Aarstidernes LowCarbKasse – opsamling

lowcarbkasse1 lowcarbkasse2

Det gik pludseligt op for mig, at jeg jo faktisk skylder jer en opsamling på den lækre LowCarbKasse, jeg prøvede fra Aarstiderne i starten af måneden. Det føltes som om, det kun lige er et par dage siden, jeg modtog kassen – men faktisk er det snart tre uger siden – sikke tiden flyver altså!

Men jeg lovede jo en opsamling, så herunder kan du læse, dels om hvorfor jeg nok ikke kommer til at bestille lige LowCarbKassen selv – samt hvorfor jeg derimod overvejer at få en af de andre kasser fast.

Nå, men LowCarbKassen markedsføres jo som en kasse “til dig med masser af appetit. Appetit på livet, appetit på træning og appetit på sunde, grønne måltider. Hvis du har appetit på spændende og ærlige måltider, er LowCarbKassen noget for dig. (…) Kassen indeholder aldrig kartofler, majs, ris, pasta og tørrede bælgfrugter som linser og bønner, men altid 1-2 fiskedage, 3 køddage og 1 dag med æg og grønt.” Herudover er kassen både gluten- og laktosefri. Kassen er “kun” low-carb og dermed ikke automatisk LCHF – men “kassens indhold kan fungere som grønt fundament for dine måltider, som blot vil skulle tilføres fx fede mejeriprodukter eller andet fedt”. LowCarbKassen indeholder måltider til 2 personer i 5 dage – og koster 645 kr.

Du kan læse mere om kassen på Aarstidernes egen hjemmeside her.

Selv om jeg havde læst ovenstående beskrivelse et par gange, inden jeg modtog kassen, var jeg alligevel ret spændt på – og også en del nervøs for – hvad jeg ville få. Jeg var ikke i tvivl om, at det ville være råvarer af god kvalitet, da det er det ry, Aarstiderne efterhånden har dannet sig. Men som jeg også skrev om her, var retterne i en lidt anden boldgade, end hvad jeg ellers er vant til. Og så vidste jeg, at der ville være mange rodfrugter – mange flere, end jeg har spist i det sidste lange stykke tid!

Efter ugen ugerne var gået, og jeg endelig havde fået opbrugt det meste af kassens indhold (baconen fik jeg fx først brugt her i tirsdags i sidste uge!), har jeg følgende opfattelse af kassen:

 

+ Det gode +

+ Lækre råvarer! SÅ lækre råvarer altså! Det hele er økologisk, det er tydeligt friskt og smager skønt! Det er virkeligt en nydelse at bruge dem i dagligdagen. Og til trods for, at det er økologisk, syntes jeg faktisk, at det hele havde en ok holdbarhed, hvilket ellers ikke altid er tilfældet for økologiske råvarer.

+ Nye råvarer, som jeg ikke har prøvet at bruge før – ja, faktisk nogle, som fx puntarellaen, som jeg ikke engang havde hørt om før! Tidligere havde det nok afskrækket mig endnu mere, men jeg kunne faktisk rigtigt godt lide at blive udfordret lidt på dette punkt også. Selv om jeg så ikke nåede at bruge den dér aubergine, inden det var for sent…

+ Det hele leveres til døren i kølekasser, hvorefter man bare skal pakke det ud selv! Det er sgu da nemt! Det er ellers ikke engang fordi jeg ikke kan lide at handle, for det kan jeg egentligt godt. Men jeg benægter da ikke, at jeg sparede lidt tid i den uge, da jeg slap for at købe (lige så meget) ind.

+ Madplanen er lavet for dig. Dette er måske især en fordel for folk, der normalt sidder lidt fast i de samme retter igen og igen. Det er jo som sådan ikke et problem, jeg har – og faktisk endte det jo med, at jeg stort set ikke fulgte den medsendte madplan. Men muligheden var der!

+ Grøntsager og råvarer efter sæson. Det er jo i princippet noget, jeg forsøger selv at gå rigtigt meget op i. Desværre er denne sæsons råvarer bare i høj grad rodfrugter, hvilket der bare var rigtigt meget af. Men herudover var der fx grønkål, som jeg jo elsker! At spise efter sæson er både en god måde at variere sin kost på og også at spise billigere på!

 

÷ Det dårlige ÷

÷ Jeg bliver nødt til at sige det – selv om jeg jo godt vidste det – men der er altså for mange rodfrugter for min smag. Det er egentligt ikke fordi jeg bevidst undgår at spise rodfrugter – der er bare så mange andre vintergrøntsager (rosenkål fx!!), som jeg elsker så højt, at jeg overhovedet ikke tænker over, at jeg ikke spiser rodfrugterne. Og så skal man tit købe dem i så store mængder, at det er for meget, når man bor alene. Så som sådan har jeg egentligt ikke noget imod lidt rodfrugter ind imellem. Men her syntes jeg, at der var for meget i det hele taget – ud af de 400 g grøntsager pr. hovedmåltid, var nok næsten 300 g rodfrugter. Ganske vist forskellige slags, men ikke desto mindre var det for meget for min smag.

÷ Det er jo ikke en LCHF-kasse, så man bliver nødt til at være indstillet på selv at få tilført lidt fedt. Jeg synes, jeg klarede det ok de fleste dage – på nær lige dagen med wok, hvor jeg godt nok ikke blev så mæt, som jeg er vant til. Det er jo selvfølgelig min egen skyld, men hvis man køber måltidskassen fordi det er nemt, går en brøkdel af den idé altså fra, når man alligevel – som LCHF’er vel at mærke – skal finde på og købe til selv.

÷ Jeg syntes – og dette er jo klart en subjektiv ting – at nogle af råvarerne var lidt “svære”. Fx de hele flåede fisk på førstedagen. Måske det bare er mig, der er for forvænt på fiskeområdet, men jeg syntes, det var svært at vide dels hvordan jeg overhovedet skulle tilberede dem – skulle de flås/udbenes yderligere? – og dels hvordan jeg skulle spise dem uden at få ben over det hele. Puntarellaen kunne også godt have brugt en lille forklaring, syntes jeg. Men måske det bare skyldes, at jeg ikke “kommer nok ud”, når det kommer til råvarer.

 

Alt i alt er jeg stadig ret vild med konceptet – og især Aarstidernes råvarer – om end lige LowCarbKassen nok ikke var det perfekte match for mig. Til gengæld har jeg næsten besluttet mig for at tegne et abonnement på en af deres grøntkasser – fx KukKassen, som kun indeholder grønt og ingen kartofler. Sådan en levering et par gange om måneden kunne jeg godt vænne mig til, tænker jeg!

 

Min LowCarbKasse udmundede i øvrigt i følgende 5 måltider (plus det løse, da der var flere grøntsager end hvad jeg brugte på kun fem måltider):

– Helstegte fladfisk, sød blomkålsmos samt grønkål med jordskokker og appelsin

Sojamarineret kalvekød i wok med puntarella, østershatte og gulerod

Langtidsstegte kyllingelår med bagt sød kartoffel, hvidløgssmør og ingefær- og citrusmarinerede rødder
(denne var nok min personlige favorit!)

Fennikelpølser, hvidløgsbagt græskar og grønkålssalat med gulerod, avocado og saltmandler

Brændende kærlighed på LCHF-manér

lowcarbkasse2

 

Har du prøvet LowCarbKassen – eller overvejer du det?
Hvilke kriterier skal en måltidskasse opfylde, for at den passer til dig?

 


9 comments

  1. Tak for en fin beskrivelse, og tak for have sparet mig for at prøve kassen. Jeg spiser selv LCHF, har tidligere spist Low Carb….jamen hvordan kan de, i samme åndedrag, kalde det for en Low Carb-kasse og så samtidig fylde den med rodfrugter? Vi ved vel alle, at vi primært skal spise ovenjordsgrønsager, uanset om vi spiser LCHF eller Low Carb….? Det er da nærmest falsk varebetegnelse og Aarstiderne burde gøres opmærksom på dette – men måske læser de din glimrende blog, og så taler disse indlæg jo for sig selv!

    Venligst Karen

    1. Det var nu ikke som sådan min hensigt at afskrække dig fra at købe kassen 😉
      Jeg er dog lidt uenig med dig, ift. at det skulle være falsk varebetegnelse. Jeg synes sagtens, at man kan kalde en kost med et højt indtag af rodfrugter low-carb – altså når man formentligt sammenligner med den gængse danske kost med mange flere kulhydrater og stivelse! Og sådan er de fleste andre af Aarstidernes kasser jo netop opbygget, mener jeg. Jeg synes i øvrigt at vide, at Aarstiderne netop var lidt tilbageholdende med en low-carb/LCHF-kasse til at starte med, netop fordi de ikke var sikre på, at de ville kunne få den “passet ind under” deres normale principper for kostfordeling m.m. Så egentligt synes jeg, de har fået et udmærket resultat ud af det – bare ikke lige til mig (eller dig 😉 )

  2. Hej Xenia! Det her spørgsmål er rimelig irrelevant ift. indlægget, men rimelig relevant ift. bloggen, så det kommer lige her alligevel 🙂

    Jeg har hørt flere steder, og læste endda dig selv skrive det et sted (på twitter muligvis?) her for nyligt, at grunden til, det ikke er usundt med al den fedt på LCHF-diæten (og en af grundene til, at man kan tabe sig med al den fedt) er, at kroppen begynder at køre på, altså forbrænde, fedt istedet for kulhydrater. Men er ketose ikke en forudsætningen for, at kroppen kører på fedt, eller kan den godt forbrænde fedt (fremfor kulhydrater) uden ketose? For jeg mener da aldrig du har nævnt, at du har været i ketose, her på bloggen..
    Håber det gav mening, har nemlig også søgt svar i Mæt & Slank-bogen, som jo har et “kapitel” om når kroppen skrifter brændstof, men her er ketose ikke nævnt, så jeg er godt og grundigt forvirret.
    Håber mit spørgsmål giver mening for dig, og virkelig god blog forresten 😀

    1. Helt i orden 🙂 Nej, jeg har aldrig bevidst eller i længere perioder ad gangen været i ketose – men jeg kommer det vist nok af og til, når jeg tilfældigvis lige får spist færre kulhydrater og mere fedt i en periode. Men det er ikke noget, jeg måler, eller går bevidst efter. Man kan dog sagtens både tabe sig og generelt bare blive fedtforbrændende uden decideret at være i ketose. Tilstanden ketose hedder netop sådan, fordi kroppen får så få kulhydrater, at den bruger primært – næsten udelukkende fedt, hvor den normalt jo først vil bruge “alle” de kulhydrater, man trods alt indtager. Kroppen kan dog ikke forbrænde fedt direkte, så leveren danner såkaldte ketonstoffer af fedtet først. Men som sagt, du kan sagtens både tabe dig og generelt bare opnå LCHF-velvære uden at være i den optimale ketose 🙂
      Kan du se forskellen? Hvis du fx spiser 50-100 g kulhydrat om dagen, er der mere glukoseenergi, der skal bruges, før kroppen når til fedtet – modsat hvis du fx kun spiser de 20 g. Jeg er bestemt ikke ekspert på det her område, men jeg håber det giver nogenlunde mening 😀
      Du kan læse mere om LCHF og ketose hos Madbanditten her. Og så synes jeg da i øvrigt egentligt også, at ketosen netop har et kapitel i Mæt & Slank – eller er det mig, der husker forkert?
      I øvrigt kan det sagtens være, at jeg har været i ketose i store dele af 2014 – uden at vide det. Jeg har i hvert fald følt mig meget stabil og super energisk – hvilket er nogle af de fordele, folk ofte fremhæver ved ketosen 🙂

  3. Kukkassen er også den kasse jeg har når jeg i perioden april- maj ikke kan spise nok grønt fra haven.
    Der er en smule gulerødder i men fokus er mere på de lette grøntsager.
    Jeg har også haft mixkassen men der var for megt frugt til os.

    1. Jeg har netop også opfattelsen af, at det er en god blanding af de lette grøntsager, hvor man i øvrigt gerne vil have lidt variation ind imellem 😀 Og ligesom jer tænker jeg, at kasserne med frugt har alt for meget frugt ift. de par stykker frugt, jeg spiser om måneden 😉

  4. Helt fint – jeg er dog uenig med dig i, at man kan kalde 300 g rodfrugter ud af 400 g for low carb – uanset hvad man sammenligner med 🙂 Når de kalder deres kasse for low carb og derefter fylder den med pastinakker, og gulerødder osv., men blot undlader kartofler, så syns’ jeg at de skal finde på et andet navn til deres, utvivlsomt gode og lækre, kasse. 😉

    1. Mja, ok, det kan du måske have ret i – men så lower carb i hvert fald 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *