Pulled pork
(med coleslaw og valgfri burgerbolle)

Pulled pork + coleslaw

At sige at pulled pork er en af de mest hypede måltider lige for tiden ville vist være en voldsom underdrivelse. Faktisk lå pulled pork på førstepladsen på madrelaterede google-søgninger i 2013 – og umiddelbart er det da garanteret en tendens, der fortsætter. Ikke desto mindre er jeg som altid last mover og fik faktisk først prøvet at lave det selv her i weekenden i forbindelse med min familiefødselsdag. Jeg har smagt det tre gange før, med varierende succes, så det var med et forsøg på at administrere mine forventninger, som til tider godt kan blive lidt for høje, at jeg tog fat på projektet.

Der findes jo ekstremt mange forskellige opskrifter på pulled pork, men fælles for dem alle er, at man tager et stort stykke (svine)kød, marinerer det i en ordentlig røvfuld timer og smider det herefter i ovnen ved lav temperatur i ditto. Og vupti – lækkert smørmørt kød, som selv folk, der ellers ikke er så stor fan af særligt meget svinekød (ja, som undertegnede fx), nemt kunne blive ret forfalden og have våde drømme om! Klart en succes! Når man spiser LCHF er det i øvrigt også en fantastisk ret – såfremt man sørger for selv at lave marinaden og udelade sukker, forstås. Man vurderer jo egentligt selv, i hvilken smagsretning man gerne vil have sit kød – jeg var ude efter en “klassisk” røget sur-sød barbecueagtig sovs, så da jeg faldt over Majs opskrift her, klappede jeg i mine små hænder og fulgte (stort set) til punkt og prikke.

Mht. servering er der jo også nærmest frit slag. Jeg spiste det i en af mine yndlings-LCHF-burgerboller om aftenen, da mine gæster fik de “rigtige” burgerboller. Og alle de andre gange jeg spiste der (der er lækkert maaange rester :P) spiste jeg det bare rent med et bjerg coleslaw som bund. Coleslaw er i øvrigt i min optik et must, men jeg kan jo ikke tvinge jer, så hvis I foretrækker et andet tilbehør, skal I da være velkomne(agtigt). Opskriften nedenfor er min favorit-coleslaw – og den kan altså anbefales!

Generelt var måltidet, så vidt jeg fornemmede, en stor succes – så hypen er klart velfortjent, hvis I spørger mig. Og det er absolut ikke sidste gang, det bliver lavet hos mig. Jeg kunne også sagtens forestille mig at lave en steg i en weekend, og så have god frokost og andre rester til de mange følgende dage. Dog vælger jeg i så tilfælde nok bare at lave en enkelt nakkefilet modsat de to, jeg lavede i weekenden 😉

Pulled pork (med hjemmelavet sukkerfri marinade)
4 portioner (+ rigeligt rester)
Print
Ingredienser
  1. * 1 nakkefilet på ca. 2,5 kg
Marinade
  1. * 1 løg
  2. * 2 fed hvidløg
  3. * 3 spsk olie (jeg brugte raps-)
  4. * 2 dl tomatpure
  5. * 2 dl vand
  6. * 10 dråber tabasco-sauce
  7. * 2 spsk røget paprika
  8. * 2 tsk chilipulver
  9. * 1 tsk bouillon (fx fra Herbamare)
  10. * 4 spsk sukrin gold
  11. * 2 spsk dijonsennep
  12. * 1 dl æbleeddike
  13. * 1 spsk salt
Sådan gør du
  1. Hak løg og hvidløg fint og svits i olie i en varm gryde, til de bliver klare og bløde.
  2. Tilsæt resten af ingredienserne til marinaden, bring i kog, og lad simre i ca. 15 minutter.
  3. Lad marinaden køle af, inden den bruges.
  4. Fordel i et gavmildt lag ud over nakkefileten, dæk til, og lad stegen marinere i køleskabet natten over.
  5. Tænd så ovnen på 110º, og sæt stegen på en bradepande og i ovnen. Den skal have 12 timers tid. Hvis den bliver for mørk undervejs, kan du dække den til med sølvpapir.
  6. Når stegen er færdigstegt, trækker du den i fine tråde med gafler. Hvis du er i god tid, kan du også lade den køle af og bruge fingrene - det gjorde jeg (der er i øvrigt en sær tilfredsstillelse i at stå med grabberne nede i en kæmpe steg og bare trække kødet fra hinanden - det er jo nærmest stenalderagtigt! 😀).
  7. Kog den resterende marinade kort igennem sammen med kødsaft fra bradepanden. Smag evt. til med salt, eddike og sødning.
  8. Fordel marinaden over det færdigtrukkede kød og server!
Opskrift fra/inspireret af Frk Maj
Adapted from Frk Maj
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
IMG_2954

IMG_2966

Coleslaw
4 portioner
Print
Ingredienser
  1. * 1/2 lille hvidkål (ca. 5-600 g)
  2. * 2-3 gulerødder (ca. 3-400 g)
  3. * 1 håndfuld frisk persille
Dressing
  1. * 1,5 dl creme fraiche 18% (hvis du vil have en mælkefri udgave, kan du bare bruge ren mayo)
  2. * 2-3 store spsk mayonnaise
  3. * 2 tsk dijonsennep
  4. * 2 tsk citronsaft eller lys eddike
  5. * 1 tsk sukrin+
  6. * salt
Sådan gør du
  1. Snit kålen fint og riv gulerødderne groft. Hak persillen fint.
  2. Bland dressingen, og smag til med salt, citronsaft/eddike og sukrin+.
  3. Vend grøntsagerne i dressingen og lad gerne trække lidt inden servering.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/
IMG_2994

IMG_2979

16 comments

  1. Elsker det. Jeg laver det også på kylling bryst kogt i to timer på en dåse flådet tomater.
    Dressing : laktosefri creme fraiche 1,5 dl og dijonsennerp den med honning 2 tsk. Og ikke andet. Det smager super dejligt. Det må være light udgaven jeg laver 😉

    1. Det lyder også som en god hurtig udgave! Spiser du den så også med kål til eller hvad? Men tak for ideen med en kyllingeversion, det skal klart prøves også! 😀

      1. Ja lige som din. Kål og gulerødder og så bare min dressing.

  2. Nøj hvor ser det vanvittigt lækkert ud! Jeg har lavet det før, men i mine pre-lchf dage, så skønt med en opskrift uden sukker:-)

    1. Mange tak! Og ja, du må da straks prøve den sukkerfri udgave – den kan bestemt anbefales! Og i min ydmyge og helt upartiske mening er det faktisk den bedste pulled pork, jeg har smagt 😛

  3. Vi plejer at lade det trække i en saltlage i 10-12 timer og så gnide den ind i en dryrub af forskellige krydderier 🙂 Selvfølgelig serveret i en bolle med coleslaw, løg, mayo, syltede agurker og barbecuesovs 😀 Men det var før mine lchf-dage, så tror snart, at vi skal have det igen i denne version 🙂

    1. Ja, jeg har godt set, at nogle opskrifter også bruger først saltlage og evt. også en rub. Det smager sikkert fantastisk, men det virker godt nok også (ekstra) omstændigt i min optik!
      Jeg kan i hvert fald under alle omstændigheder varmt anbefale denne opskrift – jeg har spist det hele ugen og er stadig fan! 😀

  4. 2,5 kg til 4 personer…. Giver det ikke nærmere til 8?

    1. Jo, det kan det sagtens – “med rigelige rester” henviser netop til, at der i hvert fald er til en gang til, hvis ikke mere 🙂

  5. Hvilken slags tomatpure bruger du til marinaden?

    1. Bare den helt almindelige slags, som kan købes på dåse i alle supermarkeder 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *