Stegt flæsk med blomkål i persillesovs

Der er nok ikke nogen, der er i tvivl om, at jeg til tider er lidt sær, når det kommer til mad. For nyligt besluttede jeg mig dog for at bryde én af mine grænser ved at prøve stegt flæsk – og det faldt ganske fint sammen med at min mor inviterede ud at spise. Jeg foreslog et sted i Roskilde, der har stegt flæsk ad libitum og så var det da bare det, vi gjorde. Og så var jeg ellers omvendt på nul komma fem. Det er jo ikke som sådan fordi jeg var i tvivl om, at jeg ville kunne lide det. Som sådan – stegt flæsk er jo i princippet bare lidt tykkere og mere bastant bacon. Og bacon er jeg jo stor fan af (nu). Men det var bare noget, jeg ikke havde prøvet i mange år, så man er da altid lidt spændt og/eller nervøs – i hvert fald hvis man = mig. Faktisk er stegt flæsk ikke noget, jeg nogensinde har fået eller spist særligt meget – heller ikke før jeg blev vegetar for en del år siden efterhånden og siden kun har spist nogle slags kød. I mit “barndomshjem” var traditionel dansk mad nemlig ikke noget, vi gjorde os særligt meget i. Jeg ved egentligt ikke, om der som sådan var en specifik grund til det, eller om min far, som stod for madlavningen, bare foretrak andre slags retter. Jeg tror i høj grad på sidstnævnte. Og så var der vist også noget med, at han dels ikke kunne lide persille og dels hadede at skrælle kartofler (og kogte kartofler er jo i udgangspunktet en essentiel del af de fleste traditionelle danske retter). I hvert fald har jeg aldrig spist “dansk mad” særligt ofte.

Men nu, for at gøre en kort historie lang og derefter forkorte den igen, blev jeg altså den søndag for et par uger siden omvendt fra ikke flæsk-spisende person til stegt flæsk-fan. Derfor hoppede jeg straks på, da Netto havde tilbud på øko-flæsk i denne uge, og benyttede fluks muligheden til at lave en LCHF-udgave af den gode gamle danske klassiker. Som nævnt, serveres stegt flæsk jo, så vidt jeg ved, traditionelt set med kogte kartofler og en klassisk opbagt persillesovs. Og det var da også det, vi fik det med, da vi spiste ude. Men jeg ville jo gerne lave en mere LCHF-venlig version. Selve flæsket (apropos: det er bare ikke et charmerende navn til en udskæring/ret!) er jo meget LCHF-venligt, når man bare tænker på kødet. Men det er hverken kartofler eller sovs lavet på hvedemel og mælk. Derfor besluttede jeg mig for i stedet at prøve med noget blomkål og fløde – det virker næsten altid! Og lad mig bare sige, at det gjorde det bestemt også denne gang! Nøj, hvor var det lækkert – og jeg, som ellers faktisk elsker kartofler og “klassisk” sovs ret højt, savnede det overhovedet ikke. Blomkålen i persillesovsen passede perfekt dertil og alt i alt blev det vist endnu en af de dér “overtalelsesretter” – altså retter, man kan servere for LCHF-skeptikere 😉

Jeg har det generelt sådan med mormormad, at det virkeligt kan gå begge veje. Det kan blive mormormad af den bedste slags – eller det kan blive mormormad af den værste slags. Heldigvis endte denne ret som førstnævnte og er bestemt én, jeg vil lave igen – og igen!

Stegt flæsk med blomkål i persillesovs
2 personer
Print
Ingredienser
  1. * 1 pakke flæsk i skiver (ca. 3-500 g, afhængigt af appetit)
  2. * salt og peber
Blomkål i persillesovs
  1. * 1 blomkål
  2. * smør - ca. 2 spsk
  3. * 2,5 dl piskefløde
  4. * 1 sjat lys eddike, fx æblecider- eller hvidvins-
  5. * 1 æggeblomme (jævner sovsen, men kan udelades eller erstattes med lidt arrowroot-pulver)
  6. * 1 bundt frisk persille
  7. * salt og peber
Sådan gør du
  1. Forvarm ovnen til 200º varmluft.
  2. Bank imens flæskeskiverne flade og krydr med godt med salt og peber. Læg på en bagerist og beklæd en bageplade med bagepapir. Sæt risten med flæsken i ovnen og sæt bagepladen nedenunder, så fedtet bliver opsamlet her. Steg så flæsken i ca. 30-40 minutter - mit fik 40, men kunne nok godt have tålt 5 min mindre - det var nemlig lige sprødt nok. Men prøv dig frem alt efter hvad du foretrækker.
  3. Skær blomkålen i små buketter. Smelt smørret i en stor gryde og svits blomkål heri i ca. 5-10 minutter. Det må gerne tage let farve, men det skal ikke blive mørkt. Hæld så fløden ved sammen med en lille sjat eddike og salt. Lad fløden simre i 10-15 minutter og lad det tykne. Smag til med salt og peber og jævn med æggeblommen. Skyl og hak persillen fint og vend i sovsen lige inden servering.
  4. Når flæskeskiverne er færdigstegt, tages de af risten og drysses med salt. Server med blomkål i persillesovs og drys evt. med lidt ekstra persille.
Hjemme hos Xenia http://www.hjemmehosxenia.dk/

13 comments

  1. Fedt med en LCHF-venlig version! Den bliver jeg nødt til at kaste mig ud hurtigst muligt (læs: Rart at kunne være sucker for stegt flæsk med persillesovs uden at få dårlig samvittighed) 🙂

    1. Ja, “fedt” – høhø 😉 Ej, undskyld. Men ja, prøv den helt sikkert – jeg syntes i hvert fald personligt at det var et fantastisk alternativ til den helt klassiske udgave! Lad mig endelig høre, hvordan den smager for en ægte stegt flæsk-sucker! ;D

      1. Har nu for første gang afprøvet stegt flæsk med persillesovs LCHF-style – og jeg er fan! Hold op, hvor smagte det godt – og som altid kunne jeg næsten ikke få nok 😉

        1. Dejligt at høre, at det var et hit, Isabella! 😀

  2. Uhm!
    Vi får stort set aldrig dansk mad, det er kun hos mine bedsteforældre – og så er det som regel forloren hare, frikadeller, medister eller andet hvedemelsproppet farsmad. Med de obligatoriske kartofler med enten fedtfattig, farvefyldt brun sauce eller becel /:

    Jeg bryder mig virkelig ikke om persille, men alt det andet scorer højt på listen – tror jeg drysser et andet krydderi på, bare 😀

    Forresten, så er det bare SÅ godt at få et indlæg mere – vi drukner jo ikke i dem (;

    Maria.

    1. Sådan har det også været for mig – dansk mad får vi hos mine bedsteforældre 😉
      Ærgerligt med persille – det er faktisk en af mine favoritkrydderurter, selv om jeg ikke altid er så god til at få det brugt. Men du kan sagtens udelade den urt til fordel for en anden smagstilsætning 🙂
      Og hovhov, nu synes jeg lige du bliver lidt flabet, haha! (men godt at I bliver glade, når det sker)

      ~Xenia

  3. Det ser sgu lækkert ud. Er selv helt pjattet med stegt flæsk, og som du selv skriver, så er det jo bare lidt en version 2.0 af bacon! ;P

    Jeg synes faktisk, du er rimelig sej.. Tænk at have været vegetar, og så allerede nu kunne spise flæsk. Det er sgu ret hardcore.. 🙂

    1. Mange tak – jeg er i hvert fald også fan nu! Og tak – selv om det jo alligevel efterhånden er nogle år siden jeg var rigtigt vegetar – men jeg indrømmer, at det var lidt af en overvindelse første gang 😉

  4. Uhh… stegtflæsk. Kan i øvrigt anbefale at starte med at brune dem på pande!

    Jeg elsker det faktum at du laver blomkål til den ret, som er allermest usund :D.

    1. Det lyder en anelse besværligt med panden først må jeg nok indrømme – selv om jeg snildt kan forestille, at det ville kunne gøre noget godt 😉

      Nu er sundhed jo efterhånden et ret subjektivt begreb, må man sige – jeg tror jo fx på at naturligt fedt er sundt, hvorfor stegt flæsk med flødesovs ikke er usundt – i min optik 😉

  5. Lækkert!

    Jeg bor selv i Thailand og elsker nogen gange at drømme mig tilbage til det danske køkken ved at lave stegt flæsk.

    Gode billeder du tager!

    1. Det kan jeg godt forstå, jeg kan forestille mig, at man især bliver forfalden til dansk mad, når det ikke længere er alle steder! 😀

  6. […] og så tænkte jeg, at jeg næsten skyldte jer at videregive fremgangsmåden! Jeg har jo allerede én opskrift på stegt flæsk med persillesovs og blomkål her på bloggen, men denne her er faktisk nok bedre, tror jeg. Til den gamle opskrifts forsvar skal […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *