LCHF: Videnskaben bag

LCHF mad

 

Vi har vist efterhånden fået fastslået, at jeg er blevet typen, der ikke spiser sukker og kornprodukter. Ja, faktisk sparer jeg generelt på de (fleste af de) kulhydrattunge madvarer. Men, tænker I måske, hvad spiser jeg så? I har måske luret lidt af det her på bloggen de sidste par uger, men jeg tænkte, jeg lige ville beskrive det udgangspunkt og de principper, jeg forsøgsvist opbygger min kost efter, lidt nærmere.

Grundlæggende lægger min mad sig nok i høj grad op ad principperne for LCHF, som I måske har hørt/læst om andetsteds. I princippet synes jeg ikke det er nødvendigt, at sætte et prædikat på ens kost, men det er, alt andet lige, altså nemmere at tale om det, hvis man har et navn eller en beskrivelse 🙂

LCHF står for Low Carb High Fat og indebærer simpelthen, at man skruer langt ned for kulhydratindtaget og til gengæld (meget) op for fedtindholdet. Sidstnævnte skal man lige overvinde nogle ret indgroede vaner, meninger og holdninger for, kan jeg godt afsløre 😉

Princippet bag denne måde at spise på er en anelse teknisk, men samtidig yderst logisk, synes jeg – hvis jeg har forstået det rigtigt. Det har at gøre med den helt basale måde vores krop fungerer på og især hvordan den fordøjer kulhydrater. Det er nemlig sådan, at alle kulhydrater, vi spiser, bliver omdannet til glukose i maven – dette gælder uanset om de stammer fra raffineret sukker, hvidt hvedemel, grovpasta, brune ris eller hvilken som helst anden kilde med kulhydrat. Glukose er vores krops energi. Og hvis vi ikke får det via maden, danner kroppen det selv! Disse sukkerarter transporteres altså ud i kroppen via blodkarrene i tyndtarmen og bruges som energi af cellerne i kroppen.

Et højt glukoseniveau vil så sende signaler til bugspytkirtlen, som danner insulin, hvis hovedformål er at transportere glukose til cellerne og derved give kroppen den energi, den behøver. Mængden af insulin hænger direkte sammen med glukoseniveauet, så jo flere kulhydrater, man spiser, des højere bliver blodsukkerniveauet og des mere insulin dannes. Men det lyder da ikke så slemt, gør det? Nej måske ikke, men problemet er, at overskydende glukose bliver omdannet til fedt og lagret, hvilket dels forhindrer eller nedsætter fedtforbrændingen og dels kan medføre en mangel på næringsstoffer i blodet allerede efter et par timer, som kan skabe sultfornemmelser, sukkertrang og andre cravings. Lavt blodsukker, anyone?

Hvis man derimod skærer ned på kulhydraterne i maden, vil niveauet af glukose og insulin ligeledes formindskes, hvilket får kroppen til at bruge lagret og indtaget fedt som den primære energikilde i stedet. Det er muligvis derfor LCHF ofte sættes i forbindelse med vægttab, men jeg synes ærligt talt snarere det skal ses som en gavnlig måde at spise på, som bl.a. medfører stabilt blodsukker, længere mæthed, mindre sukkertrang og evt. vægttab. Sidstnævnte er selvfølgelig en dejlig bivirkning, men hvis man kun følger LCHF for at tabe sig, vil jeg mene, at man gør det af de forkerte årsager. Det bør hellere være med et generelt forbedret sundhedsniveau i sigte – efter min mening.

Men hvor kommer det dér fedt så ind? Jo, når man skærer så meget ned på kulhydrater, som ellers for mange er den primære energikilde, bliver man jo nødt til at spise noget andet, som kan nære kroppen. Og det kan fedtet. Så der skal skrues en del op for det – nok meget mere, end de fleste i starten er helt tilpas med. Vi er jo alle efterhånden blevet indkodet med den opfattelse, at fedt (især af den mættede slags!) er skidt og bør undgås i alt for store mængder. Men dette er altså ikke tilfældet ved LCHF. Tværtimod. Ifølge dem, der følger den helt stringente LCHF-stil skal helt op til 70-75 % af energiindtaget faktisk helst komme fra fedt! Kulhydraterne bør ikke udgøre mere end en 5-10 %. Og så er der selvfølgelig protein for resten. Dette afviger jo ret meget fra de officielle anbefalinger, som foreskriver at højst 30 % kommer fra fedt, 50-60 fra kulhydrat og 10-20 fra protein…

Det er dog nok de færreste, der er så nøjeregnende med deres kost, at de rent faktisk måler og udregner energifordelingen. Og personligt synes jeg, det er langt nemmere at have nogle håndgribelige retningslinjer, som man så kan følge eller forkaste, som man lyster. Næste mandag fortæller jeg lidt om disse retningslinjer for hvad man kan spise frit af inden for LCHF, hvad man helst bør undgå, og hvad man spise i moderate mængder, samt hvordan jeg (for nu) har valgt at integrere det i min egen kost.

 


 

NB: Jeg er jo faktisk inkarneret humanist, så jeg kan sagtens have misforstået noget af den overstående teori. Derfor, ret mig endelig, hvis dette er tilfældet!

 


 

Kilder

www.dietdoctor.com

www.lowcarbshighfat.com

 

Vil du lære mere om den måde kulhydrater og sukker virker i kroppen på, kan serien “The Skinny on Obesity” på youtube klart anbefales. Det er utroligt lærerligt og interessant, men også foruroligende og helt sikkert ikke en feel-good serie.

Se første afsnit herunder.

14 comments

  1. Du er da rigtigt blevet fan! Hvor er det herligt! Flere af dem, tak! Det begynder jo at ligne en dansk madrevolution 🙂 Den bog (Matrevolutionen) kan i øvrigt varmt anbefales, hvis du har lyst til at dykke yderligere ned i LCHF, baggrund og virkning.

    Fin forklaring ellers. Det klinger lidt skævt i mine ører, at kulhydraterne omdannes til sukker/glukose i maven. Men på den anden side, tyndtarmen er jo i maven, så det er måske bare mig, der skal rette ørene til.

    1. Ja, jeg har virkelig vendt 180 grader, er sikkert og vist! Men jeg kan bare mærke, hvor godt det gør mig, og en masse problemer, jeg hidtil har haft med mad, bl.a. en tendens til overspisning, har jeg nu været helt fri for i i hvert fald 3 uger, hvilket er absolut fantalastisk 😀 Så mangler jeg bare, at alle andre bliver overbevist, så man ikke fremstår som en særling, når man er ude :/
      Jeg har også overvejet bogen – desværre er det der svenske bare ikke min stærke side, så jeg skal lige revurdere lidt, tror jeg 😉

      Hvordan skævt – at det ikke er i maven, men snarere “bare” tyndtarmen? Eller at de ikke omdannes til sukker/glukose i første omgang? 🙂

      1. Jeg er overbevist! Men kender alt til at være særlingen i selskabet, så vi må udbrede det gode budsakb til resten af befolkningen efter bedste evne 😉
        KH
        – frk. sveske

        1. Ja nemlig. Men jeg har jo trods alt kun været “omvendt” i lidt over en måned, så jeg er spændt på hvordan folk vil tage det (og hvordan jeg selv kommer til at håndtere det) til alle de sociale arrangementer i det næste stykke tid. Jeg har endnu ikke planlagt om jeg vil være helt konsekvent eller bare holde lidt igen, men under alle omstændigheder skal jeg jo have en plan af en eller anden art, når jeg regner med at dette skal være permanent 🙂

    2. Hey Xenia. Elsker din blog 😉 Here’s the thing, du skriver: “..og evt. vægttab. Sidstnævnte er selvfølgelig en dejlig bivirkning, men hvis man kun følger LCHF for at tabe sig, vil jeg mene, at man gør det af de forkerte årsager. Det bør hellere være med et generelt forbedret sundhedsniveau i sigte – efter min mening.”
      Hvad mener du med, at man gør det af de forkerte årsager? 🙂
      KH Sofie

      1. Åh, mange tak, sådanne kommentarer er altid så dejlige at få 😀
        Det, jeg mener, er, at jeg netop ikke synes, man blot skal se LCHF som en kur, men snarere som en permanent kostændring. Hvis man skifter til LCHF “bare” for at tabe sig, spiser sådan i et par måneder eller hvor lang tid, der nu er nødvendigt, taber sig en mængde kilo og bagefter går tilbage til at spise som man plejede, vil man formentlig tage det meste på – og ende lige hvor man startede. Og så virker det et eller andet sted som en spildt indsats. Derudover er det også psykisk betonet – jeg tror, at det vil være sværere at holde, hvis det kun er midlertidigt, og man hele tiden går og venter på at kunne “få lov” til at spise mange kulhydrater igen. Man kan selvfølgelig gøre som man vil, og der er uden tvivl nogen, der bruger LCHF bare som en slags slankekur – men jeg tror ikke rigtigt det er holdbart i længden. Giver det mening? 🙂

        1. Yes, jeg er helt med 🙂 og meget enig.. Ser det også som en livstilsændring i høj grad, and I LOVE IT !! Mange tak for det uddybende svar..

  2. Mette Lehmann Holm

    Tusind tak for en fin intro af LCHF. Jeg fandt lige præcis de tal, som jeg har søgt og søgt efter.
    Som du siger, er det en livsstil, men nu på 6 dagen tror jeg faktisk at dette er et vendepunkt i midt liv. Aldrig har jeg oplevet at være så meget i balance humørmæssigt, ingen sukkertrang eller oppustethed.

    Mette

    1. Velbekomme da, Mette – dejligt at du kunne bruge det! 😀
      Sådan følte jeg det bestemt også i starten – hvilket nok er årsagen til alle de begejstrede teoretiske indlæg, jeg spyttede ud på dét tidspunkt, haha! Gør dit bedste for at huske den følelse, da man desværre godt kan glemme det lidt, når man først bliver vant til det (taler af erfaring her) 😉

  3. Hej tak for en flot side, lige et spørgsmål, min mand køre efter dukan kuren og har gjort det i 6 mnd nu. Jeg syntes tit det er lidt kedeligt mad, og det kan man jo ikke lige frem sige dine opskrifter er, mit spørgsmål er nu tror du han vil ha gavn af lchf eller vil ha tage på igen hvis han starter på det. ? Fortsat god dag

    1. Hej Gitte. Velbekomme da, dejligt at du kan bruge det.
      Hmm, jeg kan ikke sige, at jeg ved supermeget om Dukan. Så vidt jeg er orienteret er det dog protein, protein og mere protein, er det ikke rigtigt forstået? Jeg tror personligt ikke, at kroppen har godt af så meget protein – først og fremmest fordi for meget af det jo alligevel omdannes til glukose i kroppen, hvilket jeg personligt har det bedst med at undgå. Og så er der også andre ulemper, hvis man når rigtigt langt op. Men selv hvis vi ikke snakker decideret sundhedsfordele ved LCHF, kunne jeg stadig godt forestille mig, at LCHF ville være et godt valg for ham – og for dig måske? Jeg befinder mig selv rigtigt godt, og hvis man vil, kan man sagtens tabe sig – selv mens man spiser varieret og lækkert. Mit bedste bud ville være at give det et skud – prøv fx et par uger og en måned og se, hvordan det går, og hvordan I har det med det. Hvis han derefter vil tilbage på Dukan, kan han jo bare gøre det 🙂
      Held og lykke med det!
      ~Xenia

      1. 1000 tak for det hurtige svar og igen tak for en super side

  4. Hej Xenia,

    Tusinde tak for en super god blog.
    Jeg er selv startet på LCHF, efter jeg så Jane på TV2.(Slog det straks op på nettet, og gik igang næste dag – STORT TAK TIL JANE, som jeg også følger trofast:-))

    Fandt din blog her til aften, og selv om jeg skal meget tidlig op imorge, har jeg svært ved at slippe din side 🙂
    Jeg har fået en masse inspiration, og kan næsten ikke vente med at komme igang med, at udforske med alle dine dejlige opskrifter.

    Tusinde tak, for den tid og energi du ligger i det – Det er en stor hjælp for os nybegynder.

    Sarah

    1. Selv tak for de pæne ord! Jeg er glad for at høre, at du kan bruge min blog 😀
      Jeg håber du får en god oplevelse med LCHF – og spørg endelig, hvis der er noget, du er i tvivl om 🙂
      (og ja, Jane er absolut fantastisk! :D)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *