedtsyrerne til transfedtsyrer, som er skadelige.

    1. Du har ret i, at fedtstofferne i mandler som udgangspunkt har bedst af ikke at blive for varmt – du kan også af den grund godt vælge at bage pizzaen ved lavere temperatur. Hhv. det affedtede og det almindelige mandelmel giver bare vidt forskellige resultater, når man bager, så det er desværre ikke bare ligetil at skifte dem ud med hinanden. Jeg vælger at se bort fra det med temperaturen indimellem, når jeg ikke nødvendigvis føler, at det, jeg laver, vil blive lige så godt ved lavere temperatur. Alt andet lige tænker jeg stadig, at min mad er sundere end så meget andet 😉

  6. Pia Hendriksen Agergaard

    Hej Xenia
    Brugte bunden i dag med pofiber. Smagen var rigtig god, men bunden var drivende våd efter bagningen med fyldet.
    Sidst da jeg lavede den med mandelmel, var der ingen vanskeligheder, men man fornemmede klart mandlerne.
    Er der noget, der kan ændres, så den ikke bliver våd, når man anvender pofiber, da jeg synes, at smagen klart var bedre?
    Knus
    Pia

    1. Hvilken slags fyld brugte du – bare ligesom mig eller noget andet? Hvis du har brugt noget, der afgiver meget væske, kan det jo netop påvirke bunden desværre.
      Hvordan var bunden, da du havde bagt kun den? Hvis den da var fin, ville jeg ikke tro, at det havde noget med pofiber vs. mandelmel at gøre. Hvis den var våd allerede efter forbagningen, kan du prøve at tilsætte mere pofiber.
      Jeg håber, det lykkes næste gang 🙂

  7. hvorfor prikkebunden af dejen med en gaffel, inden der rulles ud?

    1. Det er en fejl – det er rettet nu, den skal selvfølgelig kun prikkes, når den er rullet ud 😀

      1. 🙂 That makes sense 🙂

  8. Hej Xenia. Var lige inde og kigge på pofiber, og kan se det nogen steder står som kartoffel fibre. Så tænker jeg, om man ikke kan bruge det billigere kartoffelmel? Der er selvfølgelig en masse stivelse i, men i mangel af bedre?

    1. Det er desværre ikke det samme. Pofiber er kun selve fibrene og indeholder derfor ikke noget stivelse og meget få optagelige kulhydrater, hvorimod kartoffelmel er ren stivelse. Pofibers fordel er, at det suger en masse væske pga. fibrene – og det vil alm. kartoffelmel ikke gøre, så du vil ikke kunne få det samme resultat 🙂 Pofiber er dog ret billigt faktisk, det koster under 20 kr hos LCHFbutikken, som jeg linker til i indlægget fx, og mange helsebutikker har det vist også efterhånden 😛

  9. Hej 😊
    Æhm hvor kraftig er oste-smagen? Kan godt gennemskue at det kommer an på ostetypen… Jeg spiser normalt ikke ost, er den kræsne type 😩 Men LCHF har gjort mig modig og der er flere retter jeg tør prøve og kan spise 🙈😝
    Jeg ville lave denne med en masse hvidløg og oksefars 😁

    Kan du anbefale nogle oste til dette som den kræsne type kunne turde prøve..? 🙈
    -Jeg har ikke den store oste-kendskab 😅

    1. Den smager ikke mere af ost end almindelig pizza gør! Jeg er også selv typen, der kun kan lide ost, der ikke smager af ost 😉 Brug en mild mozzarella, er mit bud, de smager nærmest af ingenting 🙂

  10. Lækker opskrift.
    Har lige prøvet at bruge den til pizzasnegle, det et bestemt et nyt hit her, og nemt til lidt anderledes i madpakken.
    Tak for nogle fantastiske opskrifter 🙂

    1. Godt at du kunne bruge opskriften 🙂

  11. Wouw, lavede lige en bund nu her, brugte mozzarella kugler – 2 stk, og 2 spsk philadelphia og 1,5 dl pofiber – rullede delen ud mellem 2 stk bagepapir – og fik den tyndeste lækre bund.. det er det absolut bedste bud på en lchf pizza bund!

    1. Dejligt at den faldt i god jord! 🙂

  12. […] (lidt for ofte) gerne tager med, når det gælder pizza). Miriam mindede mig lige den anden dag om fathead-pizzabunden, som – om end den er noget mere grøntsagsfattig end mange andre pizzabunde, vi kan lave uden […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *